سلام و با تشکر از راهنماییهای همیشه خوب و مفید مشاوران نی نی سایت

مشکل من این هست که افکار و احساساتم خیلی تحت تاثیر برخورد بد دیگران قرار میگیره. مثلا وقتی از رفتار بد یک نفر ناراحت میشم به شدت فکرمو درگیر میکنه و احساس آزردگی قلبمو پر میکنه در حالی که خود اون شخص دچار هیچ رنج و ناراحتی نمیشه. راحت نمیتونم فراموش کنم برخورد بد کسی را . البته من تا اونجا که بتونم سکوت نمیکنم و ناراحتیمو گاهی ابراز میکنم اما بعضی وقتا هم نمیشه .مثلا یک بار که از رفتار بد کسی که برای کارهای علمی و درسی خودم نیاز بهش دارم ناراحت شدم با یک واسطه صحبت کردم تا ناراحتیمو بهش انتقال بده تا بیشتر مراعات کنه و بفهمه که رفتارش باعث ناراحتیم شده و سکوت نکرده باشم (امکان اینکه خودم بهشون تذکر بدم نبود چون مقامشون از من بالاتره) ولی نه تنها فایده نداشت و اون شخص متوجه رفتار بدش نشد بلکه اون فرد برخورد منو بد دانست و از اون به بعد هم بیشتر لج و اذیت کرد و من متاسفانه به این نتیجه رسیدم که ناراحتی را گاهی حتی نباید ابراز کرد. دائم به خودم میگم ایراد از اون شخص یا اشخاص که بدرفتار میکنند هست و تو نباید خودتو آزار بدی ولی بازم فایده نداره.. فقط هم این مساله مربوط به برخورد بد دیگران نیست. مثلا اگر کسی جواب پیامک ایمیل و.. من را نده و مطمئن بشم که خوانده پیام را بشدت ناراحت میشم و دچار آزردگی فکری زیادی میشم . و در حدی از اون شخص بدم میاد که دیگه دلم نمیخواد باهاش ارتباطی داشته باشم چون حس میکنم منو نادیده گرفته و بی ادبی کرده. چیکار کنم تا کمتر دچار ناراحتی و غم بخاطر رفتار بقیه بشم و بتونم با این احساساتم کنار بیام تا با آرامش بیشتری تو جامعه ای که همه جور آدمی داخلش هست زندگی و معاشرت کنم.

با تشکر

اطلاعات تکمیلی

سن 27 جنسیت زن شغل دانشجو وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

مشاور خانواده و زوج درمانی

با سلام

مهارت جرات مندی یکی از پیچیده ترین مهارتهای ارتباط بین فردی محسوب میشود که در دل آن مدیریت خشم ، عزت نفس ، ارتباط موثر گنجانده شده است ، رفتار جرات مندانه یعنی : رفتار های دیگران را بدون خشم و بدون تحریف و بزرگنمایی توصیف و سپس مناسب با آن برخورد کردن ، جرات مندی الزاما قاطع رفتار کردن و یا پاسخ دادن نیست ، گاهی سکوت و عبور نمدن از کنار ماجرا یک رفتار جرات مندانه است .هر انسانی با توجه به شناخت و ذهنیتی که نسبت به جهان اطراف خود دارد با رویدادها مقابله می کند ، اگر شناخت فرد بر اساس الگوهای شکل گرفته دچار خطا باشد ، رفتار مقابله ای فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ، هر اندازه عزت نفس فرد شکننده تر باشد از خطاهای بیشتری در رفتار خود استفاده میکند ، عزت نفس شکننده مانند رادار عمل می کند و تمام سیگنالهای رفتاری و کلامی دیگران را دریافت و  بصورت غیر واقعی تعبیر می کند. آگاهی از خطاهای شناختی ، بالا بردن عزت نفس ، تسلط بر مهارت جرات مندی می تواند دریچه جدیدی در زندگی شما باز کند.

انواع متداول خطاهای شناختی عبارتند از : ذهن خوانی - پیش گویی - فاجعه سازی - برچسب زدن - دست کم گذفتن جنبه های مثبت - تعمیم افراطی - تفکر دو قطبی - بایدها - شخصی سازی - مقصر دانستن - مقایسه های غیر منصفانه - همیشه پشیمان بودن - چه می شود اگر - استدلال هیجانی - ناتوانی در عدم تایید شواهد- برخورد قضاوتی

می توانید با سرچ در اینترنت توضیح مفصلی از خطاهای شناختی را مطالعه بفرمایید .

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha