ارتباط چشمی ضعيف در كودک ١ ساله

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 245 بازدید

با سلام خدمت آقای دكتر پيشياره. 

من يک پسر ١١ ماهه دارم. از دو ماهگی متوجه شده كه ارتباط چشمی ضعيفی دارد. موقع شير خوردن اصلا به من نگاه نميكنه مگر اين كه خيلی توجهش رو جلب كنم. از دو ماهگی تا ٧ ماهگی وقتی روی زمين بود در حالت طاق باز كاملا به چشم های افراد و وسايل نگاه ميكرد و با چشماش تمام حركات رو دنبال ميكرد. ولی توی بغل نگاهش رو از آدم ها ميدزديد و بيشتر پايين رو نگاه ميكرد يا اطراف. از ٧ ماهگی تونست بشينه و گاهی توی روروئک ميذاشتيمش در اين حالت ارتباط چشميش بهتر بود و پيشرفت زيادی نسبت به قبل داشت. اما هنوز هم ارتباط چشمی ضعيفی داره بخصوص وقتی وارد جای جديد ميشه اول اصلا به چشم های آدم ها نگاه نميكنه و بعد كم كم ممكنه باهاشون دوست بشه و نگاهشون كنه بخصوص اگر باهاش دالی بازی كنن. 

از لحاظ حركتی خوبه از سه ماهگی غلت زد و ٧ ماهگی هم نشست و هم با كمک وسايل می ايستاد. از ٧.٥ ماهگی چهار دست و پا رفت و كلا تحرک زيادی داره از روی زمين ميتونه خيلی سريع رو مبل و بعد روی دسته مبل و بعد كانتر آشپزخونه بره. به تبليغات علاقه داره بخصوص اونهايی كه كارتونی هستند و آرم اخبار رو هم دوست داره. واكنش به اسمش خوبه ولی گاهی كه سرگرم كاريه ممكنه ٥ بار هم صداش كنم و هيچ عكس العملی نشون نده. 

از ٨ ماهگی بای بای و الو كردن ياد گرفت از ١٠ ماهگی دست دستی و تقليد زياد ميكنه مثلا ادای عطسه و سرفه ما رو درمياره و يا حالت های دستامون رو تقليد ميكنه. آواسازی داره و بابابا ماماما نننن تاتا به به دد ليليلی و اواهای ديگه رو ميگه. هنوز كلمه هدفمندی نميگه ولی اگر بگم بگو به به يا دد يا بابا ميگه و روی تاب كه ميشينه ميگه تاتا. 

در مورد وسايل خونه خيلی كنجكاوه ميتونه با كنترل تلويزيون رو روشن كنه. گوشی رو دم گوشش بذاره. و تا حدودی داره اشاره كردن رو ياد ميگيره. اگر بگم چراغ يا ساعت يا تلويزيون كو گاهی نشون ميده و گاهی نه اما اگر چيزی توجهش رو جلب كنه با انگشت اشاره كاملا نشونش ميده بخصوص وقتی فروشگاه ميبريمش. 

موردی كه نگرانم كرده ارتباط چشمی ضعيفشه كه رو به بهتر شدنه ولی نه با غريبه ها. به خودمون حتی زل زل هم نگاه ميكنه و ارتباط چشميش با ما عاليه و با دالی بازی و بازی های ديگه غش غش ميخنده ولی به غريبه ها زياد نگاه نميكنه و براشون نميخنده. لطفا راهنماييم كنيد. من نگران اوتيسم هستم. 


اطلاعات تکمیلی

سن ٣٧ جنسیت زن شغل طراح وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

کاردرمانگر جسمی کودکان

درود و سلام ، وقت خوش.  گزارش شما بطور کامل دلیل بر یک اختلال تاخیر رشدی تکاملی یا PMD می باشد که معمولا با فاصله ی کمتر از شش ماه نسبت به همتایان اتفاق می افتد. بهتر است که از تسهیل مراحل رشد حرکتی و کمک به الگوهای ایستادن و راه رفتن استفاده کنید و روروئک را کلا بطور کامل کنار بگذارید، مگر اینکه فقط در حالت ایستاده و ثابت به مدت پنج دقیقه استفاده کنید و دقت کنید تا پاشنه ایشان روی زمین قرار بگیرد. ماه دوازدهم یعنی پایان یکسالگی از لحاظ رشد عصبی بسیار حائز اهمیت است و در پایان این ماه ارتباطات عصبی (سیناپس ها و شبکه های عصبی) بسیار یکپارچه و همگون می شود و از آنجا که در گزارش ارزشمند شما موارد خوب و امیدوارکننده ی بسیاری دیده می شود احتمال زیادی میرود تا با افزایش توانمندی محور رشدی-حرکتی  و تسهیل ایستادن و گام برداشتن بتوان نقاط ضعف این سیستم رشدی (تماس چشمی) را نیز برطرف نمود. در این زمینه از خدمات مشاوره ی حرکتی بخش کاردرمانی میتوانید بهره بگیرید. سپاس فراوان از پرسش ارزشمندتان *  سربلند باشید.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

مشکل چشمی نوزاد هفت روزه

پاسخ با سلام و عرض ادبحرکات غیرمتقارن چشم ها و یا احساس چپ بودن، تا 3 الی 4 ماهگی طبیعی است.

عدم ارتباط چشمی در نوزاد ۷ ماهه

پاسخ با سلام. با توجه به اینکه اگر قدرت یا حدت بینایی شیرخوار شما نرمال باشد و سایر آیتم‌های تکاملی هم نرمال هستند. تشخیص اوتیسم نه بطور قطعی ولی با احتمال زیاد میشه گذاشت و سپس تا یکسالگی پیگیری کرد. لطفا...

ارتباط چشمی نوزاد ۴ ماهه

پاسخ با سلام و عرض ادب در این سن باید با نگاه اطرفیان و اشیا را دنبال کند و به مرور این نگاه دقیق تر و جزئی تر هم می شود. اگر غیر این است به چشم پزشک مراجعه کنید.

ارتباط چشمی نوزاد دوماهه

پاسخ سلام وقت بخيرنوزاد در ماههای اوليه زياد ارتباط چشمی نداره چون رشد چشم كامل نشده استدر اين ماهها اصلا نميشود برچسب اوتيسم به كودک زدفعلا نگران نباشيد