2733
2734

توی دفتر خانه ازدواج و طلاق یک عالمه برگه های حقوقی است که آدم ها برای ثبت ازدواجشان باید آنها را امضا کنند. شما هم که غرق در دنیای عاشقانه روزهای اول زندگی، همینطوری بدون توجه و دقت و مطالعه خودکار را روی ورقه می گذارید و امضا می کنید. ولی لطفا دست نگه دارید، چندتا چیز دیگر است که باید به این مواردی که امضا می کنید اضافه کنید. شما بدون اضافه کردن این موارد به عقدنامه خود برخی از حقوق تان را از دست می دهید. مثلا شما حق طلاق گرفتن، حق سفر کردن بدون اجازه شوهر، حق تحصیل کردن، حق انتخاب شغل، حق انتخاب محل زندگی و حق حضانت فرزندانتان را به راحتی از دست می دهید.

سال ها است که فعالان حقوق زنان برای تغییر این قوانین تلاش می کنند اما نه تنها قوانین تغییری نکرده اند که در برخی موارد موادی هم به آن اضافه شده است که مثلا به مردان اجازه اختیار کردن همسر دوم بدون اجازه همسر اول و تنها با حکم دادگاه را می دهد. حالا در این شرایط که قانون از حقوق زنان حمایت نمی کند باید به راهکارهای دیگری مانند "شروط ضمن عقد" روی آورد. بر این اساس زن و شوهر در مورد مسائلی که قانون در مورد آنها سکوت کرده و یا نظر قانون مورد پذیرش آنها نیست ولی خود قانون توافق خلاف آن را ممکن ساخته، شروطی را در سند ازدواج ثبت می کنند. همان دوازده موردی که عروس و داماد در عقدنامه پای آن را امضا می کنند هم شروطی است که مرد به زن در آن وکالت می دهد که با اثبات آنها برای گرفتن حکم طلاق وکالت داشته باشد. البته بعضی دفترخانه های ازدواج و طلاق از ثبت شروط ضمن امتناع می کنند که برای رفع این مشکل شما می توانید از قبل دفترخانه هایی را که برای گنجاندن شروط ضمن عقد مشکلی ندارند پیدا کنید.

این شروط باید با عبارات حقوقی معینی در عقدنامه نوشته شود و در صورت ذکر نشدن برخی عبارات خاص حقوقی از حیث اعتبار خارج است و نمی توان به آنها استناد کرد. بنابراین در زیر هفت شرط ضمن عقدی که برخی از حقوق شما را تضمین می کند با عبارات حقوقی آورده شده است که عینا می توان به عنوان شروط ضمن عقد از آنها استفاده کرد.


1- زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می دهد تا زوجه در هر زمانی که بخواهد از جانب زوج اقدام به متارکه کرده و از قید زوجیت خود را رها کند، به هر طریق اعم از اخذ یا بذل مهریه.


2- زوجه اجازه دارد از هم اکنون هرگاه خواست به خارج از کشور برود و نیاز به اجازه مجدد زوج ندارد، چه برای اخذ یا تمدید یا تجدید گذرنامه و این اجازه دائمی است.


3- زوجه حق ادامه تحصیل تا هر مرحله یی که لازم بداند و در هر مکان و محلی که ایجاب کند مخیر است.


4- زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و هر کجا که بتواند کار کند، مخیر می کند و اجازه می دهد که مشغول به کار شود.


5- زوج و زوجه متعهد می شوند هنگام جدایی اعم از اینکه متارکه به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن کلیه دارایی که بعد از ازدواج دائم زوجین به دست می آورند بین آنها به مناصفه تقسیم شود.


6- حق انتخاب مسکن و تعیین شهر یا محلی که زندگی مشترک در آنجا ادامه پیدا کند با زوجه خواهد بود.


7- اگر در آینده زوجین دارای فرزند شدند و طلاق اتفاق افتاد حضانت فرزندان به عهده زوجه باشد و در صورت خروج از کشور نیازی به اذن پدر ندارند.


با همه اینها باید به یاد داشته باشیم که شروط ضمن عقد تنها یک راهکار موقت است برای مشکل نابرابری حقوقی که زن و مرد با ازدواج به آن دچار می شوند: راهکار موقتی که تا بازنگری و اصلاح قوانین خانواده می تواند کفه ترازوی ازدواج را برای زن و مرد برابر کند.



ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢

خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍

بیا اینم لینکش

ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

عزيزم حق طلاق بايد وكالت محضري باشه اينكه توي سند ازدواج بنويسند دردي رو دوا نميكنه

يعني كي دنيا تموم ميشه    حالا ك چي مثلا مثال  امروز اعصابم خرده دلم ميخاد بزنم شل و پل تون كنم    
2731

حق حضانت برای فرزندی که هنوز بدنیا نیومده کارایی نداره 

حق طلاق هم باید تو دفتر اسناد رسمی باشه 

وقتی بچه دارمیشوید اجازه میدهید بخشی از قلبتان تا ابد بیرون از سینه بتپد
2738

اينا بي فايدست! وقتي ك زوجه هيچ شخصيت حقوقي برا خودش نتونسته تو جامعه داشته باشه! وقتي تخصص و مهارت و استقلالي نداره ك بتونه ب طلاق يا ... فكر كنه!

بفرض ك بنويسن!


يعني كي دنيا تموم ميشه    حالا ك چي مثلا مثال  امروز اعصابم خرده دلم ميخاد بزنم شل و پل تون كنم    
2706
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز