با سلام و خسته نباشید

من پسر 4 ساله بسیار زرنگ و باهوشی دارم که خودش برای جیش کوچیکش دستشویی رفت خودش شب اداری نداره خودش یک روز بیخیال شیشه شد و خیلی کارای دیگه که من لازم نبود کاری کنم و خودش انجام داد اما متاسفانه برای مدفوع پوشک میشه حتی میدونه بده و میگه مامان بیا در اتاق کارت دارم و میگه پوشکم کن هر کاری کردم که در دستشویی یا صندلیش کارش رو انجام بده به هیچ عنوان قبول نمیکنه میگیم اگه بری دستشویی و کارت رو انجام بدی کلی جایزه واست میگیریم بگو چی میخوای؟ میگه پوشک مثل یک مرد 30ساله میفهمه و دستمون میندازه. درضمن من اصلا با بچم دعوا نمیکنم یا حداقل خیلی کم. بیشتر باهاش حرف میزنم. من و باباش خیلی ناراحتیم میشه کمکمون کنید؟ ممنونم

اطلاعات تکمیلی

سن 32 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور کودک و نوجوان

با سلام خدمت شما دوست عزیزم

اگر این رفتار كودك مقطعى باشد، جاى نگرانى نیست. گاهى كودكان به علل مقطعى مانند قرار گرفتن در محیطى جدید یا در جاهایى كه توالت برایشان ناآشنا است، ممكن است تا 48 ساعت هم عمل دفع را انجام ندهند كه ضررى ندارد؛ اما اگر همیشگى است، باید علت‏یابى و مشكل حل شود.

علل احتمالى این رفتار عبارتند از:

1. یبوست مزمن: یبوست، عامل مهمى در خوددارى از دفع است

2. زحم در محل مخرج دفع: در صورتى كه نشانه‏هایى بر احساس ناراحتى او در این محل مى‏بینید، به پزشك مراجعه كنید.

3. ترس از توالت: به این دلیل كه مى‏ترسد داخل منفذ توالت بیفتد، از عمل دفع خوددارى مى‏كند. تا مدتى گوشه حمام را براى عمل دفع او آماده سازید و با رسم خطوطى بر روى كاغذ، برایش توضیح دهید كه زیر منفذ توالت چاه نیست؛ بلكه لوله‏اى است كه به بیرون مى‏رود.

4. عدم آگاهى: برخى از كودكان گمان مى‏كنند كه با عمل دفع، قسمتى از بدنشان از آن‏ها جدا مى‏شود! با استفاده از آبمیوه‏گیرى، عمل دفع را برایش توضیح دهید كه مدفوع او مانند پوره‏هاى سیب یا هویج است كه دور ریخته مى‏شود.
5. اثبات استقلال: احتمالا با این كار مى‏خواهد استقلال خود را تثبیت كند و به شما بفهماند كه در امورى، فقط او تصمیم گیرنده است و دیگران به ویژه والدین نمى‏توانند جلو تصمیمش را بگیرند. در این صورت بكوشید زمینه‏هاى تثبیت استقلالش را (براى مثال با واگذارى امور شخصى به او) به شكل درست فراهم آورید.

6. انتقامجویى: احتمال دارد این رفتار، نوعى مقاومت و مبارزه با والدین باشد. اگر در این مورد با او خوب برخورد نكرده، و از اهرم فشار استفاده كرده‏اید، تا مدتى فشارها را بردارید.

7. سرگرمى: گاهى كودكان آن قدر سرگرم بازى مى‏شوند كه به علایم دفع بى‏توجهى مى‏كنند. شما باید در موقعیت‏هاى مناسب (به طور معمول پس از صرف غذا یا پس از بیدار شدن از خواب) او را به دستشویى ببرید.

8. احساس لذت: گاهى خارش ناشى از نگهدارى مدفوع یا سنگینى ناشى از آن، باعث احساس لذت كودك مى‏شود كه لازم است با استفاده از راهكارهاى پیش گفته، جلو این رفتار گرفته شود تا در آینده به انحرافات جنسى و اخلاقى نینجامد.

 موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha