2737
2734


19 برج حمل 19 فروردین نیست:

علامه حسن‌زاده آملی در کتاب دروس معرفة الوقت والقبله درس 25، خاتمه فی الفرق بین البرج والصورة خاطر نشان می‌کنند آنچه به عنوان برج در حال حاضر مطرح است مسأله‌ای قراردادی بین منجمان است، منجمان نقطه تقاطع معدل‌النهار ومنطقه البروج را در علم هیأت نقطه اعتدال بهاری و پائیزی می‌نامند و این دایره را به دوازده برج تقسیم‌بندی کرده‌اند و هر برج را به یک نام می‌خوانند که براساس صورت فلکی است که در پیش‌زمینه آن واقع شده است. از آنجا که ستارگان ثابت به علت لنگش محور زمین حرکتی خاص در آسمان دارند پس لاجرم محل تقاطع دائرة البروج و معدل‌النهار در طی سالها از صورتهای پیش‌زمینه عقب می‌افتد. پس در طی قرون جای صورت‌های فلکی و برج جا به جا شده است به طوری که طی آخرین زیج محاسباتی که استاد حسن‌زاده عنوان می‌دارند در زیج بهادرخانی اول برج حمل در از برج ثور قرار دارد طبق گفته علامه حسن‌زاده مسائل مربوط به مسائل اسلامی به علت اینکه در روایت صحیحه از حضرت رسول آمده که ما مردمی عامی هستیم و محاسبه‌گر نیستیم، پس مراد از قمر در عقرب همان حضور ماه در صورت فلکی عقرب است نه برج عقرب که احتیاج به محاسبه دارد یعنی همین صورتی که مردم هر شب در آسمان می‌بینند و ورود و خروج ماه از آن را مشاهده می‌کنند، طبق این نظر 19 ماه حمل 17 یا 18 اردیبهشت قرار می‌گیرد نه 19 فروردین!!!

پس از منظر روایی و تاریخ حدیث تا 7 قرن از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف‌الشمس در کتب حدیثی موجود شیعه مطلبی وجود ندارد و ابهام اصلی همین است تا قرن‌ها این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟ و سنت اهل‌بیت علیهم السلام  نیز ارجاع به این‌گونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده است، از کتاب مصباح مرحوم کفعمی بنا به گفته برخی از محققین، مثل مفاتیح‌الجنان زمان خودش بوده و امکان اضافه شدن مطلب در آن زیاد است از طرفی ایشان سندی برای حدیث ذکر نمی‌کند و حتی علامه مجلسی (ره) در کتاب حلیة‌المتقین که درباره تمام نگین‌های انگشتر از معصومین علیهم السلام روایت آورده، هیچ اسمی از شرف‌الشمس نمی‌آورد، و برخی معتقدند که سابقه جعل این مسأله به چند قرن اخیر می‌رسد، به‌گونه‌ای که حتی در زمان علامه مجلسی نیز شایع نبوده است و معلوم نیست این رعایت آداب حکاکی و اذکار و ادعیه حسن حکاکی از کجا سر در آورده است!!!!


البته منم روز 14 یا 18 اردی بهشت رو روز شرف شمس خوندم که هست.

ولی امروز رو معمولا منسوب به روز شرف شمس میدونن.

به طور غریبی دنیا داره پر میشه از آدمهایی که کنترلی روی رفتار و زندگی خودشون ندارن، ولی شدیداً اصرار دارن رفتار و زندگی دیگران رو کنترل کنن.

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

2731
شما كتاب مفاتيح الجنان رو بخون پي ميبريبه عمق خرافه اين مذهب و دين.... دعا براي پسر شدن جنين 3 ماه ...

عزیزم نمیدونم شما چطوری ولی من مسلمان سنی هستم هیچ روزی بهتر یابدتر از روز دیگه ای نیست در دینمون

اصلا اصلا همچین چیزهایی نداریم. قمر در عقرب و .....

همه روزهای خداوند و مبارک هستن

Lilypie Pregnancy tickers
2738

اما نظر علمای معاصر در باره شرف الشمس:

 آیت الله نوری همدانی

بسمه تعالی

سلام علیکم

مطلب مذکور به صورت مستند در منابع قدیمی نیست و به صورت مرسل در کتبی مانند مصباح کفعی  و بعضی کتب دیگر وارد شده است ....

بسم الله الرحمن الرحیم

کد رهگیری: 9503270093

با اهداء سلام و تحیت

پاسخ: دلیلی در تأیید این مطلب در منابع معتبر روایی نداریم.

همیشه موفق باشید.

دفتر آیت الله العظی مکارم شیرازی/ استفتائات

آیت الله شبیری زنجانی

ما سندی بر این مطلب نیافتیم. البته منقول است که مرحوم کفعمی در مصباح در مورد این حروف فرموده: «اسم اعظم است» ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است...

مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

بسمه تعالی

سلام علیکم

در کتب روایی و ادعیه از متقدمین (عالمان قدیم از صدر اسلام تا چند قرن پیش) اثری از آن نیافتیم. فقط متأخرین در چند قرن اخیر آن را معتبر می‌دانند....


                                               

 خلاصه نظر علمای متقدم و متأخر درباره شرف‌الشمس:

از علمای متقدم و متأخرین که درباره مطلق احکام نجوم غیرمنقول از ائمه اطهار ^

سید مرتضی علم‌الهدی، شیخ مرتضی انصاری، شهید اول، شهید ثانی فی‌المحققین، سید بن طاوس، فیض کاشانی، سید نعمت الله جزائری این قسم را حرام می‌دانند.

آیت الله نوری همدانی، آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله فاضل لنکرانی:

در این خصوص منبع معتبری یافت نشده، حکم شرعی خاصی درباره آن وجود ندارد.


 


خلاصه نظر علمای متقدم و متأخر درباره شرف‌الشمس:

از علمای متقدم و متأخرین که درباره مطلق احکام نجوم غیرمنقول از ائمه اطهار ^

سید مرتضی علم‌الهدی، شیخ مرتضی انصاری، شهید اول، شهید ثانی فی‌المحققین، سید بن طاوس، فیض کاشانی، سید نعمت الله جزائری این قسم را حرام می‌دانند.

آیت الله نوری همدانی، آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله فاضل لنکرانی:

در این خصوص منبع معتبری یافت نشده، حکم شرعی خاصی درباره آن وجود ندارد.


 

منابع:

قرآن کریم:

1ـ دروس معرفة الوقت والقبله/ حسن حسن‌زاده آملی

2ـ ترجمه و توضیح مکاسب/ شیخ مرتضی انصاری/ ترجمه: آیت الله پایانی

3ـ هزار و یک نکته/ حسن حسن‌زاده آملی

4ـ سر المستقر/ شیخ بهائی

5ـ نجوم دینامیکی

6ـ وسائل‌الشیعه/ شیخ حر عاملی

7ـ تفسیر تنسیم/ آیت الله جوادی آملی

8ـ اصول کافی/ شیخ کلینی

9ـ فرج‌المهموم فی معرفة منهج الحلال والحرام من علم النجوم/ سید بن طاووس

10ـ نهج‌البلاغه/ سید رضی

11ـ احیاء علوم‌ الدین/ امام محمد غزالی

12ـ شفا/ ابن‌سینا

13ـ دررالاخبار

14ـ بحارالانوار/ علامه مجلسی

15ـ تحف‌العقول/ ابن‌شعبه الحرانی

16ـ فرهنگ‌نامه مصاحب

17ـ ابزارآلات علمی/ فرانسیس مادیسون

18ـ دروس/ شهید اول

19ـ سایت/ جانیوز

 نظر حضرت آیت الله خویی (ره) در باره شرف الشمس چنین است: 

که با ذکر دو مقدمه ذکر می‌کنیم:

1ـ یک سلسله اعتقادات در اسلام است که از مسلمات است و انکار آنها کفر است، مانند وجود خدای متعال و وحدانیت خداوند و ربوبیت و وحدانیت خدای متعال در خلق و رزاقیت، ... و اعتقاد به نبوت نبی اکرم ’ و همچنین اعتقاد به معاد جسمانی ـ اعتقاد لسانی به امور موجب داخل شدن در دایره اسلام و اقرار قلبی به این امور موجب دخول در دایره ایمان است.

اسلام مسلماتی هم دارد که انکارشان به انکار نبوت ختم می‌شود. انکار آگاهانه این امور یا آگاهی از اینکه انکارشان به معنی انکار نبوت پیامبر است موجب خروج از دین است.

2ـ اصل تأثیرگذاری خورشید بر عالم مادی ما از مسلمات است، مثل اثرگذاری گرمای حاصل از تابش آفتاب پس اعتقاد به تأثیر خورشید موجب شرک نیست وقتی کاووش  محاسبات خسوف و کسوف و امثال آن هم فی‌الجمله اشکالی ندارد.

باتوجه به ایندو مقدمه مسئله حکم شرف‌الشمس را بررسی می‌کنیم:

مسئله اول حکم موردی است که اعتقاد بر این داشته باشد که خورشید دارای اراده و نفس فلکیه بوده و مدبرات زمین را در دست دارد.

اگر خورشید را در این تدبیر مستقل از خدای متعال بدانیم چنین اعتقادی کفر و حرام است. اگر مستقل هم ندانیم ولی شریک در تدبیر بدانیم، شرک است. در این حکم نیازی به استدلال به روایت هم نداریم.

حتی اگر بدون قول به مرید بودن خورشید برای آنها اثر علتی مستقل قائل باشد موجب خروج از اسلام است مسلماً.

اما اگر کسی معتقد به مدیریت غیر استقلالی خورشید در طول تدبیر خدای متعال بود چنانچه در مورد سایر اسباب عالم است این اعتقاد موجب خروج از اسلام نیست. اما آیا وجهی برای حرمت این اعتقاد داریم یا نه؟ اگر این تحلیل ناسازگار یا تحلیل روایات اهل‌بیت علیهم السلام از عالم باشد، کسی که ملتفت به این ناسازگاری باشد و چنین اعتقادی داشته باشد، اعتقاد حرام و گناه است.

اگر معتقد به تفویض تدبیر عالم به خورشید باشد باز هم خلاف دین است و اگر به لوازم این اعتقاد واقف باشد موجب خروج از دین هم هست.

این وجوه مسلم است و اختلافی در آنها نیست. آنچه محل اختلاف و بحث است حکم اخبار از تأثیرگذاری خورشید در حوادث زمین و شخصی است.

اولاً روایت محکمی در این خصوص وجود ندارد، و روایات مرسل هستند و قابل اعتماد نیستند، از طرفی اعتقاد به تأثیرگذاری غیر استقلالی خورشید در جوامع انسانی و انسان به دلیل اینکه اولاً از اموری نیست که تحت علم ما قرار گیرد (این اشکال ثبوتی است نه اثباتی) و لذا از باب کذب و تبلیس است و حرام می‌باشد.

ثانیاً، طبق روایات، اخبار قطعی از این امور و مقارنات ولو از باب مقارنه محض بدون تأثیر باشد حرام است. وجه حرمت هم در روایات، یا واقف نبودن منسجم به ابعاد این علم دانسته شده است و یا سببیت برای دست کشیدن مردم از صدقه و دعا و تکذیب قضا و قدر و این وجه دوم از حرمت فقط در جایی است که به شکل حتمی و جزمی اخبار از مقارنات کند.

از طرفی طبق متن تراکتی که ابتدای فصل آمده حکاکی و فروش این سنگ به دلیل اینکه با کذب و غش و تدلیس همراه است و از جهل مردم جهت سود مادی استفاده می‌کنند لذااز اقسام مکاسب حرام محسوب می‌شود. چرا که از تعریف و دروغ و افترا در معامله منظور می‌گردد پس در حکم علمای که این مسأله را در خور نظر فقهی نمی‌دانند حتماً با ملاحظات بالا، حرمت آن را فتوی خواهند داد.

منبع مطلب تون رو میشه معرفی کنید دوست عزیز؟

منابع را درپست های پایین ذکر کردم... جالبه باید از جاعلان شرف الشمس منبع موثق بخواهید نمی دونم چرا کسی نمی خواد فقط چون سایتهای مذهبی در پیتی اونها رو تایید می کنن این نشد منبع... بروید در سایت حوزه علمیه قم..مصاحبه با حجه الاسلام قلمدار اصفهانی را بخوانید

2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687