سلام 

1:می خواستم بدونم آیا زنی که از شوهرش صاحب فرزندی نیست یعنی بچه نداره ارث می بره یا نه؟ اگه می بره درسته که می گن یک شانزدهمه یعنی برخلاف زنهای فرزند دار که یک هشتم ارث می برند؟

2: اگر همسر کسی فوت کرده باشه ( شوهر ) و مادرش( یعنی مادر شوهر )زنده باشه آیا باید مستمری که قراره به همسرش ( یعنی زنش ) برسه منظورم حقوق مرد که به زن می رسه بین زن و مادرشوهر باید تقسیم بشه؟

اطلاعات تکمیلی

سن 37 جنسیت زن شغل روانشناس وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاوره حقوقی

باسلام
1- زنی که از شوهرش صاحب فرزندی نیست به میزان یک چهارم ارث می برد.(زنان فرزند دار کمتر ارث می برند یعنی یک هشتم. دلیل این حکم این است که ارث بیشتری به فرزندان برسد.)

2- مستمری زن از همسری که فوت شده 50 درصد و مستمری هریک از پدر و مادر متوفی ( در صورتی که اولا" تحت تکفل او بوده ثانیا" سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال بیشتر باشد و یا آن‌که به تشخیص کمیسیون پزشکی ازکارافتاده باشند و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نکنند)20 درصد می باشد. اگر مستمری بگیران تنها زوجه و مادر متوفی باشند(50+20) مستمری به 70 واحد تقسیم می شود و 20 واحد به مادر و 50 واحد به زوجه میرسد. یعنی اگر مستمری 700 هزار تومان باشد، 500 هزار تومان به زوجه و 200 هزار تومان به مادر متوفی می رسد.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره تخصصی در خصوص تقسیم ارث و مسائل مربوط به مستمری و انحصار ورثه و ... به آدرس زیر مراجه فرمایید:
موسسه حقوقی عرشی 

موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha