2726
عنوان

اگه نی نی 13 ماهه دارید بخونید

58678 بازدید | 11 پست
ورود کوچولو به دومین سال زندگی آغاز آشنایی او با دنیای رنگارنگ تجربیات و یادگیری است. کوچولوی 13 ماهه که اکنون به خوبی قادر است دو کلمه سلام و خداحافظی را ادا کند پا به دنیای دیگری گذاشته و مفهوم برقرار کردن ارتباط با اطرافیان را درک می‌کند.
کوچولو به خوبی معنای مفاهیمی را که پدر، مادر و دیگر اطرافیان از طریق کلام یا زبان اشاره و بدن به او منتقل می‌کنند، فهمیده و نخستین پایه‌های بنای اعتماد به نفس و خودباوری در او شکل می‌گیرد.
کوچولوی 13 ماهه به شدت به محبت و توجه اطرافیان به ویژه مادر نیازمند است و با نگاهی که سرشار از کنجکاوی و شوق آموختن است حرکات پدر و مادرش را دنبال می‌کند.
پاسخ به موقع و مناسب اطرافیان که سرشار از محبت و اطمینان است،به تازه وارد احساس امنیت می‌بخشد و در شکل‌گیری شخصیت او مؤثر بوده وسبب می‌شود تا کوچولو نخستین گام جاده اعتماد به نفس را با موفقیت بر دارد.
آرزوهای کوچولو
اغلب 13 ماهه‌ها مفاهیمی نظیر قدرت انرژی و نیرومندی را درک کرده و در تلاش هستند تا از این مفاهیم برای به مقصد رساندن اهدافشان استفاده کنند.
برای نمونه کوچولو که به تازگی چگونه راه رفتن را آموخته است دلش می‌خواهد بدود یا مانند کودکانی که از او بزرگتر هستند در زمین بازی پارک مشغول شود، تاب بازی یاحتی دوچرخه سواری کند.
از چشمان مشتاق تازه وارد به راحتی می‌توان از آرزوهایش با خبر شد و برای رسیدن به آنها به او کمک کرد.باید توجه داشت بسیاری از کودکان مفهوم اینکه از نیرو وتوان کافی برای انجام کارهایشان برخوردار نبوده را به خوبی درک کرده و در صورت بی‌توجهی والدین ناامید می‌شوند.
کم شدن اشتهای کوچولو پس از ورود به دومین سال زندگی طبیعی است. بین تولد یک سالگی تا زمانی که نوپا دو ساله می‌شود روند رشد کمی کندتر شده و ممکن است وزن او کاهش پیدا کند.برخی از کودکان نیز در نخستین ماه‌های سال دوم زندگی بهانه‌گیر و بد غذا می‌شوند و ممکن است تمایل کمتری به غذا خوردن داشته باشند.
در 13 ماهگی کوچولو مشتاقانه مایل است تا
دو کلمه مامان و بابا را بیان کند و تشویق‌های والدین و خوشحال شدن آنها وقتی تازه وارد والدینش را خطاب می‌کند کمک مؤثری به او خواهد شدتا به دنیای زبان مادری قدم بگذارد.
نوپای 13 ماهه یاد می‌گیرد چگونه زبان مادری اش را جایگزین زبان گریه کرده و خواسته هایش را از این طریق به اطرافیان منتقل کند.
همچنین او استفاده از دستان خود را برای ارتباط با دنیای اطراف آموخته و ممکن است با زبان اشاره قبل از آنکه توانایی ادای کلمات را داشته باشد با پدر و مادر صحبت کند.
بازی‌های مورد علاقه
کودکان در این سن علاقه‌مند به کسب تجربیات فراوان از محیط اطراف هستند و در صورتی که پدر یا مادر ساعاتی از روز را صرف آموختن این تجربیات به فرزندشان کنند در ارتقای رشد شناختی و افزایش بهره هوشی کودک در آینده نقش به سزایی خواهد داشت.
کوچولو دلش می‌خواهد پرنده‌ها را از نزدیک ببیند پرواز پرنده‌ها در آسمان برای او شگفت انگیز خواهد بود یک بعد ازظهر زیبا همراه با کوچولو به پارک رفته و آسمان پر از پرنده را به او نشان دهید.
بازی قایم باشک سرگرمی کوچولو در 13 ماهگی است در گوشه‌ای از اتاق مخفی شده تا نوپا پس از دیدن مجدد شما در پایان بازی خوشحال شود. او از اینکه پشت کتاب‌ها صندلی یا میز مخفی شود تا شما به دنبال او بگردید و چند بار نامش را صدا بزنید خوشحال خواهد شد و مرتباً دوست دارد این بازی را تکرار کند.
پرتاب توپ‌های کوچک و رنگی و ابری به سمت کوچولو یکی دیگر از بازی‌های مورد علاقه کودکان در 13 ماهگی است.
در این سن نوپا به خوبی مفهوم عمل و عکس العمل را درک کرده و پس از دریافت توپ یا اسباب بازی تمایل دارد با عمل پرتاب به دیگران پاسخ دهد.
توپ بازی شناخت و رشد ارتباطی کودک را ارتقا می‌بخشد.
نام بردن اجزای بدن کوچولو پس از اشاره کردن به آنها از دیگر بازی‌های مورد علاقه تازه وارد است هنگامی‌که به کوچولو گفته می‌شود چشم یا دهانش کجاست انگشتش را به سمت این اعضا می‌برد و شوق بدست آوردن این تجربه جدید از نگاه کنجکاو یا لبخند حاکی از رضایتش به خوبی آشکار است.
به عقیده روانشناسان انجام چنین بازیهایی سبب می‌شود تا کودک بهتر و اندیشمندانه‌تر به تجزیه و تحلیل مسائل اطرافش پرداخته و کسب مهارت‌های گفتاری و یادگیری زبان برای او آسان تر خواهد بود. کوچولوی 13 ماهه به آشپزی علاقه خاصی دارد بنابراین تعجب ندارد با وجود اینکه اتاق تازه وارد پر از اسباب بازیهای مختلف است مشتاقانه به آشپزخانه سرک می‌کشد تا بازی کند.
قاشق‌های چوبی یا بشقاب و فنجان‌های پلاستیکی و قرار دادن آنها در کابینت خالی و امن که محل بازی کوچولو است او را ساعت‌ها سرگرم می‌کند و این بازی ممکن است راهکار مناسبی برای علاقه‌مند کردن کودکان بد غذا به تغذیه سالم باشد.
دندان‌هایی سالم
بررسی دندان‌های کوچولو یک ماه پس از جشن تولد یک سالگی او توسط دندانپزشک اهمیت فراوانی در پیشگیری از پوسیدگی‌های بعدی دارد. کاهش قند و شکر در رژیم غذایی تازه‌وارد و استفاده از فلوراید برای شست وشوی دهان کوچولو خطر پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.
رؤیاهای کوچولو
درک مفاهیمی که تازه‌وارد به صورت رؤیا در خواب می‌بیند، یکی دیگر از تجربیات او در 13 ماهگی است.
در این ماه کودک ممکن است هر شب خواب ببیند و ذهن او درگیر با رؤیاها شود. 12 تا 14 ماهگی، زمانی است که اغلب شب‌ها از خواب پریده و رفتارهایی در او مانند گریه کردن و جیغ کشیدن پس از پریدن از خواب شبانه شایع است.
برنامه‌ریزی مناسب و خوابیدن کوچولو در ساعت مشخص کمک زیادی به کاهش برخاستن از خواب می‌کند. از طرف دیگر، خوابیدن تازه‌وارد در جایی که او احساس آرامش و امنیت می‌کند، مانع از تأثیرگذاری رؤیاهای شبانه و برخاستن او از خواب می‌شود.
قهرمان کوچولو
کوچولوی 13ماهه در این سن سرشار از انرژی است. وقوع هر اتفاق تازه و به‌دست آوردن هر تجربه جدید برای او جالب است و تازه‌وارد را تشویق می‌کند تا هر چه بیشتر برای کشف دنیای جدید تلاش کند.
او دوست دارد کتاب یا عکس‌های یادگاری را پاره کند. از شکستن گلدان گرانقیمت احساس خوشحالی می‌کند. در این میان سرزنش‌های اطرافیان ممکن است از تقویت و رشد ذهن کاوشگر تازه‌وارد در
13 ماهگی جلوگیری کند. بدین منظور بهتر است، برای او برجی از مکعب‌های پلاستیکی ساخته یا چند سطل پلاستیکی در اختیار او قرار دهید تا ذهن کنجکاو کوچولو با خراب کردن و دوباره ساخته شدن اسباب‌بازی‌ها، روند طبیعی رشد را حفظ کند.
مهارت‌های اجتماعی
آینه یکی از ابزارهای مورد علاقه نوپای 13 ماهه است. او در این ماه ممکن است ساعت‌ها مقابل آینه نشسته، ایستاده یا راه برود. بازتاب حرکات او یا والدینش در آینه برای او شگفت‌آور بوده و باعث می‌شود، نخستین راه‌های ارتباط با دنیای اطرافش را بیاموزد. تازه‌وارد که به تازگی مفاهیم سلام و خداحافظی را درک کرده است، با تمرین این مهارت‌ها در مقابل آینه، خود را برای ورود به دنیای جدید آماده می‌کند.
وابستگی‌های عاطفی
کوچولو در 13 ماهگی وابستگی عاطفی شدیدی به مادر دارد. تنها گذاشتن او با گروه دوستان یا اعضای فامیل برای چند ساعت ممکن است این تصور را در ذهن او ایجاد کند که مادرش را دیگر ملاقات نخواهد کرد و او برای همیشه، کوچولو را ترک کرده است. به عقیده متخصصان تنها گذاشتن نوپا از 10 تا 17 ماهگی در ساعت‌های طولانی، باعث تشدید اضطراب در اثر جدایی از مادر خواهد شد.
استقلال‌طلبی
پایه‌گذاری حس استقلال‌طلبی از دوران کودکی شکل می‌گیرد. 13 ماهگی بهترین زمان برای آموزش این مهارت به کوچولو است. تازه‌وارد در سیزدهمین‌ ماه زندگی‌اش، دوست دارد، به‌طور مستقل بازی کند. بنابراین روانشناسان توصیه می‌کنند، والدین باید وسایل بازی که از ایمنی آن اطمینان دارند را در اختیار کودک قرار داده و پس از آموزش اصول اولیه بازی، او را برای مدت کوتاهی رها کرده تا به‌طور مستقل مشغول بازی شود و سپس زمانی که کوچولو از بازی خسته شده یا نیاز به کمک مادر و پدر داشته باشد، به کمک او رفته و مشکلش را حل کنید. معرفی یک سرگرمی جدید، شوق دوباره را برای کسب تجربیات بیشتر در او به‌وجود خواهد آورد

منبع : روزنامه ایران
مهم نیست که دور و برت پر از آدم باشه........مهم اینه که دور و بریات آدم باشن


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728
مامانا اگه دنبال یک جای مرتب با قیمت مناسبید این کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان را پیشنهاد می کنم مرکز دندانپزشکی لبخند کودک من - بچه من خیلی ناسازگار بود ده جا بردم قبول نکردن یکی از مامانا به من معرفی کرد مطبش شهر بازی بود دکتر لیلا کرایه چیان دندانپزشک کودکان ، رو بچه ام کارکرد با شعر و آواز و خیلی با حوصله رو دخترم کار کرد و کارش هم عالی است من دخترم را بردم خیلی خیلی راضی بودم الان فقط دخترم پیش خانم دکتر می ره و اصلا نمی ترسه . بعد به خواهر زاده هام و برادر زاده هام آدرس دادم همه اونجا رفتند و راضی بودند پنج شنبه ها فقط بیهوشی روی بچه های استثنایی و اطفال بسیار ناسازگار انجام میده محیطش شاد و آخرش جایزه هم به دخترم داد مهمتر اینکه تعرفه اش فوق العاده مناسبه . در ضمن اونجا از قبل حتما باید وقت بگیری 2 دقیقه هم سر وقتت دیر بری 1 ساعت معطل می شی شماره اش 77135269 هست نزدیک مترو سرسبز . اسم مرکز را تو گوگل سرچ کنید راحت پیداش می کنید
بچه ها دختر من الا 13 ماهشه ولی به جز دد و ممه هیچی دیگه نمیگه طبیعیه؟

سلام خانمی.پسرمن اینطوره.خیلی نگرانم.شما پسرتان چطور شد؟چکار کردید؟خیلی نگرانم.میشه جواب بدید.خواهش میکنم

سلام خانمی.پسرمن اینطوره.خیلی نگرانم.شما پسرتان چطور شد؟چکار کردید؟خیلی نگرانم.میشه جواب بدید.خواهش ...

سلام باید خیلی زیاد باهاش بازی کنید حرف بزنید تلویزیون روشن بزارید اهنگ های کودکانه براش بزارید . چند وقتشه ؟ چندتا کلمه میگه؟

سلام باید خیلی زیاد باهاش بازی کنید حرف بزنید تلویزیون روشن بزارید اهنگ های کودکانه براش بزارید . چن ...

قبلا ب ب  و ما ما و دددد میگفت تلویزیون و آهنگ کودکانه زیاد گذاشتم دیگه کلمه نمیگه.۱۳ماهشه

قبلا ب ب  و ما ما و دددد میگفت تلویزیون و آهنگ کودکانه زیاد گذاشتم دیگه کلمه نمیگه.۱۳ماهشه

دختر منم ۱۲ ماهشه بابا دد ماما رو میگه دکی و رفت رو هم تازه یاد گرفته براش وقت بزار باهاش بازی کن من حتی باهاش چهار دست و پا میرم اسباب بازی ک دستش گرفته بهش بگو بده مامان هم مفهوم بازی رو یاد میگیره هم کم کم کلمه بده وقتی باباش میره بیرون بگو رفت یاد میگیره عروسکش بگو نی نی که یاد بگیره اینجوری کم کم با بازی حرف زدن یاد میگیره

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730
پربازدیدترین تاپیک های امروز