2733
2739
عنوان

♥♥ کودک دو ساله من ♥♥

258319 بازدید | 958 پست
هدف از تربیت کودک پرورش انسانی والا مقام و آزاده است و این کار به درستی انجام نمی گیرد مگر از روشهای انسانی .

در این تاپیک قصد آن داریم تا چکیده مطالب کاربردی درباره تمام مسایل مربوط به یک کودک دو ساله را جمع آوری کنیم تا بعنوان یک منبع منسجم ، کلیدی باشد در اختیار مادران ِ نازنین ِ ایران زمین !

مادرانی که چون خود ِ من ، کودکی نازپرورده و شیرین زبان در آستانه دو سالگی دارند.

مادرانی که با تمام عشق و علاقه مادری ، گاهی درباره کج خلقی ها و نا آرامی های کودک دو ساله شان رنجور میشوند .

مادرانی که همزمان با نوپای پر شور ِ خود ، وارد مرجله سخت و اساسی تربیت گشته اند و نیاز مند فانوسی هستند در این تاریکی ها .

مادرانی که آگاه تر از گذشتگان هستند و با نکات روانشناسی و تجربی آشنا ترند .

مادرانی که مشکلات تغذیه ای ، لجبازی ، جیغ زدن ، کتک زدن ، پرت کردن اشیا ، پرخاشگری ، استقلال طلبی ، خشم ، اضطراب را درست در آستانه همین دو سالگی فرزندشان تجربه میکنند و انگشت اشاره اتهام را به سوی خود و فرزندشان میگیرند .

مادرانی که در تکاپوی آموزش توالت رفتن فرزند دو ساله ، که حساس ترین مرحله این دوران است ، به مشکل برمیخورند .



ادر اینجا مطالب کلیدی و مشکلات رفتاری این دوران را بررسی میکنیم تا بدانیم که تقریبا تماااااام کودکان ، سیر طبیعی دارند و اینها مشکلاتی نیست که فقط مختص کودک دو ساله ما باشد !

مهم فقط درست برخورد کردن و آگاهی از این تغییر و تحولات است !!!
موضوعات قابل بحث :

فرزند دوساله ی شما چگونه رشد و تغییرمی کند؟

کودک دوساله چگونه فکرمیکند؟

رشد انفجاری زبان

قوی شدن، ایمن ماندن

افزایش هماهنگی دست و چشم

غذا خوردن

آموزش آداب توالت رفتن

خواب

انظباط


خشم و خشونت


قطع فعالیت

جدایی:خداحافظی کردن

و ...


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728
این مطلب رو که خوندم خیلی احساساتی شدم ، اینکه چقدر این دو ساله ها کوجیکند و توقع ما از اونها بزرگ :(


فرزند دوساله ی شما چگونه رشد و تغییرمی کند؟

بچه های دوساله کاشفینی هستند که به دنبال دنیاهای ناشناخته می گردند ودانشمندانی هستند که شگفتی های طبیعت را بررسی می کنند.شاعرانی هستند که برای اولین بار زبان را اختراع می کنند و روان شناسانی هستند که به راز تفاوت های رفتاری انسانهای اطراف خود می اندیشند.کودک دوساله ی شما، دوسال پیش، نوزاد کوچک وناتوانی بود که برای همه چیز به شما نیاز داشت. به شما وابسته بود تا به اوغذا بدهید، با او بازی کنید و از او مراقبت کنید. اما حالا کودک شما، خودش غذا می خورد، بازی می کند و با خودش صحبت می کند. فرزندتان وقتی بزرگتر شد آموخت گاهی باید صبر کند تا توجه شما را به دست آورد و گاهی کسان دیگری به جای والدینش ازاو مراقبت می کنند.

بعضی از بچه ها زودتر از بچه های دیگر استقلال خود را به والدینشان نشان می دهند. واکنش های منفی کودک دوساله به دلیل نیازاو به مستقل شدن از والدین است.اینکه تمام نیازهای کودکتان را تأمین کنید قطعا برای شما سخت خواهد بود.کودک شما باید بداند که قرار است والدین برای او محدودیت تعیین کنند.او هر روز بیشتر از گذشته از شما به عنوان پایگاهی امن استفاده می کند تا با خیال راحت به سراغ ماجراجویی هایش برود.
2738
کودک دوساله چگونه فکرمیکند؟

کودک دوساله درک می کند که انسانی جدا از شما و دیگر اطرافیان است. والدین کودکان دوساله نمی دانند از تماشای شکوفایی ذهن فرزندشان به هیجان بیایند یا از شور بی پایان او برای کشف دنیا شکایت کنند.کودک دوساله دنیا را از دریچه ی چشمان خود می بیند نه از نقطه نظر والدینش.اوعلاقه دارد برایش درباره ی دنیای اطرافش توضیح دهید.

-شاید بارها و بارها بپرسد: چی؟چرا؟ تا شما توضیحات بیشتری به او بدهید. بهترین روش یادگیری در این سن، تجربه ی مستقیم است.محدودیت درک کودک نباید سبب شود درباره ی چیزهایی که قادر به درکشان نیست برای او صحبت نکنید. سعی کنید به خاطرداشته باشید آنچه برای او بیشتراز همه ارزش دارد، تعاملی است که با شما دارد نه معنی توضیحات شما.

بیشتر بچه های دوساله در آن واحد فقط می توانند مقدار کمی از اطلاعات را درک کنند. اگر فقط یک کار به او واگذار کنید براحتی از پسش برمی آیند. اگر همزمان انجام دو کار را به آنها محول کنید، ممکن است بتواند کار اول را انجام بدهند، اما برای انجام کار دوم نیاز به یادآوری دارند.اگر بخواهید انجام سه کار را به آنها واگذار کنید، احتمالا تا بیایید توضیح کار سوم را تمام کنید، کار اول را فراموش می کنند. بنابراین باید در برخورد با کودکان دوساله این محدودیت ذهنی آنها در نظرگرفته شود.حتی اگر کودک، ضریب هوشی بالایی داشته باشد، نمی تواند مانند کودکان بزرگتراطلاعات رابه طور منظم در ذهن خود ذخیره کرده و به یاد بیاورد.

یکی از مفاهیمی که کودک در طول دوسالگی خواهد آموخت مفهوم جفت هاست.او دو دست و دو پا دارد، دو چشم و دو گوش.شمردن تا دو واقعا برایش معنی دارد. یکی از تغییرات بزرگ در این سال، توانایی کودک در حل مساِِئل است. هنگام تماشای بازی کودکتان نشانه هایی را می بینید، که نشان می دهد او چگونه مسائل را حل می کند. بچه ها از رویکردهای خاصی برای یادگیری استفاده می کنند.بعضی ازبچه ها آموزنده ی بصری هستند، آنها قبل از انجام هرکاری به دقت توجه و تماشا می کنند. بعضی آموزنده ی شنیداری هستند، سوال می کنند و به توضیحات بزرگترها گوش می سپارند. عده ای دیگر آموزنده ی لمسی هستند، که با لمس کردن و بازکردن شیء از هم بهتر می آموزند. بسیاری از بچه ها هرسه رویکرد را به کار می گیرند.اگر به سبک یادگیری طبیعی فرزندتان توجه داشته باشید، میتوانید به او کمک کنید که سریعتر بیاموزد و از کار و فعالیتش لذت بیشتری ببرد.
کودک در این سن ، منفی باف ، لجوج و سرسخت است. اگر مادر بخواهد با عجله لباس او را تنش کند، کودک فریاد می‌زند: خودم می‌خواهم بپوشم و اگر پدر به او بگوید: لباست را بپوش خواهد شنید که می‌گوید: می‌خواهم مامان لباس تنم کند. کودک دو و نیم ساله متلون است. اگر مادر به طرف او رود. بابا را می‌طلبد و به عکس اگر بابا به طرفش برود، مامانش را می‌خواهد. او در دنیایی از تضاد سیر می‌کند. و این کلمات بر زبان او جاری است: می‌کنم .. نمی‌کنم .. می‌خواهم .. نمی‌خواهم .. می‌توانم .. نمی‌توانم .. بله .. نه
انتخابهای او چند تایی است و در هر دقیقه ، نوعی را می‌پسندد، اگر انواع باشد همه را طالب است اگر جلوی او را نگیرند، ممکن است مدتها از یک سمت به سمت دیگر حرکت کند. اگر مادر به او بگوید: مربا می‌خواهی می‌گوید نمی‌خواهم اما به محض اینکه مربا کنار گذاشته شود، او مربا می‌خواهد. مشکل مادر برای تربیت او ، این است که باید حتی الامکان او را در مسیر یک طرفه قرار دهد. کارهای روزانه را خودتان انتخاب کنید و فرصت انتخاب به او ندهید. وقتی می‌خواهید او را با خود به بیرون ببرید، در حالیکه از تفریح در بیرون برایش سخنرانی می‌کنید لباس تنش کنید. اگر از او برای بیرون رفتن ، اجازه بخواهید، کلاهتان پس معرکه است. به هر قیمت که می‌دانید از پرسشهایی که او باید چواب ..نه.. را ادا کند، پرهیز نمایید. به او زیاد فرصت انتخاب ندهید. اگر این فرصت را داشته باشد، مطمئن باشید که از فرصت خود راضی نیست.
در تمام دستورها، خواهش و تقاضاهایش تکبر و غرور زیاده از حدی دیده می‌شود. لذا مادر باید به جای نشستن و غصه خوردن ، راه و روش تسلط بر فرزند را بیاموزد و این مطلب را همواره در نظر داشته باشد، سعی کند کودک حرفهای او را بدون چون و چرا بشنود و به عکس در مقابل کارهای بی‌اهمیت تسلیم شود. مثلا بگوید: البته ... بله قربان ... حتما
مادران باید به خاطر داشته باشند که کودک 2 تا 2,5 ساله ممکن است. رفتارش با شما بسیار خوب یا بد باشد، اما او شما را بسیار دوست دارد و تمناهای زیادی از شما دارد. جالبترین استعدادهای خود را می خواهد به شما نشان دهد، و دوست ندارد آنها را حتی پدرش ببیند. اگر گاهی وقتها که شما را خیلی ناراحت و خسته کرده، فرصتی بدست آورده و قدری استراحت کنید تا با صبر و حوصله بیشتری به سوی او بازگردید.
مریناز (مامان نیکا) وشمان امد مرسییییییییییییییییی باز بنوس برامون کودک من دوسالشه و دقیقا همینجوریه که نوشتین
خداوندا تو میدانی که انسان بودن و ماندن در این دنیا چه دشوار است چه زجری میکشد انکس که انسان است و از احساس سرشار است
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز