سلام خسته نباشید. من هفته ۱۸ بارداری هستم و از حدود هفته۱۶ حرکت بچه رو حس کردم شبیه نبض زدن و بال زدن پروانه احساس کردم. البته اگر در تشخیص دچار اشتباه نشده باشم. گاهی اوقات احساس میکنم و شاید یک روز کلا متوجه نشم این باعث نگرانیم میشه. میخواستم سوال کنم اینکه هرروز احساس نمیشه و قدرت حرکاتش بیشتر نشده طبیعیه یا نه؟ و همچنین از چند هفتگی باید روی حرکاتش دقت داشته باشم و حرکات رو بشمارم؟ ممنون

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۷ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

کارشناس مامایی

درود ، انتظار داریم حرکت جنین در بارداری اول۱۸ هفته و در بارداری دوم و بالاتر ۱۶ هفته( به دلیل تجربه قبلی زودتر متوجه حرکت میشوند) احساس شود اما به تمام باردارها تا۲۰ هفته برای اولین احساس حرکت جنین فرصت میدهیم، احساس حرکت هم همانطور که شما به درستی توصیف کردید حس نبض زیر شکم است. اما تارسیدن به سه ماهه سوم لازم نیست مادر روزانه حرکات را بشمارد همینکه در طول روز جنین حرکت داشته کافی است.جالب است بدانید الگوی حرکت هر جنین منحصر به فرد است پس از شروع ماهه سوم یعنی بعد از۲۸_۳۲ هفته در زمان مشخصی از روز حرکت جنینتان را چک کنید پس از گذشت چند روز الگوی حرکت جنین دستتان می آید.
تاماه هشتم چون جنین فضای کافی برای حرکت دارد تکان‌های جنین برای مادر محسوس تر است اما پس از۳۴ هفته خصوصا پس از۳۶ هفته که جنین شروع به وزنگیری بیشتر میکند، دامنه حرکات کمتر میشود بنابراین ازین زمان به بعد شما یکبار در روز مثلا یک ساعت پس از صرف ناهار پهلو چپ دراز بکشید دستتان را روی شکم بگذارید و چک کنید در یک ساعت باید ۴_۵ حرکت احساس کنید و بهتر است در مدت زمان۲  ساعت بشمارید که باید در ۲ ساعت ۱۰ حرکت احساس شود.
نکات مهم۱/ جنین دوره های خواب۴۵_۶۰ دقیقه ای دارد بنابراین اگر در یک شمارش حرکتی حس نکردید نگران نشوید  و صبر کنید  و مجدد تا ۲ ساعت دیگر بشمارید.
۲/اگر پس از دو بار متوالی شمارش تعداد حرکات کم بود یا جنینتان حرکت نکرد به بیمارستان مراجعه کنید تا نوارقلب جنین( NST ) برایتان انجام شود
۳/ از هفته۲۸ میشودNST   انجام داد اما معمولا این پایش پس از هفته۳۲ انجام میشود

تجربه شما

login captcha

ممنون از پاسخ کاملتون