2410
2553
رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح مادر باردار، در سلامت آینده دندان‌های کودک نقش دارد.

رژیم غذایی مادران باردار باید حاوی مقادیر کافی کلسیم، فسفر و ویتامین‌ها باشد. همچنین مصرف مقادیر مناسب میوه، سبزیجات، عدس و گوشت سفید نیز به این افراد توصیه می‌شود.

در دوران بارداری باید از مصرف الکل، سیگار، کافئین و قرص‌های خواب‌آور خودداری کرد و برای استفاده از هرگونه دارو با پزشک معالج مشورت نمود، چراکه این مواد و داروها به ویژه در سه ماهه اول بارداری اثرات نامطلوبی بر جنین دارند. به عنوان مثال داروی تتراسایکلین با اثر مستقیم بر ساختمان مینای در حال تشکیل، باعث تغییر رنگ و لکه لکه شدن آن شده و دندان را مستعد پوسیدگی پس از رویش می‌نماید.

رویش دندانهای کودک از حدود 6 ماهگی آغاز می‌شود اما گاهی برخی نوزادان با یک یا دو دندان نیز متولد می‌شوند. زمان و نحوه رویش دندان در همه کودکان یکسان نیست و معمولاً با گریه و بی‌قراری کودک همراه است. در این حالت، جویدن اجسام سفت و تمیز توسط کودک و ماساژ ملایم لثه ها با تکه فلزی سرد مانند پشت قاشق چایخوری در کاهش ناآرامی او مفید است.

در کودکانی که از پستانک یا شیشه شیر استفاده می‌کنند، ممکن است دندانهای در حال رویش تغییر شکل داده و نابهنجار رشد کنند. علاوه بر این، استفاده از شیشه شیر در ساعات شب باعث باقی ماندن شیر بر روی دندانها و ایجاد محیطی اسیدی می‌شود که موجبات پوسیدگی دندان را فراهم می‌آورد. لذا بهتر است شبها پس از خوردن شیر، دندانهای کودک را با پارچه ای مرطوب تمیز کرد.

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودک و سوق دادن رژیم غذایی او به سمت مواد کم شیرینی به منظور حفظ سلامت دندانها ضروری است. در این میان، محیط خانواده بهترین مکان برای یادگیری کودک است چراکه عادات خوب بهداشت دهان، در دوران کودکی تثبیت می‌شوند.

گفتنی است تنقلات شیرین و چسبناک مانند آب‌نبات یا شکلات و خوراکی‌های حاوی شیرینی مصنوعی نظیر نوشابه‌های گازدار برای سلامت دندان کودک بسیار مضرند. به منظور پیشگیری از آسیب دندان‌های کودک بهتر است از شیرینی‌های طبیعی مانند عسل، میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی استفاده کرد. همچنین مصرف سبزیجات و میوه‌های خام که تمیزکننده طبیعی دندانها و ماساژدهنده لثه‌ها هستند، توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا

گردآوری : پایگاه اینترنتی پرشین وی

www.persianv.com
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

تاثیر استرس مادر در دوران بارداری روی جنین
آیا می‌دانید استرس دوران بارداری مادر با جنین چه می‌کند؟
برای تولدش هزار جور تهیه و تدارک دیده بود. لباس‌های رنگ و وارنگ نوزادی، انواع و اقسام پتو و رختخواب که آنها را توی تخت وگهواره پهن کرده بود.
شیشه شیر، ناخن گیر نوزاد، شامپو و صابون و روغن حمام، کالسکه، روروک، صندلی مخصوص غذاخوردن، انواع اسباب بازی، حتی فکرش را کرده‌بود که وقتی کودکش به کلاس اول برود چه کیفی برایش بخرد! اما همه این‌ها با کلی استرس و فشار تهیه شده بود. چقدر سر اینکه به جز گهواره حتما تخت چوبی رنگی هم بخرند، با شوهرش جر و بحث کرده‌ و حرص خورده‌بود.
آخرش هم همسر بیچاره برای اینکه به خانم حامله‌اش فشار عصبی وارد نیاید، حاضر شده بود زیر بار قرض برود! حتما با خود می‌گویید خوب اشکالی ندارد، این چیز‌ها عادی است و با به دنیا آمدن نوزاد همه چیز فراموش می‌شود! اشتباه نکنید.
ممکن است بدهی‌ها پرداخت شده و لباس‌ و تخت برای کودک کوچک شود، اما استرس مادر در دوران بارداری، اثری بر کودک گذاشته که فراموش نخواهد شد. حداقل اش این است که محققان به تازگی گفته‌اند: نوزاد مادری که در بارداری استرس داشته باشد، در آینده دچار اضطراب و مشکلات روانی می‌شود. فکر می‌کنید داشتن یک اتاق زیبای کودک ارزشش را دارد ؟!
محققان به تازگی دریافته‌اند استرس شدید مادر در دوران بارداری، ممکن است موجب ابتلای کودک او به شیزوفرنی در آینده شود. تیم محققان دانشگاه منچستر با بررسی ۸۳/۱ میلیون دانمارکی بین سال‌های ۳۷۹۱ تا ۱۹۹۵ به این نتیجه رسیده و آن را در مجله روانشناسی عمومی به چاپ رسانده‌اند.
در این مطالعه مشخص شد احتمال ابتلا به شیزوفرنی و اختلالات مشابه درفرزند زنانی که یکی از عزیزان خود را در ۳ماهه اول بارداری از دست داده‌اند؛ حدود ۶۷ درصد بیشتر است. لازم است بدانید این ارتباط ( یعنی ارتباط بین داغداری و احتمال شیزوفرنی ) در کسانی که سابقه بیماری روانی نداشتند، مشاهده شد.
● ژن، هورمون، محیط
یافته‌ اخیر دانشمندان تاییدی بر این تئوری است که وضعیت روانی مادر اثری عمیق بر کودک زاده نشده‌اش دارد. جالب است بدانید تحقیقات قبلی محققان نشان داده بود که استرس مادر در بارداری می‌تواند خطر زایمان زودرس مادر را زیاد کند و موجب کاهش وزن نوزاد در زمان تولد شود. مطالعات دیگر هم حاکی از این است که اختلالاتی در ساختمان و عملکرد مغز این نوزادان در آینده بوجود می‌آید که با شیزو فرنی مرتبط است و به‌نظر می‌رسد شروع این تغییرات از مراحل اولیه تکامل نوزاد است. با این حال محققان هنوز نتوانسته‌اند شواهدی پیدا کنند که از دست دادن یکی از عزیزان در زمان دیگری از بارداری ( ۶ ماه دوم) اثری بر نوزاد داشته باشد.
محققان فکر می‌کنند مواد شیمیایی که در پاسخ به استرس از مغز مادر آزاد می‌شود اثر مستقیم بر مغز جنین- که در حال تکامل است- دارد. این اثر ممکن است در اوایل بارداری که سد محافظ بین مادر و جنین هنوز کامل نشده، بیشتر باشد. علاوه بر این احتمال شیزوفرنی به عوامل دیگری از جمله ژن‌ها هم ربط دارد. پروفسور فیلیپ بیکر از بیمارستان سن ماری منچستر می‌گوید: به تدریج ما داریم متوجه می‌شویم محیطی که جنین در رحم مادرش در آن قرار می‌گیرد نقش تعیین کننده‌ای در سلامت دراز مدت او دارد با این حال ما نمی‌خواهیم مردم را بیش از حد نگران کنیم.
● ۲ علت عمده مرگ نوزاد
متأسفانه از هر ۵۰ زن باردار یک نفربه علت استرس بارداری مبتلا به اختلال در خوردن می‌شود. اهمیت این قضیه هم در ارتباط این اختلال با تولد نوزاد کم وزن و نارس است. بد نیست بدانید که این‌ها ۲ علت عمده مرگ نوزاد پس از تولد و بیمار شدن کودک در آینده است. منظور از اختلال خوردن بی‌اشتهایی عصبی(آنورکسیا) است که در آن فرد از ترس چاق شدن، غذا نمی‌خورد و همچنین بولیمیا که پس از خوردن برای اینکه چاق نشود، خود را وادار به استفراغ می‌کند.
جالب است بدانید اثر استرس مادر در بارداری در جنین دختر و پسر متفاوت است. محققان دانشگاه مگدیبورگ آلمان اثر استرس در ۳ماهه سوم بارداری موش‌ها را بررسی کرده و متوجه شدند فرزندان چنین موش‌هایی ارتباطات مغزی کمتری بین دو نیمکره مغز داشته و در نتیجه کمتر قادر به کنترل احساسات خود هستند. علاوه بر این در سایر نواحی مغزی هم الگوی متفاوتی از انشعابات عصبی نسبت به شرایط طبیعی مشاهده شد که البته در دختر و پسر با هم فرق داشت.
● پسر‌ها کم طاقت ترند!
بعضی تحقیقات نشان داده که استرس بارداری باعث دختر شدن کودک خواهد شد. این اولین بررسی است که ارتباط استرس با جنس جنین را نشان داده‌است. آنچه محققان دانمارکی در مجله پزشکی تولید مثل انسان چاپ کرده‌اند حاکی از این است که احتمال دختر شدن نوزاد درمادران باردار پر استرس تا ۵ درصد بیشتر از مادرانی است که آرامش خیال دارند. از آنجا که کروموزوم پدری تعیین‌کننده جنسیت جنین است، امکان دارد سطوح بالای هورمون استرس لانه‌گزینی جنین پسر را در رحم سخت کرده و باعث سقط جنین‌های پسر شود.
● مشکل رفتاری با منشأ جنینی!
کودکی که مشکل رفتاری دارد، مضطرب وترسوست، ممکن است در دوران جنینی در معرض استرس مادر قرار گرفته‌باشد. محققان دانشگاه بریستول انگلیس در یافته‌اند اضطراب در اواخر حاملگی با افزایش مقدار کورتیزول (یا همان هورمون استرس) در ۱۰ سالگی کودکی که قرار است به دنیا بیاید، ارتباط دارد. جالب است بدانید کورتیزول خون جنین را می‌توان از هفته ۱۷ جنینی اندازه گرفت.
متخصصان معتقدند مقادیر بالای کورتیزول از جفت رد می‌شود. این هورمون در حالت طبیعی به بدن کمک می‌کند که با شرایط پر استرس به خوبی کنار بیاید. اما مواجهه طولانی‌ مدت با آن می‌تواند افراد را دچار افسردگی، اضطراب و خستگی شدید کند. مطالعات قبلی در حیوانات هم نشان داده بود که استرس حیوانات باردار بر سیستم پاسخ به استرس در بدن یعنی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال که استرس را کنترل می‌کند، تاثیر دارد.
آخرین تحقیقات پروفسور ویوت گلوور از کالج سلطنتی لندن نیز نشان می‌دهد فرزندان زنانی که در دوران بارداری استرس داشته‌اند، مستعد مشکلات رفتاری و روانی مانند بیش‌فعالی و کم توجهی (ADHD) هستند. علاوه بر این کودکانی که دردوران تکامل در معرض کورتیزول فراوان قرار بگیرند، در ۱۸‌ماهگی IQ وهوش کمتری خواهند داشت.
این کودکان بچه‌هایی بسیار ترسو و مضطرب هستند. بد نیست بدانید حدود یک میلیون کودک در انگلیس از مشکلات ناشی از عدم تکامل عصبی مانند تاخیر شناختی، ADHD و اضطراب رنج می‌برند که محققان معتقدند ۱۵ درصدشان ممکن است در اثر استرس قبل از تولد باشد.
در این بررسی محققان عوامل استرس مادر در بارداری را بررسی کرده و متوجه شدند اثر این استرس در تکامل آینده کودک در زنانی که همسرشان در بارداری نسبت به آنها بی‌رحم بوده و خشونت کرده‌اند، بسیار واضح است. بنابر این شوهران نقش مهمی در کاهش استرس زن باردار دارند. عوامل ژنتیکی و محیط زندگی کودک بعد از تولد هم عوامل دیگری هستند که در تکامل کودک نقش دارند.
● یک اثر بزرگ!
طبق این بررسی، استرس مادر احتمال ابتلا به یک سری مشکلات را افزایش می‌دهد. مثلا احتمال ابتلای کودک به بیش فعالی و کم‌توجهی را دو برابر می‌کند. بنابر این لازم است استرس مادران در دوران بارداری، سنجیده شود و درصورت نیاز مداخله برای کاهش آن انجام شود. در واقع با کاهش استرس مادر در بارداری می‌توان غیر مستقیم بر پیامد حاملگی و بهبود تکامل نوزادان تاثیر گذاشت. البته همین حرف‌ها و نتایج تحقیقات هم نباید نگرانی شما خانم باردار را فراهم آورد وگرنه نقض غرض شده‌است.
دکتر دیوید کاگهیل از دانشگاه داندی در این باره می‌گوید: ما درباره مقادیر بسیار زیاد استرس صحبت می‌کنیم و گرنه کمی استرس بخشی طبیعی از زندگی روزانه است که بدن به خوبی از عهده‌اش برمی‌آید. این هشداری است برای شما که خود را در معرض استرس شدید قرار ندهید و همین طور برای اطرافیان تا در دوران بارداری کاری نکنند که میزان استرس‌ شما از حد مجاز فراتر رود. متخصصان برای کم کردن این استرس‌ها راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که کلاسهای پیش از زایمان یکی از آنهاست. در این کلاسها آنچه زنان لازم است درباره بارداری، زایمان و سلامت کودک بدانند و روش‌های آرامش یافتن به آنها آموزش داده می‌شود.
● ریشه استرس را ببر
۱) ورزش، تمرکز و تمرین آرامش و تمرین تنفس عمیق نه تنها در کاهش استرس بارداری مؤثرند بلکه به راحتی زایمان هم کمک می‌کنند.
۲) نداشتن خواب کافی، نداشتن تغذیه مناسب و اندوهگین بودن خودشان عوامل استرس زا به حساب می‌آید و شما را مستعد آسیب در برابر هر استرس حتی کوچک می‌کنند. بنابر این مراقب خواب و تغذیه خود باشید و زیاد مواد کافئین‌دار نخورید.
۳) امیدوار باشید و نگرش مثبت به وقایع داشته باشید. دیدگاه شما به عوامل استرس زا می‌تواند تاثیر آنها بر شما را کم و زیاد کند. اگر امیدوار باشید، بر استرس بهتر غلبه می‌کنید.
۴) بچه‌دارشدن بزرگ‌ترین تغییر زندگی شماست و ممکن است برای اینکه با این تغییر کنار بیایید نیاز به حمایت فامیل و دوستان داشته باشید. بنابر این حتی قبل از تولد نوزاد از اطرافیان خود برای مواجهه با استرس کمک بخواهید.
۵) اگر بعد از به‌کار گرفتن تمام این روش‌ها استرس داشتید به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه کن

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=10125&keys=%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%20+%20%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%20+%20%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20+%20%D8%AC%D9%86%DB%8C%D9%86
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
2720
خوراکیهای مؤ ثر بر جنین در حاملگی
" پیامبر اسلام " ( ص ) فرمودند :

" زنان آبستن در آخرین ماههای بارداری خرما بخورند تا فرزاندانشان خوش اخلاق و بردبار شوند "(1)

و همچنین فرمودند : " به زنان آبستن سفارش کنید به بخورند تا فرزاندانشان خوش اخلاق شوند ."(2)

" امام رضا " ( ع ) فرمودند :

" خوردن به عقل و هوش را زیاد می کند " (3)

پیامبر اسلام فرمودند:

" هر زن آبستنی که خربزه بخورد بچه اش زیبا و خوش اخلاق می گردد . " (4)

" امام صادق " ( ع ) فرمودند :

" به زنان خویش دردوران نفاس شان خرمای برنی بخورانید تا اولاد شما خوب وزیبا شوند . "(5)

و فرمودند زن بارداری که به بخورد فرزندش خوشبو و سپیدرو می گردد.(6)

"امام رضا " ( ع ) می فرمایند :

" به زنان حامله کندر بخورانید تا فرزندی که در بطن دارند اگر پسر است با هوش و دانا و شجاع و اگر دختر است خوش قیافه و خوش اخلاق و ... گردد " (1)

پیامبر اسلام ( ص ) می فرمایند :

" بانوان را در ماهی که وضع حمل می کنند خرما بخورانید تا فرزاندانشان حلیم و پرهیزگار گردند .
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
از ابتدای آمیزش تا لحظه زایمان از منظر اسلام
ْآمیزش
زن و شوهر لازم است در هنگام ازدواج فکر کنند برای چه ازدواج می کنند ؟ برای چه فرزند می خواهند ؟ چگونه فرزندی می خواهند ؟آتش افروز وجانی یا روشن بخش و ایجاد کننده صلخ و تفاهم ؟ پس بهتر است در حیات جنسی هم قصد قربت و کسب زضای خدا را فراموش نکنند و طمانینه و آرامش در نظر داسته باشند که آمیزش توام با طمانینه باعث می شود گردش خون ، طبیعی بوده و در نتیجه نسلی طبیعی و بهنجار پدید آید . در دین مقدس اسلام ، غذا هم از لحاظ مادی بررسی می شود و هم از لحاظ معنوی . درست است که غذای حرام تاثیر بدتر در روح و روان فرزند می گذارد . از این رو بسیار سفارش شدهد که والدین از غذای حرام و حتی غذای مشکوک پرهیز نمایند . در زندگانی رسول اکرم (ع) دیده می شود که برای انعقاد نطفه حضرت زهرا (ع) به امر خداوند چهل روز از حضرت خدیجه فاصله گرفت و پس از چهل روز عبادت و روزه داری ، با غذایی که از بهشت آورده شد افطار کرد ، آنگاه نطفه حضرت زهرا (ع) منعقد شد . شاید با تاسی از همین سمت حسنه باشد که عدهای از بزرگان سفارش می کنند که والدین پیش از بچه دار شدن روزه بگیرند یا عبادت خاصی را انجام دهند.
در اینجا به برخی از این توصیه ه اشاره می شود :
1- تلاوت آیه نور توسط والدین ، قبل از بارداری و توسط زن در ایام بارداری ضروری است .
2- خوردن گلابی
الف ) خوردن گلابی توسط پدر ، سبب زیبایی فرزند می شود .
ب) به زنان باردار گلابی بدهید که فرزندان را نیکو و زیبا می کند .
پ) به زنان باردار گلابی بدهید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند .
ت) خوردن گلابی مایه قوت قلب ، پاکی معده ، صفای دل ، دلیری و زیبایی بچه می شود .
ث) گلابی قلب را جلا می دهد و دردهای درون را به اذن حق شفا می بخشد.

در کتاب کافی از امام صادق (ع) نقل شده : ایشان در حالی که به کودکی زیبا می نگریست فرمود : باید پدر این پسر بچه ، گلابی خورده باشد
همچنین روایت شده است که پیامبر (ع) گلابی اش را تکه کرد و به جعفر بن ابی طلالب داد و به او فرمود : بخور ! همانا گلابی رنگ را جلا می دهد و فرزند را نیکو می گرداند .
3- خوردن کاسنی :
الف) کاسنی برای افزایش فرزند مفید است .
ب) خوردن کاسنی آب کمر را افزایش داده و فرزند را نیکو و ذکور بودن را ولد زیاد می کند .
پ) خوردن کاسنی باعث زیبایی فرزند و ازدیاد در پسر آوردن می شود
ت) زیاد خوردن کاسنی سبب افزایش دارایی و تولد فرزند پسر خواهد شد
4- خوردن قاووت به پدر و مادر توصیه شده است :
الف) خوردن سویق توسط والدین موجب قوت در فرزند و نبودن کودنی و سبک مغزی و نادانی
در او می شود
ب) خوراندن سویق به کودک جهت تقویت و رویاندن گوشت و مجکم کردن استخوان بسیار
مفید است
در روایت آمده است ، مردی به امام صادق (ع) عرض کرد : ای پسر رسول خدا ، فرزندی به دنیا می آید که در او ضعف و سبک سری است . حضرت فرموند : چرا قاووت نمی خوری ؟ آن را بخور و خانواده ات را هم به ان سفارش کن . به درستی که قاووت ، گوشت را می رویاند و استخوان را محکم می کند و فرزندی از تو به دنیا نمی آید مگر اینکه قوی باشد
5- سفارش به خوردن انار:
الف) خوردن انار شیرین فرزند را نیکو می کند.
6- کندور
الف) خوردن کندور توسط زن باردار باعث زیادی عقل بچه ، باهوش ، پاکدل ، دانا و شجاع
شدن پسر و خشخو و نیکو شدن دختر می شود .
در حدیثی آمده است : به زنان حامله کندر بخورانید ، بدرستی که طفل در شکم مادر کندر غذای او می شود ، دلش محکم و تحملش زیاد می شود.

دعا برای فرزندار شدن
1- نقل شده که امام صادق (ع) که فرموده اند درسجده این دو آیه را بخوانید :
رب هب لی لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعا ، رب لا تذرنی فردا و انت خیرو الوارثین .
2-در صبح و شام هفتاد مرتبه سبحان الله ، ده مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه و سپس نه مرتبه سبحان الله و یک مرتبه استغفرالله ربی و اتب الیه گفته شود .
البته دعاهای دیگری است که می توانید به کتاب کلیدهای بهشت مراجع کنید
در حین آمیزش
تغذیه
در حین آمیزش هیچ یک از یا مرد مست نباشد و الکل مصرف نکرده باشند ؛ چون موجب کمبود ویتامین D می شود و در نتیجه استخوان بچه نرم می گردد.
دکتر وازن معتقد است اگر طفل خرفت و کم هوش پیدا کردید و توانستید در اطراف وضع پدری یا مادری او اطلاعات صحیحی کسب کنید ، به این نتیجه خواهید رسید که یکی از والدین هنگام تشکیل نطفه مست بوده است.
همچنین نوع غذا (از نظر حرام یا حلال بودن ) اثر فراوانی در فرزند دارد که لازم است در این زمینه نیز نیز توجه کافی صورت گیرد .


حالات پدر و مادر
درپی روایاتی که بیانگر تاثیرات ، به پدران و مادران سفارش شده است که در حین نزدیکی با وضو بوده و به یاد خدا باشند. بدیهی است یاد خدا موجب آرامش قلب می شود و در فرزند اثر مثبتی خواهد داشت . همچنین رغبت و میل قوی جنسی زوجین ، در زیایی جنین و هوشمندی وی اثری قطعی خواهد نهاد . ترس و اظطراب والدین به هنگام عمل زناشویی ، بدترین تاثیر را بر روی طفل می گذارد ؛ همانگونه که آرامش خاطر پدر و مادر ، تاثیر بس نیکو در فرزند می نهد .
تاثیر خستگی زیاد ، روی جنین کاملا محسوس است و او را ضعیف و رنجور می کند .در حدیثی از معصومین (ع) نقل شده است که فرموده اند : در شبی که از مسافرت بر کی گردید و همینطور در شبی که می خواهید به مسافرت بروید ، نزدیکی نکنید .
در ساعات اولیه شب با جسمی خسته و شکمی پر ، آمیزش صورت نگیرد ، بلکه در ساعات پایانی شب که خستگی جسم تا حد زایل و شکم نیز خالی شده انجام شود . تجربه نشان داده است فرزندانی که نطفه آنها در ساعات پایانی شب منعقد می شود از هوش بیشتری برخوردارند.
از امام صادق نقل شده که فرمودند: در شب ، زفاف کنید و در روز ولیمه دهید .
عوامل طبیعی و تاثیر آنها بر روی بدن
1- اشعه گاما : جنس اشعه گاما از زرات انرژی بوده و از این رو خاصیت نفوذ آن بسیار زیاد است . این اشعه مضر ، در نور خورشید وجود دارد و اثرات منفی زیادی بر سلولهای اولیه دارد که تقریبا بعد از سی سال ظاهر می شود .
نقل شده که حضرت رسول اکرم (ع) به علی (ع) فرمودند : یا علی در مقابل نور خورشید مجامعت مکن مگر اینکه پردهای بیاویزی که شما را بپوشاند ؛ زیرا اگر در آن جال فرزندی به وجود آید ؛ همیشه در حال پریشانی و فقر است تا بمیرد .
2- اشعه ماورا بنفش :این اشعه دارای فوائد و مضراتی است . از آن جمله تغییراتی است که بر روی نسل و نژاد ایجاد می کنند .
3- اشعه مجهول : این اشعه از کرات دیگر به زمین می رسد ؛ البته بنا به موقعیت فصول سال؛ فشارهوا ؛ رطوبت ، خشکی ، کسوف ،خسوف و غیره . در روایات هم بدست می آید که از جمله اوقات مکروه برای جماع ، هنگام کسوف و خسوف و بادهای تند و زلزله است .
مکروهات حین آمیزش
1- نگاه کردن به فرج زن که سبب کوری فرزند می شود .
2- سخن گفتن غیر از ذکر خدا که سبب لال شدن بچه می شود .
3- خصاب کردن که موجب می شود فرزند مخنث شود.
4- به همراه داشتن انگشتری که در آن ذکر خدا یا چیزی از قرآن باشد .
5- آمیزش با همسر خود اما با شهوت زنی دیگر که موجب دیوانگی فرزند می شود .
و غیره ...
اوقاتی که عمل جماع مطلوب است
1- شب دوشنبه که در پی آن ، فرزند حافظ کتاب خدا و راضی به آنچه خداوند برایش قرار داده ، می شود .
2- شب سه شنبه که در اثر آن بعد از سعادت اسلام ، شهادت روزی او می شود ، خداوند او را با مشرکین عذاب نمی کند ، دهانش خوشبو ، دلش رحیم و جوانمرد خواهد بود و زبانش از دروغ و غیبت و تهمت پاک می ماند .
3- شب پنج شنبه که در پی آن ، حاکمی از حکما و یا عالمی از علما خواهد شد.
4- روز پنج شنبه هنگام زوال که در پی آن شیطان به او نزدیک نگردد تا پیر شود و سلامتی دین ودنیا روزی اش خواهد بود .
5- شب جمعه که در پی آن ، بچه خطیب و سخنگو خواهد شد .
6- روز جمعه بعد از نصر که آن فرزند از دانایان مشهور خواهد شد .
7- شب جمعه بعد از نماز عشا که امید است آن فرزند شبیه والدین باشد
8- شب اول ماه رمضان

اوقاتی که عمل جماع مکروه است

1- در میان طلوع فجر و طلوع خورشید
2- بعد از غروب تا رفتن سرخی طرف مغرب
3- شب خسوف و رو کسوف
4- شب و روزی که در آن بادهای سیاه ، سرخ یا زرد بوزد .
5- هنگام زلزله
6- در اول ماه (غیر از ماه رمضان ) ، نیمه ماه و آخر ماه .
7- هنگامی که آفتاب طلوع می کند و زرد باشد .
8- بعد از ظهر ؛ که آن فرزند لوچ خواهد شد.
9- بین اذان واقامه ؛ که فرزند ، حریص بر خونریزی خواهد بود
10- شب عید فطر که فرزند الکثیر الشر خواهد بود .
و غیره
دوران بارداری
در حدیثیاز رسول اکرم (ع) نقل شده که فرمودند : ای حولا قسم به کسی که مرا به حق پیامبر و فرستاده و بشارت دهنده و بیم دهنده ، برانگیخته ، هیچ زنی نیست که از همسرش باردار گردد مگر اینکه در سایه خداوند عزوجل باشد تا اینکه درد زایمان به او برسد که به ازا هر دردی خداوند به او ثواب آزاد کردن بنده مومنی را می دهد .
انسان برای زن دنیایی بسیار زیبا ایجاد کرده است ، دنیایی که همه افراد آن ، باید به مادر احترام گذاشته و تعظیم کنند . حتی احترامی فرات از پدر چرا که پیامبر (ع) سه بار دستور به احترام به مادر داد و سپس احترام پدر را امر فرمود و برای اینکه بانوی خانه به شغل مادری سرگرم باشد در سنت اسلامی توصیه شده است که تهیه معاش خانواده به عهده شوهر باشد و زن عهده دار تربیت اطفال که شخصیت های فردای جامعه اند . از نظر پاداش اخروی نیز در روایات آمده است که زن در دوران حمل همچون مجاهد فی سبیل الله است و اگر در حین زایمان بمیرد اجر شهید را دارد و یا اینکه ((بهشت زیر پای مادران است )) .

نا مگذاری ما های جنین
خداوند در سوره مومنون می فرماید : و به یقین انسان از عصاره ای از گل آفریدیم . سپس او را نطفه ای در جایگاهی استوار قرار دادیم . آنگاه نطفه را به صورت عقله در آوردیم . پس آن عقله را مضغه گردانیدیم ، و آنگاه مضغه را در استخوانهایی ساختیم ، بعد استخوانها را با گوشتی پوشاندیم ، آنگاه (جنین را در ) آفرینشی دیگر پدید آوردیم . آفرین با بر خدا که بهترین آفرینندگان است .
ماههای جنینی عبارتند از :
1- ماه اول : ماه قلب است 2- ماه دوم : ماه چهره خوب است مادر همیشه با وضو باشد . با کوشش تمام گناهان بپرهیزد . آرامش خود را حفظ کند و عصبانی نشود . از خوردن غذاهای حرام پرهیز کند 3- ماه سوم : ماه تارهای صوتی است 4- ماه چهارم : ماه رویش مو است 5- ماه پنجم : ماه حرکت است 6- ماه ششم : ماه عظلات است 7- ماه هفتم : ماه اعصاب است . ماه هشتم : ماه زیبایی است 9- ماه تهم : ماه تولد است
بیشتر کودکان مبتلا به امراض رئحی ، بیماری خود را از مادرشان به ارث برده اند ، پس از آنجا که تمام خصوصیات مادر در فرزند اثر خوب و بد خود را می گذارد و خوشبختی یا بد بختی کودک را در رحم پی ریزی می کند ضرورت دارد مادران بیشتر مراقب رفتار و کردار خود باشند تا بتوانند فرزندانی صالح و نیکو داشته باشند . در این زمینه پیامبر(ع) نیز نقل شده که فرموده اند ک سعدت و شقاوت انسان در شکم مادر پایه ریزی می شود .
نامگذاری کودک: بهتراست قبل از تولد یعنی قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب شود. از زمان حاملگی دو نام برای جنین باید انتخاب شود که اگر دختر بود یکی از نام ها و اگر پسر بود نام دیگر به وی داده شود.
پیامبر فرمود : بچه ها را در شکم نامگذاری کنید اگر نمی دانید پسر است یا دختر دو نام برای او بگزادرید اگر سقط شود و نامی نداشته باشد در قیامت از پدر مواخذه کند پیامبر جنین حضرت فاطمه را پیش از تولد محسن نامید.

مشکلات دوران بار داری
خداوند در سوره لقمان می فرماید : و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حق پدر و مادر خود نیکی کن چون با حمل فرزند برداشته ، سستی بروی سستی ..
زن بعد از باردار شدن ، با مسائلی از قبیل افسردگی ، تنبلی و تن سنگین ، تنگی نفس ، دل به هم آمدن ، آروغ ترش ، سردرد ، سر گیجه ، تاریکی در چشم و تپش قلب روبرو می شود . ممکن است بعد از یک ماه یا دو ماه ویار داشته ویارش چیزهای غیر طبیعی باشد.

توصیه هایی که مخصوص هر ماه بیان شده

ماه اول : روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و الصالف بخواند وبه شکم بدمد .و روزهای جمعه از قبل از صبحانه انار میل کند و قبل از طلوع آفتاب ، اندکی از تبت سیدالشهدا بخورد. و هر روز بر 2 عدد خرما سوره قدر بخواند و آن را ناشتا بخورد .

ماه دوم : : روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الملک بخواند. روز پنجشنبه 140 مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با عجل فرجهم بگوید .هر روز 2 عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه سوم : روزهای پنج شنبه و جمعه سوره آل عمران بخواند. هر روز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستد. هر روز بر 1 عدد سیب آیه الکرسی بخواند و آن را ناشتا بخورد .
ماه چهارم : : روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الدهر بخواند در تمام نمازها در یک رکعت سوره قدر تلاوت کند و هر روز بر دو انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه پنجم : : روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الفتح را تلاوت کند . و در یک نماز سوره النصر بخواند
و هر روز یک عدد تخم مرغ سوره حمد بخواندو آن را ناشتا بخورد
ماه ششم : : روزهای پنج شنبه و جمعه سوره واقعه بخواند . شبها در یک نماز سوره التین تلاوت کند
و هر روز بر یک انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد
ماه هفتم : : روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و تبارک بخواند. روزی 140 مرتبه صلوات بفرستد.
و هر روز بر یکعدد به سوره یس بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه هشتم:
روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر ، ده مرتبه
روزهای یک شنبه بعد از نماز صبح سوره والتین ، دو مرتبه
روزهای دوشنبه سوره یس
روزهای سه شنبه سوره فرقان
روزهای چهار شنبه سوره دهر
روزهای پنجشنبه سوره محمد
روزهای دوشنبه سوره الصافات
از خوردن ماست شیرین و عسل کوتاهی نکند . هر روز جمعه ناشتا انار شیرین میل کند . در صورتی که ضرر ناشته باشد ، هفته ای یک بار سرکه بخورد.
ماه نهم : بهتر است غذای او کباب باشد . ادویه نخورد . خرما میل کند . برای سلامتی امام زمان (ع) گوسفندی را ذبح کرده از آن بخورد . در نماز ظهر یا عصر سوره والعصر و الذاریات بخواند . در روزهای پنجشنبه سوره حج و در روزهای جمعه سوره فاطر را تلاوت کند . هر روز مقداری را برود . به عکس و آینه کمتر نگاه کند . هر روز بر مقداری شیر و خرما سوره دهر بخواند و آن را ناشتا بخورد.



کلیه مطالب مربوط به کتاب ریحانه بهشتی می باشد
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
روغن ماهی و ارتباط آن با هوش کودکان

مطالعات بر روی 9هزار مادر و کودک‌هایشان نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده‌اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند. این مطالعات نشان داده‌اند، هماهنگی بین چشم‌ها، دست‌ها و مهارت‌ اجتماعی در این کودکان بهتر بوده است و سرعت عمل بالا‌تری دارند. محققان می‌افزایند،ضریب هوشی این کودکان 6 مرتبه از حالت عادی کمتر است. به علاوه، این کودکان در فعالیت‌های اجتماعی خود (مانند دوستیابی) ناتوان‌تر هستند و با اختلالات رفتاری در بزرگسالی روبه‌رو خواهند بود.آنها در ادامه می‌افزایند،60 درصد ‌از ‌مغز ‌را‌ چربی‌ها ‌تشکیل می‌دهند که‌30‌درصد از آن اسیدهای چرب ضروری و اسید چرب امگا‌3 است که اغلب از طریق امگا 3 ای که مادر در دوران بارداری مصرف می کند، به نوزاد می‌رسد. به این دلیل مصرف روغن ماهی به صورت ماهی‌هایی که روغن بالاتری دارند، در دوران بارداری توصیه می‌شود.حتی در مطالعه‌ای دیگر دیده شده است که می‌توان با دادن مکمل روغن ماهی به بچه‌های دبستانی تا حدودی در رفتارهای بد آنها تغییراتی ایجاد کرد. محققان در این مطالعه به این نتیجه دست یافته‌اند که کمبود امگا 3 در بچه‌ها‌و حتی در دانش آموزان بزرگ تر10(تا16‌ساله) نیز موجب بروز مشکلات رفتاری می‌شود که با دریافت روغن ماهی می‌توان به میزان قابل توجهی از مشکلات روحی، رفتاری و اجتماعی آنها کاست.

بچه‌های سالم تر با روغن ماهی

جالب است بدانید که این روغن در دوران بارداری نه تنها بر ضریب هوشی نوزادان اثر دارد، بلکه دارای فواید دیگری نیز هست. به تازگی مطالعات نشان داده‌اند، مادرانی که در دوران بارداری از این روغن استفاده کرده‌اند به احتمال کمتر کودکانی با وزن کم را به دنیا خواهند آورد. از آنجایی که کمبود وزن در بدو تولد با ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت رابطه مستقیمی دارد، از این رو جلوگیری از بروز این بیماری‌ها در حفظ سلامت کودک حتی در بزرگسالی نیز اهمیت بالایی دارد. به علاوه چون ماهی‌ها سرشار از امگا‌3 هستند، داشتن یک بارداری سالم می‌تواند با مصرف این ماده غذایی میسر شود. از این رو دانشمندان ماهی را به عنوان جزء مهمی از رژیم غذایی انسان‌ها خصوصاً در این دوران به حساب می‌آورند. محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهی در دوران بارداری عقیده دارند که دریافت مناسب امگا‌3 می‌تواند از بروز بیماری فشار خون و سایر مشکلات ناشی از آن در میانسالی بکاهد و به این دلیل است که به مادران باردار توصیه می‌شود حداقل دوبار در هفته از ماهی استفاده کنند .با وجود تمامی فوایدی که روغن ماهی دارد، نباید آن ‌را بی مورد و بدون حساب و کتاب مصرف کرد. گاهی مصرف زیاد این ماده کمبود ویتامین E را به همراه دارد که افراد را با کم خونی مواجه می‌سازد. گاهی نیز مصرف بی‌رویه این روغن‌ها موجب بروز خونروی شده که بر اثر ضربه، عمل جراحی و یا اعمال دندانپزشکی آشکار می‌شود. پس خودسرانه از روغن ماهی به میزان بالا استفاده نکنید. به علاوه ، به یاد داشته باشید که این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر دارای کالری بالایی است که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند انرژی مازادی را به بدن رسانده و موجب چاقی شود.

http://fa.parsiteb.com/news.php
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
خواندن این سوره هوش حافظه و هوش نوزادان را زیاد می کند

فضیلت و خواص سوره حاقه

سوره حاقه شصت و نهمین سوره قرآن کریم مکی است و ۵۲ آیه دارد. در فضلیت خواندن این سوره روایات زیر نقل شده است:

رسول خدا درباره این سوره فرموده اند:

*هر کس سوره حاقه را قرائت نماید خداوند در حسابرسی او آسانگیری می کند.(۱)

*هر که یازده آیه از سوره حاقه را بخواند خدای تعالی او را از فتنه دجّال نگاه می دارد و اگر همه سوره را بخواند موجب نورانی شدن او از سر تا پا می شود.(۲)

*اگر سوره حاقه را بنویسند و زن باردار آن را به همراه خود داشته باشد فرزندی که در شکم دارد به اذن خداوند حفظ می شود و اگر آن را بنویسند پس از شستن آب آن را به طفل شیرخوار بدهند تا بنوشد آن طفل دارای حافظه و هوش بسیار می شود…(۳)

امام صادق علیه السلام درباره این سوره فرموده اند:

*سوره حاقه را زیاد بخوانید زیرا قرائت آن در نمازهای واجب و مستحب از نشانه های ایمان به خدا و رسول اوست، این سوره درباره امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه نازل شده است دین قاری سوره، از او سلب نخواهد شد تا اینکه خداوند را دیدار کند.(۴)

*اگر کودکی از آب نوشته شده سوره حاقه بنوشد بسیار باهوش می شود و خداوند او را به سلامت می دارد و به بهترین شکل رشد و نمو می کند. (۵)

پی نوشت ها :

(۱) مجمع البیان، ج۱۰، ص۱۰۲

(۲) روض الجنان و روح الجنان، ج۱۹، ص۳۷۳

(۳) فسیرالبرهان، ج۵، ص۴۶۷

http://www.farspix.com/1389/12/
(۴) ثواب الاعمال، ص۱۱۹

(۵) تفسیرالبرهان، ج۵، ص۴۶۷
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
2714
چطور فرزند شما میتواند تمرینات خواندن را انجام دهد؟

اثـری از دکتـر Titzer محقق جهانی آموزش کـودکـان

دکتر Titzer می گوید عمل فعلی شروع به آموزش خواندن در مدرسه خیلی دیر است و واقعا به نفع کودک است که بسیار زودتر و از دوران کودکی خواندن را یاد بگیرد. از حدود تولد تا حدود سن پنج سالگی. در طی این مدت بسیار راحتتر است برای کودک که هرنوع زبان خارجی چه گفتاری و چه خواندنی را یاد بگیرد. این یادگیری زود هنگام باعث میشود که کودکان هم از نعمت خواند لذت برده و این لذت بسیار بیشتر از یاد گرفتن آن در دوران بعد از کودکی است!


بر اساس تحقیقات ثابت شده که یادگیری زودرس خواندن هنگام کودکی بهتر از یادگیری آن در مدرسه یا دوران بعدی است.
شاید سوال درست است... چرا باید پدر و مادردر آموزش کودک خود تاخیر بیندازند وقتی که بهترین زمان برای یادگیری زبان دوران زیر یکسالگی و نوزادی میباشد؟
تصاحب کردن این روزنه کوچک از فرصت ها برای افزایش یادگیری فرزندتان را با سیستم آموزش سریع زبان Baby Can Readآغاز کنید.ر جامعه امروزى به نتایجی پی برده ایم که درک آن براى اکثریت دشوار بوده ولى ثابت شده که هر غیر ممکنى امکان پدیر می باشد.

یکی از نیازهاى ضرورى هر جامعه دانستن زبان انگلیسى می باشد که دو نکته بسیار مهم در یاد گیرى زبان مؤثر مى باشد که باید رعایت شود.

1-سن یادگیرى که از سه ماهگى شروع مى شود 2- نحوه و وسیله آموزش .

مى دانید کودکان تا سن 5 سالگی 90 درصد از مغزشان به تکامل مى رسد هر آموزشى که در این دوران داده شود,قرآن , زبان , شعر , ریاضیات به حافظه بلند مدت کودک سپرده مى شود ودیگر فراموش نخواهد شد.

علایم مشخصى هستند که به والدین کمک مى کنند بدانند نوزادمى تواند بخاطر بسپارد. مدت زمان زیادى طول نمى کشد تا نوزاد باچهره هاى آشنا ارتباط بر قرار مى کند واین ثابت مى کند که نوزاد توانایى بخاطر سپردن را دارد.

از همان ابتدا حافظه دیدارى و حافظه شنیدارى نوزاد فعال است بس هر چه را که ببیند و بشنود مخصوصآ اگر با تکرار همراه باشد به حافظه بلند مدت خود مى سپارد.

نظر به اینکه روند تربیت و آموزش کودکان ظرافت خاصى را مى طلبد, در دوران کودکى لازم است که برنامه ریزى دقیق وحساب شده اى براى تعلیم و تربیت و پرورش حافظه کودک در نظر گرفته شود که والدین نقش زیادى دارند.

اکنون ما با مجموعه آ موزشى your baby can read قدمى براى پرورش هوش و حافظه کودکان بر مى داریم و اگر این فعالیت توسط والدین و مراکز ومو’سسات آموزشى گسترش یابد تآثیرات مهمى در زندگى وآینده کودکان خواهد داشت.

دکتر Titzer می گوید آموزشی موفق و ماندگار خواهد بود که با زندگی واقعی مطابقت داشته باشد یعنی محیط و وسایل آموزش واقعی باشند چرا که شخصیت های کارتونی و غیر واقعی پس از مدت زمانی معروفیت خود را از دست میدهند و به فراموشی سپرده می شوند به همین علت این مجموعه آموزشی در DVD ها و کتاب ها از کودکان هم سن کودک شما وهچنین از حیوانات استفاده شده است زیرا کودکان از نظر روحی هم به حیوانات علاقه مند هستند و همچنین با گروه سنی خود سریع ارتباط برقرار می کنند که هنگام تماشای DVD با کودکانی که در آن مشاهده می کنند ارتباط بر قرار کرده شعر و آهنگ و کلمات و جملات را به حالت بازی و سرکرمی و با تلفظ صحیحی که می شنوندانجام می دهند و در خیال خود با آنها دوست و هم بازی می شوند و در عین حال آموزش زبان را مثل زبان مادری یاد می گیرند.

کودکان در سنین پایین که با تلفظ صحیح آشنا می شنوند از نظر گفتاری و شنیداری (Listening- Speaking) قوی خواهند بود.این مجموعه همیشه در منزل در دسترس است ساعت آموزش را با موقعیت خود و فرزندتان هنگامی که او سر حال است و هر آموزشی نتیجه بخش تر خواهد بود انتخاب می کنید.

مجموعه دارای لوازم متنوع کتاب ها ِ کارت های کشویی ِ فلش کارت ها ِ DVD ها ِ و CD موزیکال می باشد.

کودک با تنوع آموزش و بازی همراه است و این تنوع تکرار باعث می شود مطالب بدون خستگی و راحت تر به حافظه کودک سپرده شود با این طریق کودک توانایی خواندن و نوشتن ( Reading- Writting) را همچنین پیدا خواهد کرد.

http://www.yourbabycan.ir/
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
چه چیزی باعث میشود فرزندان شما اینقدر سریع خواندن انگلیسی را یاد بگیرند؟
پروفسور Titzer محقق و مبتـکر این بسته آموزشی می باشد.


90 ٪ مغز انسان تا 5 سالگـی به تکامل می رسـد کودکی که در این سن حافظه اش پرورش داده شود در آینده یادگیری سریع تری خواهد داشت
یکی از روشهای پرورش حافظه کودکان آموزش زبانهای مختلف می باشـد.

کودکـان تا سن 6 سالگـی می تـواننـد تا 7 زبـان مختلف را بیـاموزنـد بـدون اینـکه اختلالی در یـاد گیری و آموزش زبـانهای دیگر بـوجود آیـد .آموزشی که در ایـن سن داده می شود به حافظه بـلند مدت کودک سپـرده شده و ماننـد زبـان مادری خواهد بـود .

دکتر تـیـتزر می گویـد در این سن در هر ثانیـه ده ها هزار ارتباطات عصبی در مغز کودک ساخته می شود
(Synaptic connection) که باعث افزایش و گشایش حجم و ظرفیت یادگیری آنها خـواهـد شـد .

زود آموختن کودک باعث می شود همزمان بتواند بخواند و صحبت کند و تاُثیر زیادی در اعتماد به نفس او بوجود آورد که سالهای متوالـی از آن بهره مند خواهد شد. تصاحب کردن این پنجره کوچک از فرصت ها به منظور ارتقاء توانایی یادگیری فرزند تان را با Your Baby Can Read تجربه کنید.
استفاده از این ابزار در اوایل زندگی باعث ارتباطات موثر ، افزایش ظرفیت یادگیری و عاطفی کودک شما نیز می شود . قوه ی پتانسیل یادگیری فرزندتان را شکوفا کنید.

مهم نیست کودک شما کجای دنیا متولد شود.

مهم این است چطور محیط و فضای آموزشی اطراف او را با زبانی که می خواهید اشغال نمایید و آن محیط را جهت آموزش فراهم سازید مجوعه آموزشی Your Baby Can Read این موقعیت و فضا را برای کودک شما فراهم کرده تا بتواند زبان انگلیسی را مثل زبان مادری بیاموزد در هر صفحه این مجموعه از تکنیک های مختلفی استفاده شده که تکنیک روانشناسی آن خیلی مورد توجه است زیرا باعث می شود کودک آسان تر و سریع تر و با لذت وشادی آموزش را دنبال نماید وهر چهار مهارت Listening- Speaking- Reading-Writting رابیاموزد.

http://www.yourbabycan.ir/
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
شما را به خدا اصلا کسی جز من و ندا این تاپیک و میخونه؟؟؟ لا اقل یه اهمی اوهومی چیزی منم دلم خوش بشه کسی میخونه...... همه میینن و میرن؟!
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
کمک به هوش کودک



حتما می دانید که هیچ کودکی نابغه به دنیا نمی آید ولی نقش کسی که او را پرورش می دهد و در مورد اهمیت آموزش قبل از دبستان و رشد مغزی کودکان اطلاع دارد، بسیار مهم است زیرا این شانس را به کودک می دهد تا بیشتر از هم سالانش بیاموزد و استعدادهای نهفته اش به شکوفایی برسد....

البته اغلب ما قدرت آموختن کودکان را دست کم می گیریم و به توانایی های آنها درست توجه نمی کنیم، در حالی که این کار در درجه اول اهمیت قرار دارد. شاید به عنوان والدین کودکان ۵ تا ۹ ساله فکر کنید، تمام تلاش خود را برای رشد ذهنی فرزندان تان انجام داده اید. از هنگام نوزادی برایشان کتاب خوانده اید، سرگرمی های فکری و اسباب بازی های ذهنی برایشان تهیه کرده اید، آنها را با کتابخانه آشنا کرده اید و اکنون هم در یک مدرسه خوب درس می خوانند. اما آیا باید از این پس خیال تان راحت باشد؟ پدر و مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیت های بزرگ تر وی در آینده خواهند کرد. اکنون محققان معتقدند که تحریک های ذهنی کودکان از سوی والدین نقشی بسیار مهم در تقویت هوش آنها دارد.

نقش پدر و مادر تنها به دوران کودکی و نوجوانی محدود نمی شود زیرا فرزندان در جوانی و بزرگسالی هم به پشتیبان و راهنما نیاز دارند. بنابراین به نظر می رسد به منظور برنامه ریزی کمک به ذهن فرزندان، محدودیت زمانی داریم. دانشمندان معتقدند نیازی نیست برای دستیابی به این هدف، آموزش های رسمی خاصی را برای کودک در نظر بگیریم. آنچه ضروری است ایجاد فضای مناسب و تحریک کننده برای تعلیم روزمره است و برای این منظور، متخصصان رعایت توصیه های زیر را ازابتدای کودکی پیشنهاد می کنند.





● عوامل موثر بر افزایش هوش کودک

مطالعه ها نشان می دهند ژن و محیط هر دو سهم فراوانی در افزایش هوش کودک دارند و در این راستا عوامل محیطی را سلامت، تغذیه و تربیت خانوادگی معرفی کرده اند. براساس یافته های اخیر، حتی اگر ژن ها نقش اصلی در میزان ضریب هوشی افراد داشته باشند، هرگز نمی توان تاثیر والدین را بر ذهن کودک نادیده گرفت. به خصوص در سال های اول زندگی کودک، وقتی مغز هنوز در حال شکل گیری و تکامل است، توجه والدین حتی اگر شرکت در بازی ساده ای چون دالی موشک باشد به ایجاد مداربندی های مغزی پیچیده و ضروری و تقویت آن برای ارتقای هوش کودک کمک می کند.





● دوسال اول زندگی؛ دوران طلایی رشد مغز

دکتر کریگ رمی، استاد روان شناسی کودک، می گوید: واقعا لازم است والدین بدانند که چقدر داده هایشان به فرزندان، مهم و سرنوشت ساز است و کودک از سنین بسیار پایین و بدو تولد تحت تاثیر تربیت والدین قرار می گیرد. در عین حال، تحقیقات دانشمندان روی دو گروه شاهد و آزمایشی از کودکان نشان داده است که تجارب و تعالیم دوران کودکی روند رشد و تکامل مغزی را تسریع و تقویت می کند. دو سال اول زندگی به نوعی دوره طلایی رشد مغزی کودک است و این زمان دوران ایجاد ارتباط های مغزی به حساب می آید. در این سن در مغز، بیش از ۳۰۰ تریلیون ارتباط وجود دارد و در همین زمان سلول هایی که هنوز مرتبط نشده اند و مورد استفاده قرار نگرفته اند غیرقابل استفاده می شوند.





● به چشمان کودک نگاه کنید

چشمان نوزاد در شش هفتگی تا فاصله ۵/۱۷ سانتی متری متمرکز می شود و این دقیقا به اندازه فاصله ای است که شما کودک را جلوی خود نگه می دارید و به صورت او نگاه می کنید. این عمل ارتباط های مغزی را به الگویی تشخیصی که با هر بار دیدن تقویت می شود، تبدیل می کند و به کودک کمک می کند در شناخت مفاهیم مشابه و نامتشابه مهارت بهتری کسب کند.





● با کودک تان صحبت کنید

دکتر هوتن لوچ، فوق تخصص روان شناسی کودکان دانشگاه اوهایو معتقد است: فرمان های اولیه زبانی برای کودک بسیار مهم هستند زیرا زبان در موفقیت عملکرد ذهنی بسیار اهمیت دارد و هر درک و استنباطی از زبان به ایجاد توانایی کلامی و بیان صحیح لغت ها کمک می کند و این در حالی است که دامنه لغت های کودک به طور مستقیم با میزان صحبت والدین طی دو سال اول زندگی او ارتباط دارد.





● کنجکاوی کودک را تحریک کنید

همگام با رشد جسمانی کودک، قدرت تفکر و اندیشه او نیز در حال رشد و شکوفایی است. او از طریق تجربه وقایع جدید در زندگی دنیا را می شناسد و آن را کشف می کند. نیازی نیست کنجکاوی را به بچه ها آموزش دهیم، بلکه باید وجود سرشار از کنجکاوی شان را به صورت هدفمند ارضا کنیم. پدر و مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیت های بزرگ تر وی در آینده خواهند کرد.





● برای اشیا اسم بگذارید

کودکان حتی پیش از آنکه بتوانند صحبت کنند، قادرند بسیاری چیزها (برای مثال اجسام مختلف و رنگ ها) را درک کنند. در این سن اگر به او بگویید: عروسک خرسی سفیدت را بیاور. او دقیقا می داند این اسم متعلق به کدام اسباب بازی اش است. بنابراین یکی دیگر از وظایف والدین نامگذاری انواع رنگ ها، اندازه ها و شکل ها برای تقویت درک کودک است.





● موفقیت کودک تان را جشن بگیرید

وقتی کودک تان موفق می شود برای اولین بار از فنجان آب بخورد و شما فریاد شادی سر می دهید، این عمل شما نه تنها او را خوشحال می کند، بلکه ارتباط های قشر جلویی مغز و بخش درونی مغز او را که جایگاه احساس ها است، تقویت می کند. بین ۱۰ تا ۱۸ ماهگی این ارتباط های مغزی شکل می گیرد. برای مثال وقتی اولین گام های او را تشویق می کنید، این عمل باعث خوشحالی او می شود و در پی آن جریانی از مواد شیمیایی در مغز او آزاد می شود که این چرخه را تقویت می کند. در مقابل، هرگونه بی توجهی والدین به رفتارهای کودک، موجب تقویت نشدن چرخه ارتباط های مغزی او می شود و کودک نسبت به انجام کارهای جدید دلسرد می شود. در عین حال، دامنه لغت های کودک به میزان صحبت والدین طی دو سال اول زندگی او بستگی دارد.





● فقط پدر و مادر نباشید

هرگز توجه خود را از فرزندان تان دریغ نکنید. گرچه توجه والدین در سنین پایین برای کودک بسیار مهم است، اما پیشرفت ذهنی و هوشی او در این سنین به پایان نمی رسد. شبکه های عصبی به خصوص آنها که به احساس ها مربوط می شوند تا سنین نوجوانی در حال توسعه اند. بنابراین با افزایش سن می توانید به کتاب خواندن فرزندتان اهمیت بیشتری بدهید، او را در گفت وگوهای خانوادگی سهیم کنید، از وی نظر بخواهید، به او موسیقی بیاموزید و نیز مشوقی مهربان برایش باشید. علاوه بر اینها، نقش ما به عنوان پدر و مادر تنها به دوران کودکی و نوجوانی محدود نمی شود زیرا فرزندان در جوانی و بزرگسالی هم به پشتیبان و راهنما نیاز دارند.





● مهدکودک استاندارد و افزایش هوش کودک

شما یک روز فرزند خود را زیر نظر بگیرید، آنگاه بیشتر سوال های او را جدی خواهید گرفت. زیرا می فهمید که چه چیز او را شادتر می کند، چه چیزی موجب تمرکز بیشتر فکر او می شود و چه چیز علاقه او را طولانی تر به اشیا و محیط اطرافش می کند. پس آموزش قبل از دبستان، به این معنی است که والدین کشش و ظرفیت آموزشی فرزندشان را درک کنند و خواسته های مغز در حال رشد او را فهمیده، اطلاعاتی را در اختیارش بگذارند که ذهن کودک به آن نیاز دارد.

گاهی پدر و مادرها کودک خود را تحت تمرین های مداوم و آموزشی قرار می دهند که ممکن است رشد فکری او را محدود کند. ممکن است والدین در تخت خواب یا محل بازی با این تصور که طفل را تربیت می کنند، مانع رسیدن او به خواسته هایش شوند، یا سر او فریاد بکشند تا او را آرام کنند. باید بدانید که کودک نیاز به تحرک و فعالیت بدنی دارد.

او می خواهد به اشیای مختلف نگاه کند، به آنها دست بزند. حرکت کند و صداها و آهنگ ها را بشنود. همچنین دوست دارد را به اطراف حرکت دهید تا چیزی را بگیرد. این کارها همان قدر برای او اهمیت دارد که هنگام گرسنگی، غذا برایش مهم است. والدین ممکن است ناراحت شوند، از اینکه طفل آنها نمی خواهد کاری که آنها دوست دارند انجام دهد و اصرار دارد که خواسته های خود را انجام دهد. برای مثال کودک با وجود ممانعت والدین از جایی بالا می رود، چیزی را هل می دهد یا پاره می کند. البته پدر و مادر کارهای زیادی را به طور غریزی برای پرورش فکری کودک شان انجام می دهند و این در حالی است که از تلاش خود برای رشد و پرورش وی مطلع نیستند. به همین دلیل است که توصیه می شود بعد از سن ۳ سالگی و به صورت پاره وقت کودک خود را به یک مهد کودک استاندارد بفرستید تا از بیشترین بهره هوشی بهره مند شود.





● تاثیر موسیقی

بر رشد ذهنی کودک پژوهش ها نشان می دهد که میان آموزش موسیقی در دوران کودکی و تقویت برخی توانایی های ذهنی کودکان ارتباط محکمی وجود دارد. آموزش موسیقی به کودکان باعث می شود که پاسخ دهی شنوایی آنها به حد کودکی ۲ تا ۳ سال بزرگ تر از آنها برسد، هرچند که لزوما ضریب هوشی یا خلاقیت آنها افزایش نمی یابد. در مورد اینکه آموزش موسیقی درکودکی تاثیر گسترده تری بر مغز داشته باشد و نحوه تفکر و شناخت را تغییر دهد، بررسی ها نشان داده اند که حتی ۱ یا ۲ سال آموزش باعث تقویت حافظه و توجه می شود. بنابراین تصور بر این است که آموزش موسیقی (نه لزوما گوش دادن منفعل به موسیقی) بر توجه و حافظه کودک اثر می گذارد و از طریق همین سازوکار ممکن است باعث یادگیری بهتر او در شماری از زمینه های شناختی شود.

دانشمندان معتقدند تعلیم سرودهای گروهی و نواختن پیانو برای کودکان ۳ساله باعث تقویت قدرت استدلال انتزاعی آنها می شود. این کودکان در ترکیب و ساخت پازل در مقایسه با بچه هایی که تمرین موسیقی نداشته اند، دقیق تر و سریع تر بوده و در درک مفاهیم ریاضی نیز موفق تر خواهند بود

منبع: parents

http://www.orzhans.ir/MedicalKnowings/DocDetail/?DocIDM=1237
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
افزایش هوش کودک و رشد بهتر مغز

جهت افزایش هوش کودکان مادران باردار از امگا3 استفاده کنید برای این منظور تا حد ممکن ماهی مصرف کنید.

تحقیقات نشان داده است هر فرد ژاپنی سالیانه بیش از شصت کیلوگرم ماهی مصرف می کند به همین دلیل دارای بیماری قلبی کمتر ، طول عمر زیاد و هوش بالاتر و افسردگی کمتری نسبت به سایر افراد هستند.


اسیدهای چرب : به دو گروه امگا 3 و امگا 6 تقسیم می شوند . امگا 3 در غذاهای دریایی و جوامع ساحلی و امگا 6 در جوامع صنعتی و به دور از دریاها یافت می شوند .



فوائد امگا3 :



1-در پیش گیری از حملات قلبی بدین صورت که انعطاف پذیری گلبول های قرمز را زیاد می کند .



خون راحت تر از مویرگها عبور می کند و قلب پمپاژ خود را راحت تر انجام می دهد.



2-بافت مغز خصوصاً سلولهای خاکستری سرشار از امگا 3 می باشد.



3-در چشم در سلولهای حساس به نور نقش اساسی دارد.



4- در ورزشکاران بدنسازی و پاورلیفتینگ به جهت عملکرد سیستم قلب و گردش خون بهینه و حفظ مفاصل در برابر صدمات ناشی از فشارهای سنگین توصیه می شود .



5- در مادران در اوایل دوران بارداری و حتی به هنگام تصمیم گیری برای بارداری توصیه می شود .



6- امگا3 باعث می شود پوست جوانتر بماند و شادابی خود را به مدت زیادی حفظ کند .



7- موجب می شود سیستم ایمنی بدن سالم و آماده بماند .

http://www.3333.ir/LinkDetail/593.html
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
روغن ماهی و ارتباط آن با هوش کودکان

مطالعات بر روی نه هزار مادر و کودک‌هایشان نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده‌اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند. این مطالعات نشان داده‌اند، هماهنگی بین چشم‌ها، دست‌ها و مهارت‌ اجتماعی در این کودکان بهتر بوده است و سرعت عمل بالا‌تری دارند. محققان می‌افزایند،ضریب هوشی این کودکان 6 مرتبه از حالت عادی کمتر است. به علاوه، این کودکان در فعالیت‌های اجتماعی خود (مانند دوستیابی) ناتوان‌تر هستند و با اختلالات رفتاری در بزرگسالی روبه‌رو خواهند بود.آنها در ادامه می‌افزایند،60 درصد ‌از ‌مغز ‌را‌ چربی‌ها ‌تشکیل می‌دهند که‌30‌درصد از آن اسیدهای چرب ضروری و اسید چرب امگا‌3 است که اغلب از طریق امگا 3 ای که مادر در دوران بارداری مصرف می کند، به نوزاد می‌رسد. به این دلیل مصرف روغن ماهی به صورت ماهی‌هایی که روغن بالاتری دارند، در دوران بارداری توصیه می‌شود.حتی در مطالعه‌ای دیگر دیده شده است که می‌توان با دادن مکمل روغن ماهی به بچه‌های دبستانی تا حدودی در رفتارهای بد آنها تغییراتی ایجاد کرد. محققان در این مطالعه به این نتیجه دست یافته‌اند که کمبود امگا 3 در بچه‌ها‌و حتی در دانش آموزان بزرگ تر10(تا16‌ساله) نیز موجب بروز مشکلات رفتاری می‌شود که با دریافت روغن ماهی می‌توان به میزان قابل توجهی از مشکلات روحی، رفتاری و اجتماعی آنها کاست.

بچه‌های سالم تر با روغن ماهی

جالب است بدانید که این روغن در دوران بارداری نه تنها بر ضریب هوشی نوزادان اثر دارد، بلکه دارای فواید دیگری نیز هست. به تازگی مطالعات نشان داده‌اند، مادرانی که در دوران بارداری از این روغن استفاده کرده‌اند به احتمال کمتر کودکانی با وزن کم را به دنیا خواهند آورد. از آنجایی که کمبود وزن در بدو تولد با ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت رابطه مستقیمی دارد، از این رو جلوگیری از بروز این بیماری‌ها در حفظ سلامت کودک حتی در بزرگسالی نیز اهمیت بالایی دارد. به علاوه چون ماهی‌ها سرشار از امگا‌3 هستند، داشتن یک بارداری سالم می‌تواند با مصرف این ماده غذایی میسر شود. از این رو دانشمندان ماهی را به عنوان جزء مهمی از رژیم غذایی انسان‌ها خصوصاً در این دوران به حساب می‌آورند. محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهی در دوران بارداری عقیده دارند که دریافت مناسب امگا‌3 می‌تواند از بروز بیماری فشار خون و سایر مشکلات ناشی از آن در میانسالی بکاهد و به این دلیل است که به مادران باردار توصیه می‌شود حداقل دوبار در هفته از ماهی استفاده کنند .با وجود تمامی فوایدی که روغن ماهی دارد، نباید آن ‌را بی مورد و بدون حساب و کتاب مصرف کرد. گاهی مصرف زیاد این ماده کمبود ویتامین E را به همراه دارد که افراد را با کم خونی مواجه می‌سازد. گاهی نیز مصرف بی‌رویه این روغن‌ها موجب بروز خونروی شده که بر اثر ضربه، عمل جراحی و یا اعمال دندانپزشکی آشکار می‌شود. پس خودسرانه از روغن ماهی به میزان بالا استفاده نکنید. به علاوه ، به یاد داشته باشید که این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر دارای کالری بالایی است که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند انرژی مازادی را به بدن رسانده و موجب چاقی شود.


****



منبع : مقاله " روغن ماهی و ارتباط آن با هوش کودکان " -برگرفته از سایت http://fa.parsiteb.com
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
افزایش هوش کودک با مواد غذایی

ژن‌ها عامل مهمی در تعیین هوش کودک هستند ولی غذایی که کودک می‌خورد نیز تاثیر گذار است.



* غلات:

غلات یک صبحانه سالم برای حفظ انرژی کودک در طول ساعات مدرسه است که از اهمیت خاصی برخوردار است. کودکانی که صبحانه می‌خورند دارای قابلیت تمرکز بیشتر و حافظه یادگیری بیشتری هستند،علاوه بر آن می‌توانند در کلاس‌های ریاضی بهتر عمل کنند.



* تمام صبحانه‌ها یکسان نیستند. بهتر است از برخی غلات صبحانه‌ با شکر فراوان استفاده نکنیم.


* اگر کودک شما غلات صبحانه‌ای دوست ندارد از تخم مرغ استفاده کنید.



* تخم مرغ به ایجاد سلول‌های حافظه کمک می‍کند.



ماهی‌های چرب و امگا 3:

البته این مورد ممکن است اشتها آور نباشد اما ماهی چرب مانند ماهی آزاد، تن و ساردین منبع قوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.



* امگا 3 به طور چشمگیری به تقویت سلول‌های مغز جهت افزایش یادگیری و تمرکز کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند روغن ماهی می‌تواند عامل مهمی برای تقویت ضریب هوشی باشد و به مشکلات رفتاری کودکان مانند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی کودکان کمک کند.



* آووکادو، گردو و بادام منابع مفید دیگری از امگا 3 هستند.



غلات کامل:

غلات کامل سرشار از ویتامین B هستند و به افزایش عملکرد حافظه کمک می‌کنند. نان‌های کامل بر خلاف نان سفید انرژی را به آرامی و یکنواخت در بدن آزاد و به کودکان و افراد بزرگسال کمک می‌کند تا قند خون منظمی داشته و سطح تمرکز و هشیاری بیشتری داشته باشند.



غذاهای سرشار از آهن:

غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز بدون چربی، میوه‌های خشک، غلات کامل و حبوبات میزان انرژی و سطح هشیاری را افزایش می دهند.

کودکان تقریبا آهن را به حد کافی نمی‌خورند.کمبود آهن می‌تواند سطح عملکرد شناختی را تا حدی پایین آورد که منجر به ضعف در فعالیت‌های آکادمیک شود.

شما می توانید کمبود آهن را با استفاده از ساندویچ کره بادام زمینی برای ناهار و استیک همبرگر بدون چربی برای شام رفع نمایید


http://ngpa.blogfa.com/page/type45.aspx
در دنیا تنها یک قلب است که برای تو می طپد آن هم قلب خود توست.
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712

جدیدترین تاپیک های 2 روز گذشته

همسر آینده

مومشکیی | 30 ثانیه پیش
2687