2726
عنوان

ترشی زیتون چطور درست کنم؟؟؟

45918 بازدید | 13 پست
دوستان زیتون خام که الان دیگه فصلش شروع میشه چطوری ترشیشو درست کنم ما عاشق زیتون سبز هستیم چطوری تلخیشو بگیرم اگه بلدین یادم میدین؟؟تو بیرون قیمتش خیلی بالاس نمیصرفه ممنونم اگه یادم بدین


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

اگه بخوای کامل تلخی زیتون بره باید تا 10 روز هر روز آبشو عوض کنی

ما هر سال خودمون درست میکنیم شوهرم تا 10 روز آب زیتون رو عوض میکنه اصلا تلخیش نمی مونه

بعد با نمک و کمی سرکه و ؟آب ترشی رو میذاره

2728
مواد لازم

زیتون سبز : یک کیلو فله با هسته یا بی هسته فرق ندارد . حتی از نوع مغز دار با فلفل قرمز که

در فروشگاهها موجود است هم میتوان استفاده کرد . اگر زیتون سبز آماده و داخل شیشه با آب نمک خریدید آب نمک آنرا بیرون بریزید

گشنیز تازه : ۲۵۰ گرم
یا نعنا خشک : دو قاشق غذا خوری با گشنیزخوشمزه تر است
پیاز یزرگ : یک عدد
سیر تازه : دو تا سه حبه
فلفل دلمه : سیز و قرمز و نارنجی از هرکدام یک نصفه
سرکه سیب : به اندازه ای که شیشه پر شود
گلپر : یک قاشق چای خوری بدون گلپر هم میشود
نمک : کمی
فلفل : به میزان تندی که می پسندید

طرز تهیه

زیتون ها را یک چاک کوچک بدهید که سرکه زودتر به جسم آن برود . پیاز و فلفل ها را ریز خرد کنید . ( پیاز را نیز میتوانید رنده کنید .) سیر را با رنده یا دستگاه دستی مخصوص ریز کنید . گشنیز ها را پاک کنید و بشویید و پس از خشک شدن خرد کنید . حال همه را داخل شیشه بریزید و نمک و فلفل و گلپر سرکه را اضافه کنید . اگر در جای گرم قرار دهید تا یک هفته قابل استفاده خواهد بود
لطف کن اون انگشتتو از روی اعتقادات و طرز فکر من بردار.مرسی.
زیتون پرورده

زیتون= 1کیلو
سیر= 1بوته
مغز گردو ی چرخ شده= 1 پیمانه
اب انار= 1پیمانه
سبزی معطر (در گویش ما زندرانی زلنگ(در گویش گیلانی چو چاق)= 2 بسته
رب انار= 1 قاشق
دانه انار ترش در صورت تمایل= نصف پیمانه سایده شده
گلپر= 2قاشق چای خوری


طرز تهیه:
اول زیتون ها هسته آنرا جدا کرده می شوییم سبزی معطر را شسته خوب چرخ می کنیم معمولا باید سبزی ودانه انار را با هم بسابیم حالا چون وسایله برقی در دسترسمان هست از انها استفاده می کنیم وقتی سبزی را چرخ کریم اب زیتون را خالی کرده و گردوی چرخ شده و سبزی ورب انار گلپر سیر کوبیده رابا هم مخلوط می کنیم بعد مقداری از اب انار را میریزم باز مخلوط می کنیم اگر مزه وترشی ان خوب بود بقیه آب انار را نمی ریزیم در صورت تمایل می توان ترشی وسیر انرا بیشتر کرد واقعا خوش مزه است امید وارم که خوشتان بیاید .
لطف کن اون انگشتتو از روی اعتقادات و طرز فکر من بردار.مرسی.
خاتون گلی اینو یکی از همکارام برام فرستاده تو این کار خیلی وارده.
امیدوارم مورد استفادت قرار بگیره
شیوه های فراوری دستی زیتون
والتین و الزیتون... قسم به انجیر و زیتون (تین آیه 1)
شجره زیتونه لاشرقیه و لاغربیه... درخت پر برکت زیتون که نه شرقی است و نه غربی(نور آیه 35)
زیتون را می توان به دوشیوه زیر فراوری نمود:
شیوه اول:
دراین شیوه در ابتدا زیتون ها به خوبی با دست شسته می شود و سپس با چاقوی تیز و نازک خط بر روی آن انداخته میشود بگونه ای که این خط ها به هسته زیتون برسد. سپس این زیتون ها در ظروف شیشه ای یا لاکی که سر آن به خوبی بسته می شود قرار داده می شود و ظرف پر آب می�شود بطوری که سطح زیتون ها را کاملا آب فرا گیرد. تا پنج روز هر 24 ساعت یک بار آب آن تخلیه و سپس پر می شود و برای دو روز هم در آب نمک فرار داده می شود و هر 24 ساعت آب آن تخلیه می شود. وپس از آن بسته به سلیقه و ذائقه مقداری به آن آب نمک و آبلیمو و سرکه اضافه می شود . هر چه بیشتر در این محلول قرار بگیرد زیتون خوشمزه تر میشود. در صورتی که پس از این مرحله تلخی زیتون بر طرف نشد پس از مدتی این کار برای ماندگاری بیشتر تکرار می شود.
شیوه دوم:
در این شیوه زیتون ها را روی یک سطح صاف مثل سرامیک قرار می دهند سپس با یک سنگ گرد که انتهای آن کاملا" صاف می باشد ( این کار را با دستکش انجام می دهند زیرا بعد از انجام کار. زیتون پوست دست را سیاه می کند ) بر روی زیتون ها می کوبند . این کار تا حدی انجام می شود که فقط زیتون ها اصطلاحا" دهن باز کنند . هسته و گوشت زیتون در این حالت کاملا" سالم باقی می مانند . بعد از این زیتون های شکسته شده را درون بشکه های مخصوصی می ریزند و داخل بشکه به همراه زیتون های شکسته فقط آب ریخته می شود . به مدت سه روز ( 72 ساعت ) زیتون ها داخل ظروف می مانند . در این بین هر روز یک بار آب بشکه تعویض می شود .
بعد از این سه بار زیتون به نمک احتیاج دارد . دقت داشته باشید که هر 10 کیلو مخلوط آب و زیتون . حدود سیصد و پنجاه گرم نمک احتیاج دارد . اگر بخواهند زیتون را مدت بیشتری نگه دارند میزان بیشتری نمک به آن اضافه می کنند . این کار بیشتر در زمستان ها انجام می شود .
بعد از این به مدت سه هفته. هر هفته یکبار آب و نمک زیتون را عوض می کنند . اگر بعد از سه هفته زیتون ها از تلخی نیفتادند باز به مدت یک هفته این کار را انجام می دهیم و اگر باز شیرین نشدند به ازای هر10 کیلو زیتون خالص چهارصد گرم سرکه ریخته می شود ( این عمل گاهی به منظور خوشمزه تر شدن زیتون ها انجام می شود) توجه کنید که اگر می خواهید به مدت زیادتری زیتون ها را نگه دارید برای مثال شش ماه یا یک سال،فقط یک بار آب زیتون را تعویض کنید.
با توجه به متفاوت بودن انواع زیتون در صورتی که پس از 5بار یا 3بار تعویض آب(متناسب با شیوه اول و دوم فراوری) ظرف های حاوی زیتون هنوز رنگ زیتون ها از حالت سبز اولیه بر نگشته و یا اینکه آبی که در هر نوبت ریخته می شود هنوز سبز رنگ است تعویض آب ها را برای چند نوبت دیگر ادامه دهید تا آب هایی که از ظرف خارج می شود رنگی متمایل به سفید داشته باشد. در این صورت اگر یکی از این زیتون ها را بخورید ملاحظه می کنید تلخی شدید آن از بین رفته است در این هنگام بجای آب خالص زیتون ها را در آب نمک قرار دهید . پس از دو یا سه نوبت تعویض آب نمک نوعا تلخی زیتون ها به صورت قابل توجهی از بین می رود و اگر باز مقداری تلخ است برای دو الی سه نوبت آب نمک را بیشتر تعویض کنید. و در نهایت برای نگهداری طولانی تر مناسب است در محلولی از آب نمک و سرکه و آب لیمو قرار دهید.
نکته قابل توجه این که ممکن است در نهایت نیز به صورت کاملا قابل تحملی پس از طی همه این مراحل بسته به نوع زیتون مقداری تلخ باشد.

به طور کل هر زمان که زیتون داخل ظروف است باید درب آن را محکم ببندیم تا هوا وارد بشکه نشود.باید به این نکته نیز توجه داشت که زیتون ها هرگز نباید بدون آب بمانند زیرا کمبود آب باعث سیاهی، شل و خراب شدن زیتون می شود.
پیشنهاد می شود برای فراوری زیتون های درشت از شیوه اول وبرای زیتون های ریز از شیوه دوم استفاده شود
روزهای خوب خواهند آمد. شاید امروز نه، اما سرانجام همه چیز درست خواهد شد
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730
پربازدیدترین تاپیک های امروز