با شلوغ کاری و اذیت کردن های کودکم چه کنم؟

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 56 بازدید

 سلام. من دختری سه سال و چهار ماه دارم و سی و هشت روز پیش هم صاحب پسری شدم.

دخترم بینهایت پر انرژی است و از همان اولش هم اینطور بود.

هیچکس از دستش آسایش نداره.

خیلی شلوغه به همه چیز دست میزنه خرابکاره. خونه هر کسی که میرم پشیمون میشم از بس شرمندم میکنه.

برادرشو خیلی دوست داره. میاد اونو بوس میکنه و در آخر یه نیشگون یا گاز میگیره و یا دستشو میکشه که پسرم سریع گریه میکنه.

اصلا به حرف کسی گوش نمیده.

کلافه شدم.

تو رو خدا کمک کنید

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۷ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور کودک

مامان عزیز سلام 

کودک در سن سه سالگی بسیار پرانرژی و فعال هست و بسیار کنجکاو . این ویژگی بچه ها در این سن هست و بهمین دلیل زمینه برای تخلیه انرژی کودک باید فراهم باشد . اینکه می فرمائید کودک شما از ابتدا هم همین بوده در واقع نشان از این هست که در خلق و خوی کودک شما این موضوع بیشتر از کودکانی هست که از ابتدا ارامتر بوده اند . 

دقت کنید ببینید چقدر در طول روز باهاش وقت مفید میگذرونید ؟ ایا در طول روز دائما با هم در کشمکش هستید یا در صلح و دوستی ؟ اگر جواب شما خیر هست آیا در روز وقتی که هم هر دوتون از بودن هم خوشحال باشید و در ارتباط با هم باشید دارید ؟ 

اگر این زمان را ندارید از 30 دقیقه در روز شروع کنید . در این 30 دقیقه یک تعامل خوب و مفید داشته باشید یک بازی که چالشی نباشد و آموزشی هم نباشد فقط ارتباط خوب و مثبت بین شما و او باشد 


چقدر در طول روز به کودک و کارهای مثبتش توجه نشان میدهید ؟ چقدر نوازش یا تحسینش میکنید ؟‌ چقدر بهش میگوئید که دوستش دارید ؟
وقتی از او کار مثبت ولو بسیار ناچیز می بینید بهش توجه نشان دهید مثلا نشسته آرام و در حال نقاشی کشیدن است دست به سرش بکشید یا ببوسیدش و یا هر نوازشی که کودک از دریافتش از سمت شما خوشحال می شود . بسیار تاثیر گذار است برای کارهای مثبت از خیلی ناچیز تا کار های بزرگتر بهش توجه نشان دهید . او تشویق به انجام آن کار می شود . 

دقت کنید که آیا اکثرا زمانهایی که شیطنت می کند او را دعوا میکنید یا اخم میکنید این اخم و دعوا برای او یعنی توجه مادر . وقت آن رسیده که جایش را به توجه مثبت بدهید . توجه به کار های مثبت او فراوانی آن کار را بالا می برد . جایش را بدهید به کار های مثبتش . 

برای اینکه این انرژی تخلیه شود شما چه زمینه هایی برایش فراهم کردید . مثلا روزی یک ساعت پارک رفتن و بازی کردن با همسن و سال هایش . این به تخلیه شدن انرژی کمک زیادی می کند . 
با هم فعالیت های هدفمند انجام دهید که او هم دوست داشته باشد . با توجه به علایق کودک خلاقیت خود را بکار بندازید و فعالیت های هدفمند بسازید مثلا اگر از پارک رفتن خوشش می آید یک روز که میروید یک سطل به او بدهید و همراه هم کاج های پارک را جمع کنید و یا برگ های شبیهه به هم و... 

مشخص نکردید که این خرابکاری ها از لجبازی کودک شماست یا خیر . اما قبل از اینکه به خانه کسی بروید اندازه دو یا سه تا قانون رو به طور مشخص برایش توضیح دهید . مثلا « مامان داریم میریم خونه خاله ،‌ مودب باش » عبارت درستی نیست چون منظور شما از مودب باش را متوجه نمیشود بگوئید « وقتی میریم سلام بده یا به گلدون های خاله دست نزن » اگر این کار و کنی مجبوریم همون لحظه برگردیم خونه یا پارک فردا بعداز ظهرت کنسل می شه لطفا چیزی را بگوئید که قابلیت اجرای آن را دارید و همچنین متناسب با کاری که کرده باشد . برای کار کوچک یک پیامد بزگ نگذارید .

وقتی کار بدی میکنه بهش حس خودتون رو در باره کاری که کرده بهش بگوئید مثلا   وقتی تو روی دیوار نقاشی میکشی من خیلی خسته میشم موقع  پاک کردنش بیا بجاش مقوا به دیوار بزنیم روی اون نقاشی کن (‌ کاری که کرده + احساس خودتون + کاری که میتونه جایگزینش بشه میتونید از خودش هم سوال بپرسید که چه پیشنهادی داره ) 

در خانه مسئولیت های کوچک به او بدهید که او هم دوست دارد مثلا دارید گرد گیری میکنید یک دستمال بدهید و یک قسمت کوچیک مثل میز کوچک یا .. بدهید او تمیز کند یا هر مسئولیت دیگری که در توانش باشد و علاقه هم داشته باشد . یا در مورد نوزاد جدید مثلا بعد از شستن کودک آوردن حوله را بدهید به او تا انجام دهد . 

در هر حال با اومدن نوزاد جدید هم ممکنه رفتار هاش تشدید بشه ولی چاره کار شما اصلاح رابطه خودتون با او هست . تعامل مثبت شما با او بسیار می تواند در رابطه شما و کودکتان موثر باشد .درسته که نوزاد جدید هم وقت بیشتری از شما میگیرد و هم مراقبت می خواهد اما در نظر داشته باشید که کودک اول بدلیل اینکه متوجه احساسات شما و پدرش می شود در الویت اصلی هست و شما می بایست خیلی بیشتر به او  توجه کنید . تک به تک شروع کنید از نکته اولی که خدمتتان نوشتم و کم کم همه را به کار ببندید . 

دلشاد باشید کنار خانواده تان ...

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

علت شلوغ کاری بچه در مهمانی

پاسخ سلام مامان عزيزنگرانی تون رو درک ميكنم كودک شما در سن و سالی هست كه حس استقلال داره و اين ويژگيه رشدش هست و كاملا طبيعی . به همه چيز دست ميزنه . كنجكاوی ميكنه. با شما مخالفت ميكنه و اين دليل نميشه كه ...

ترس شدید کودک از شلوغی

پاسخ سلام وقت شما بخیر اضطراب جدایی کودکان تا سن دو سالگی کاملا طبیعی است و باید به مرور این اضطراب کم شود و کودک بتواند به افراد دیگری هم اعتماد کند و از والدین‌اش ساعتی فاصله بگیرد. ولی حالا که شما می‌...

ترس کودک 11 ماهه از مکان های شلوغ

پاسخ با سلام و عرض ادب کودک خود را ابتدا به جمع های کوچکتر ببرید که افراد کمتری هستند و ترجیحا کسانی در آن جمع حضور دارند که به نسبت بیشتر می بیند. به یکباره کودک را تنها نگذارید. اجازه دهید با محیط و اطرا...

سلام و خسته نباشی خدمت شما من و همسرم .تقریبا دو ساله ازدواج کردیم.تو یه خونواده شلوغ که چهار تا بچه

پاسخ سلام دوست عزیز دونفر وقتی بادو فرهنگ متفاوت باهم ازدواج میکنن اختلاف سلیقه هایی به وجود میاد .اینکه تونستید خودتون رو با شرایط وفق بدید وبنا به خواسته همسرتون از نظر پوشش وظاهر رفتار کنید خیلی خوبه ون...