2726
عنوان

راهنمای از پوشک گرفتن بچه

151 بازدید | 9 پست

سلام دوستان 

من این مطالب رو از کانال نوردیده اینجا کپی میکنم تا تا کسایی که دوست دارن دنبال کنن و استفاده کنن.

هر چند شب یک بار چند قسمتشو میزارم.

میشه برای خاله شدنم یه صلوات بفرستین

یکی از چیزهایی که در از پوشک گرفتن خیلی مهمه و ما مادرها ذهنمون درگیر میشه اینه که چه موقعی بچه رو از پوشک بگیریم؟ یکی از مسائلی که اکثر مادرها با آن درگیرن اینه که بچه ها تقریباً در سن دوازده ماهگی ۱۳ ماهگی ۱۴ ماهگی شروع می‌کنن وقتی که پوشک خودشان را خیس میکنن به پدر یا مادرشان میگن که پوشکم رو بکن، که خیس شده و من جیش کردم. این رو مادرها اشتباه می‌گیرن، که خب پس بچه من آمادگی داره که از پوشک بگیرمش و کنترل ادرارش رو به دست آورده. خیلی‌ها در این مواقع بچه خودشان از پوشک می‌گیرن. این موقع موقع درستی نیست.


ما دو مرحله داریم برای از پوشک گرفتن. یه مرحله از پوشک گرفتن ، مقدمه مرحله اصلیه. تو این قسمت کودک ما درسته وقتی ادرار میکنه و یا پوشاکش خیس میکنه به ما اطلاع می‌دهد. اما این به این معنی نیست که کنترل ادرارش را به دست آورده، این به این معنی است که وقتی خودش را خیس کرد و کارش را کرد و تمام شد متوجه میشه من جیش کردم. این قسمت آگاهی کودکه یعنی آگاه میشه از کاری که کرده باخبر میشه از کاری که انجام داده. این به این معنی کنترل نیست. کنترل بعد از این مرحله اتفاق می‌افته. پس این مرحله پیش آگاهی برای از پوشک گرفتنه.


این به این معنی نیست که بچه من الان آماده از پوشک گرفتنه و من باید از پوشک بگیرمش. این نکته مهمیه و خیلی مادرها این را اشتباه می گیرن و ما شاهد این هستیم که خیلی از مامان ها تو این مرحله میان میگن بچه من وقتی پوشاکش رو خیس میکنه و یا مدفوع میکنه میاد به من میگه من را عوض کن و یا میره خودش پوشکش رو میاره و یا خودش میره توی دستشویی میشینه و میگه بچه من الان آماده است و من می خوام از پوشک بگیرمش.


پس باید بدونیم این مرحله مرحله پیش آمادگی و اصلا ربطی به کنترل ادرار ندارد این خبر دار می شه از کاری که انجام میده و این مرحله خیلی خوبیه و یکی از نشانه ها اینه که بچه داره روند طبیعی رشدش رو میگذرونه اتفاقا همین مرحله است. داره به ما اعلام می‌کنه که من دارم اون مرحله رشد خودم را به درستی طی می کنم. از همین موقع که این اتفاق می افته تا موقعی که کودک کنترل ادرارش رو به دست میاره باید عرض کنم که یه چیزی حدود ده دوازده ماه طول میکشه.


#پوشک_گرفتن  {قسمت1}


#کانال_تربیتی_نوردیده 

میشه برای خاله شدنم یه صلوات بفرستین


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728

سن واقعی از پوشک گرفتن تقریباً دو سال و سه ماه، دو سال و ۴ ماه. یعنی اتمام و پایان دو سالگی باید اتفاق بیفته، یک تا دو ماه حتی تا ۳ ماه بگذره و ما اقدام کنیم به از پوشک گرفتن. پس این سن واقعی است و حتما این سن رو دقت کنید تا به بچه ها فشار نابجا ونا مناسب نیاریم. چون وقتی که خودمان عجله می کنیم برای پوشک گرفتن این پروسه رو به هم میزنیم. اصلاً طبیعی اینه که بچه ها تو سن دو سال نیم کنترل ادرار خودش را به صورت کامل به دست میاره، تازه همین هم سن همه بچه ها نیست. مثل راه رفتن مثل دندان دراوردن ما چطور الان همه به این نتیجه رسیدیم که درسته میگن بچه ها تا قبل از یکسالگی راه می روند ولی مثلاً ما بچه‌هایی داریم به صورت موردی که در سن ۱۴ ماهگی راه می رن. ۱۵ ماهگی راه میرن. قبلش تو مرحله چهار دست و پا هستن. آیا ما به این بچه‌ها فشار میاریم؟ هممون متفق القول هستیم که نباید به بچه فشار آورد.


این سن دو سال نیم که میگیم کنترل ادرار به دست میاد این هم به همان صورته. اگه بچه ای دو سال و ۷ ماه دو سال و هشت ماهش بود و هنوز کنترل ادرار شو به دست نیاورده ما هیچ اصرار و فشاری نباید بهش بیاریم که چرا این اتفاق ‌نیفتاد. چرا چون سن کنترل ادرار برای هر کودک متفاوته. این را به عنوان یک قانون باید بپذیریم مثل راه رفتن مثل دندان درآوردن. آیا ما همه بچه ها توسن شش ماهگی دندان در میان ؟یا تو سن هفت ماهگی؟ نه.  بر اساس ژنتیک، تغذیه و خیلی چیزهای دیگر ممکنه این تغییر کنه. بچه ای ممکن تو شش ماهگی دندون در بیاره و ممکنه بچه ای تو نه ماهگی یه یه دوتا دندون دربیاره و ما این را می پذیریم.


این هم که کنترل ادرار و اینکه حتماً تا سن دو سال نیمی بچه باید از پوشک گرفته بشه این یه قانونیه که ما خودمون میذاریم و یه قانون ذهنی از خودمانه و قانونی نیست که علم ثابت کرده باشه و یا عرف ویا کسی روش اصرارداشته باشه. ما توی این سنین یعنی تو سن دو سال و سه ماه دو سال و چهار ماه سعی میکنیم شروع کنیم که تا قبل از سن سه سالگی به امید خدا تمام بشه این پروسه و اصرار به عنوان قانون که باید حتماً این اتفاق بیفته رو کنار میذاریم.


#پوشک_گرفتن  {قسمت2}


#کانال_تربیتی_نوردیده 👇

Join @nooredideh

میشه برای خاله شدنم یه صلوات بفرستین

وقتی بچه رو از پوشک میگیریم یعنی کنترل ادرارش رو کامل به دست میاره باید یک ماه و نیم دو ماه دیگه منتظر باشیم که این بچه کنترل مدفوع اش را هم به دست بیاره این دوتا همزمان نیست. یه تاخیری داره. اول کنترل ادرار به دست میاد بعد با یه فاصله یک ماه و نیم دو ماه بلکه برای بعضی بچه ها تا سه ماه کنترل مدفوع را به دست می آورند.


این فاصله زمانی فاصله زمانی طبیعی و برای رشده. چون از دو ناحیه بدن باید این کنترل به دست بیاد یکی مثانه و یکی همون قسمت رکتوم مقعد .این دو تا دو جایگاه متفاوت در بدن است و عملکردشان تقریباً جداگانه است و برای همین فاصله زمانی بین این دو برای بچه ها هست که اکثریت مثلاً  کنترل ادرار رو  زودتر بدست میارن و بعد کنترل مدفوع رو ،پس به بچه ها تو این پروسه از پوشک گرفتن که شروع می کنیم نباید فشار بیاریم و بگیم خب الان که ادرارش رو میگه پس تو این مرحله باید مدفوعشم بگه. نخیر چنین چیزی نیست و ما چنین انتظاری از کودک نداریم.


#پوشک_گرفتن  {قسمت3}


#کانال_تربیتی_نوردیده 👇

Join @nooredideh

میشه برای خاله شدنم یه صلوات بفرستین

مطلب بعد اینکه ما یک سری آمادگی‌ها را در کودک باید قبل از پوشک گرفتن به وجود بیاریم. تقریباً در سن ۲۳ ماهگی ،۲۴ ماهگی ، یه سری آمادگی‌های را برای از پوشک گرفتن و کنترل ادرار به صورت بازی در بچه ها توی خونه باید به وجود بیاریم.


حتما این را شنیدید که مثلاً کودکی که میخواد از پوشک گرفته بشه قبلش بازی هایی رو باهاش انجام بدید. این بازی ها نباید جنبه آموزشی داشته باشه. این بازی باید یه بازی کاملاً طبیعی و جزء زندگی کودک باشه. اصلا بازی همینه و باید به همین صورت باشه. مخصوصا این بازی .چرا انقدر تاکید می کن؟ به این دلیل که اگر خدایی نکرده مادری این مطلب رو گوش میده بگه خیلی خب و بچه من باید از پوشک گرفته بشه پس این بازی ها را من باید به صورت مشق و تکلیف روزانه باهاش باید انجام بدم.


نه اگر همچین چیزی باشه شما خیلی این پروسه رو دارید اشتباه میرید و خیلی دارید کار رو خراب می‌کنید. این یه بازی مثل توپ بازی مثلاً مثل قایم موشک و بازی های دیگه است. چطور در این بازی ها شما طبیعی بازی میکنید 6و هیچ هدفی جز بازی پشتش ندارید و فقط میخواید کیف کنید حالا این بازی‌ها را هم به همون صورت انجام دهید.


یکی از بازی‌ ها اینه که ما باید با هم دیگه بازی خیسی و خشکی رو انجام بدیم. مثلاً گاهی لباس های خشک بچه رو بهش بدید دستش و بعد زیر شیر آب و یا با یه اسپری آب خیسش کنید و یا مثلاً کاغذ یا روزنامه خشک رو بهش بدیم و باهاش بازی کنیم بعدش بگیم حالا بیا با اسپری آب کاغذ رو خیس کنیم.


پس یه مرحله بازی خیسی و خشکی است. این کجا به درد میخوره؟ موقعی که داریم بچه رو باز می ذاریم اگر بچه من ادرار کرد توی شلوارش میگیم ای وای شلوارت خیس کردی؟ اگه جیش داری باید بریم توی دستشویی جیش کنی. من باید بهش پیام بدم، پس باید معنی این پیام را بدونه .معنی خیسی را بدونه و تجربه کرده باشه. (ادامه دارد...)


#پوشک_گرفتن  {قسمت4}


#کانال_تربیتی_نوردیده 👇

Join @nooredideh

میشه برای خاله شدنم یه صلوات بفرستین
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730