تست رشد کودک

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 2054 بازدید 1 تبادل تجربه

با سلام پسری سیزده ماهه دارم که در شرف چهارده ماهگی هست وقتی تست ASQ مرکز بهداشت رو پر کردم متاسفانه نمره بیشتر قسمت ها از جمله قسمت برقراری ارتباط و شخصی اجتماعیش نمره پایین آورده و در باقی قسمت ها یعنی حرکات درشت و ظریف و حل مسئله نمره  ای روی مرز آورده به من گفتند که باهاش تمرین کنم اما متاسفانه آگاهی ندارم چه بازی هایی باعث افزایش این مهارت هایش میشود مثلا در پرتاب توپش هرچی توپ براش میندازم و یا هر چی تلاش میکنم که به سمت من بندازه اثری نداره توپ رو همش میکنه توی دهانش ویا پرت میکنه یه سمت دیگه و یا چندین بار ورق زدن کتاب رو بهش نشون دادم اما باز هم ورقه رو لوله میکنه و یا میخوره .پسرم هنوز حتی یک کلمه صحبت نمیکنه حتی هیچکدوم از صحبت ها و یا اشیایی که بهش نشون میدیم نمیفهمه و نمیشناسه . نزدیک به چهارده ماهگی هست ولی هنوز هم به تنهایی نمی ایسته بدون وسایل وقتی هم که وایمیسونیمش و دستش رو ول میکنیم  سریع میشینه . خیلی نگران هستم براش دقیقا باید در رابطه باهاش چه اقدامی کنم ؟

اطلاعات تکمیلی

سن سیزده ماهه جنسیت مرد شغل .... وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

کاردرمانگر جسمی کودکان

با سلام خدمت شما والد گرامی

متاسفانه دوستان مرکز بهداشت به درستی شمارو راهنمایی نکردن، این میزان از تاخیر نگران کننده‌اس و حتما باید مورد بررسی قرار بگیره. کودکتون در اکثر جنبه‌های رشدی تاخیر داره و در اسرع وقت باید در مورد درمانش اقدام بشه.
اول پیشنهاد میدم در اولین فرصت ممکن به فوق تخصص مغز و اعصاب کودک مراجعه کنید تا ایشون با انجام یک سری آزمایشات و معاینات کامل وضعیت کودکتون رو بررسی کنن.
ازشون در مورد تاخیرهای شناختی و رشد اجتماعی کودکتون هم سوال کنید تا اگز لازمه به فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان هم شمارو ارجاع بدن.

تجربه شما

login captcha

ممنون از پاسختون  من به روانشناس کودک مراجعه کردم و بهم راهنمایی هایی کردن و گفتن که کودکم از لحاظ ذهنی یک تا دو درجه از کودک های هم دوره خود عقب تر است و احتمال داره که ریشه ژنتیکی هم داشته باشه . اما ما کسی در خانواده یا نزدیکان عقب ماندگی ذهنی و یا اوتیسم نداشته اند .

طی مطالعاتی که این یکی دو ماهه کردم دیدم احتمال اوتیسم برای کودکم وجود داره  و اینکه رابطه من با همسرم نیز زیاد خوب نیست و رفت و آمد کمی هم با دیگران داریم میخواستم ببینم این ها هم آیا ربطی به مشکل دارند یا نه و اینکه آیا احتمال اوتیسم هست یا نه ؟

با تشکر

@malmaly

 سلام مجدد خدمت شما والد گرامی

نه روانشناس کودک و نه بنده و نه هیچ متخصص دیگری از راه دور و صرفا با اطلاعاتی که شما میفرمایید نمی‌تونه بدون معاینه دقیق تشخیص برای کودکتون بزاره.

در ضمن روانشناس کودک صلاحیت لازم برای تشخیص گذاری رو نداره.

لطفا اگر کودکتون براتون مهمه زودتر به فوق تخصص مغز و اعصاب کودک مراجعه کنید.

در مورد قسمت آخر سوالتون هم پاسخم بله هست.

شرایطی که شما دارید احتمالا باعث شده کودکتون دچار فقر محیطی بشه که در تاخیر رشدی تاثیر داره اما نه تا این اندازه، پس ویزیت توسط متخصص مربوطه رو به تاخیر نندازید.

با احترام