مو کشیدن کودک ۲۲ ماهه

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 14 بازدید

سلام. پسر من ۲۲ ماهشه ،یه رفتارای بدی داره که باعث خجالتم میشه تو جمع ،مو میکشه از هفت هشت ماهگی پدر شوهرم با ذوق موهای سرشو میزاشت جلو پسرم و میخندید،بهش تذکر دادیم که اینکارو نکنه یه مدت که انجام نداد پسرم یادش رفت الان که ۲۲ ماهشه موی منو پدرشو میکشه ،حتی بچه های اطرافو موهاشونو میکشه که باعث خجالت زدگی منه ،جوری میکشه که واقعا انصاف نیست ،سر این موضوع با مهربونی و قربون صدقه توضیح دادم کتکشم زدم ،ترسوندمش دیگه نمیدونم چه کاری باید بکنم واقعا شده واسه من مشکل خواهش میکنم راهنماییم کنید ممنونم

اطلاعات تکمیلی

جنسیت زن وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور خانواده و کودک

مادر عزيز سلام
اين رفتار كودك درست مانند زدن كليد و روشن شدن لامپ است. كودك با خودش مى‌گويد: " چه جالب! وقتى موهاى خواهرم را مى‌كشم، او جيغ مى‌كشد!" همونطور كه پدربزرگش انجام ميداد؛ شايد هم امروز دليل مو كشيدن از نظر او، متوقف كردن يك اتفاق ناخوشايند است. مثلاً دوستش مى‌خواهد اسباب بازيش را بگيرد و با كشيدن مويش دست از اين كار بر مى‌دارد. از آنجايى كه مهارت‌هاى شناختى كودك، در حال رشد است، او با اين كار شرايطى را كه برايش پيش آمده كنترل مى‌كند.
پس نكته ای كه بايد در نظر گرفت اينست كه باید به کودک آموزش داد که با این روش به چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد و باید این رفتار بد خود را ترک کند.
اما هیچ وقت هم نباید تصور کنیم که با حواس‌پرت کردند او می‌تواند این عادت را ترک کند باید به او آموزش دهیم مثلا زمانی جهت دریافت اسباب‌بازی از همبازی خود مو می‌کشد بایستی اسباب‌بازی را از او گرفته و به دوستش بازگردانیم و بگوییم «این کار زشت است و نباید مو بکشی» همین سخن کوتاه کافی است. چون کودکان در لحظه زندگی می‌کند بلافاصله بعد از هر رفتار زشت به او سریع تذکر دهیم و با ندادن اسباب‌بازی او را متوجه کنیم که با مو کشیدن چیزی درست نمی‌شود.
هنگامی که کودک مو را می‌کشد ابتدا مشتش را باز می‌کنیم و به او می‌گویم «ما مو نمی‌کشیم» مو کشیدن درد دارد، بعد از این کار می‌توانید با کمی مکث که کودک هم آرامش پیدا کند با او شروع به صحبت کردن کنید، درست است كه فرزندتان خیلی کوچک است و ممكن است نتواند صحبت کند، اما شما به این طریق به او آموزش می‌دهید که مشکلات را باید با صحبت کردن حل کرد نه با مو کشیدن.


 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha