عدم قاطعیت در برخورد با دوستان

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 101 بازدید

سلام و وقت بخیر

من پیشتر با مراجعه به روانشناس متوجه شدم که در برخورد خود قاطعیت ندارم اما به دلیل اینکه مراجعات خودم رو ادامه ندادم این مسئله رو یاد نگرفتم و الآن متاسفانه همین مسئله من رو دچار مشکل کرده. من از شهریور امسال در مقطع جدید در دانشگاه ثبت نام کردم و به سرعت دوستان جدیدی پیدا کردم. از بودن در کنار دوستانم بسیار لذت میبرم. در بین دوستان من متاهل هستم و باقی مجرد. به طور معمول همه دوستان در صحبت های خود حرفهایی رد و بدل میکنند و طبیعتا من هم از زندگی خودم و همسرم حرفهایی رد و بدل کرده ام. یکی از اشتباهاتی که من در این مسئله مرتکب شده ام این است که من چون خوشم نمی آید از واژه شوهرم یا همسرم استفاده کنم اگر مسئله ای بود از اسم همسرم استفاده میکردم. البته این مسائل در ابتدا اصلا برای من مطرح نبود. من بیشتر به دنبال درس هستم و خب اینکه در کنارش صحبتی هم باشد به نظرم خالی از لطف نیست. یا مسئله دیگر این که در بین دوستانم من از نظر درسی از بقیه قوی تر هستم و طبیعتا دوستانم برای کمک گرفتن زیاد به من مراجعه میکنند. طبیعتا در این مواقع تمایل برای دوستی با من بیشتر هم میشود. اوایل رفتارها معقول و منطقی بود. من حساسیتی روی رفتارهای دوستانم نداشتم و از اینکه گاهی در خصوص زندگی من سوالی بپرسند ناراحت نمیشدم. اما حالا احساس میکنم با گسترش روابط این به اصطلاح مداخلات یا شاید هم حساسیت من بیشتر شده است. برای مثال همسر من چند وقت پیش از من خواست که زمان کمتری را به بیرون رفتن از دانشگاه با دوستانم اختصاص دهم و علت اصلی او هم فضای نامناسب بیرون دانشگاه و کافه ها بود. البته که همسر من به هیچ وجه شخصی نیست که من را محدود کند بلکه در اکثر موارد که خیلی از افراد دیگر ممکن است با همسرانشان مخالفت کنند همسر من پشتیبانی میکند و در کل اینطور نیست که بگویم رفتار مردسالارانه یا محدود کننده داشته باشد و البته حساسیت هایی هم دارد. بار بعد که بحث کافه رفتن از سوی دوستانم مطرح شد من صادقانه این مسئله را مطرح کردم. لازم است به این نکته هم اشاره کنم که اتفاقا دوستانم از میزان احترامی که همسرم برای تمایلات و فعالیت های شخصی من قائل است باخبرند. متاسفانه یکی دیگر از اشتباهات من این بود که هنگام گفتن این مسئله سرم را پائین انداختم و به زمین نگاه کردم. واکنش دوستانم برای من سنگین بود. جملاتی از قبیل اینکه اجازه نداری یا چه بچه حرف گوش کنی هستی. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که آنهایی که این حرفها را میزدند در برخورد در موقعیتهای دیگر با افراد دیگر هم رفتار مشابهی دارند اما به هرحال این مسئله حالا برای من حساسیت زا شده است. یا برای مثال من داشتم برای دوستانم تعریف میکردم که من به خاطر فشار امتحانات و اینکه تمام مدت در خانه مانده بودم احساس افسردگی میکردم و گریه کردم بلافاصله یکی از دوستانم گفت دعوات شده بود؟ من در مقابل این حرفها سکوت میکنم. البته یکبار هم با خنده به دوستم گفتم که تو زندگی من دخالت نکند. اما باز هم یکسری رفتارهای ریز این مدلی ادامه داشت.

 این مسئله باعث شده است که دچار شک نسبت به دوستانم و تردید در خصوص ادامه رابطه با آنها بشوم. اما مسئله اینجاست که من نمیخواهم ارتباطم را با دوستانم قطع کنم بلکه دوست دارم خودم یاد بگیرم چطور مسئله را کنترل کنم و همچنین به آنها یاد بدهم که چطور با من برخورد کنند تا در کنار آنها احساس امنیت داشته باشم. در واقع من همانطور که گفتم از بودن در کنار دوستانم لذت میبرم و همچنین به حضور آنها نیاز دارم. اما میخواهم فاصله مناسبی بین خودم و آنها برقرار کنم.

یکی دیگر از مسائلی که من را آزار داده در خصوص مراجعات دوستانم برای پرسیدن سوالات درسی است. در ابتدا این امر با کمال احترام صورت میگرفت ولی مدتی است که چون من همواره به دوستانم کمک کرده ام به نوعی انجام وظیفه تبدیل شده است. یا حتی شوخی های دوستانم که به نظرم میرسد من را به نوعی ساده فرض میکنند. من تصورم این است که ریشه همه این مسائل در عدم قاطعیت من است. 

لطفا راهنمایی کنید چطور در این خصوص برخورد کنم و چطور مسیر کسب قاطعیت را طی کنم؟ مخصوصا سپاس گزار خواهم بود اگر در این زمینه کتاب به من معرفی کنید.

ممنونم

اطلاعات تکمیلی

سن 23 جنسیت زن شغل دانشجو وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام دوست عزیز


در ارتباط خود با دیگران نیاز به رفتار جراتمند دارید 

رفتار جراتمند به هیچ وجه پرخاشگرانه یا عصبانی نیست بلکه یادگیری روشی است که حرف را میزنم تا نه به خود آسیب بزنم نه به طرف مقابل


برای این کار:


برای عينی ­تر كردن كاربرد اين راهكارها، فرض كنيد يكی از دوستانتان، شما را امشب به جشن تولد دعوت كرده درحالی كه شما اصلاً ديگر ميهمانان و مكانی را كه بايد به آنجا برويد، نمي­شناسيد. در اين صورت شايسته است از روش های جرأتمندانه ای كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد، استفاده نماييد.


1- « نه » گفتن روش هاي متعددی برای ابراز جرأتمندانه « نه » وجود دارد كه برخی از آنها عبارتند از: الف) صرفاً گفتن« نه » نظير: « نه » يا « نه متشكرم ». ب) گفتن« نه » همراه با توضيح نظير : « نه متشكرم، من شبها از خانه بيرون نمي­روم».


2- تغيير دادن موضوع : در اين روش سعی بر آن است كه موضوع صحبت عوض گردد. فردا امتحان داريم؟ راستی فيلم ديشب را ديدی؟


3- دليل آوردن روحيه­ام با اين­جور ميهماني­ها سازگاری ندارد و ضعيف مي­شود. رفتن به جايی را كه نمي­شناسم، اصلاً درست نمي­دانم.


4- ايجاد احساس شخصيّت مهم­تر در طرف مقابل از شما انتظار نداشتم چنين پيشنهادی به من بدهی! من روی شما يک جور ديگر فكر مي­كردم!


5- ارائه پيشنهادی بهتر حاضرم با شما به تئاتر، سينما و يا منزل شما بيايم ولی به ميهمانی در جايی كه ساير ميهمانها را نمی شناسم نمی آيم.


6- نشان دادن شأن بالای خانوادگی خود در خانواده ما رسم نيست كه در اين­جور ميهماني­ها شركت كنيم. اگر اين موضوع را در خانواده خود مطرح كنم، خيلی متعجّب مي­شوند.


7- بيان موضوع در قالب شوخی من هنوز بچّه ام، هنوز به اندازه كافی برای ميهمانی شبانه بزرگ نشده ­ام.


8- پافشاری و اصرار در ردّ درخواست ديگر حرفش را نزن، من اهلش نيستم و به هيچ وجه نخواهم آمد.


9- دور شدن از موقعيّت: در مواقعی كه فرد بيش از حد اصرار مي­ورزد.


10- ابراز همدلی شايد دلت مي­خواست كه من در جشن تولّدت باشم، اين موضوع را مي­فهمم ولی متأسفانه من اهل شركت در اين­جور مراسم نيستم.


11- معذرت خواهی با عرض پوزش، اميدوارم مرا ببخشيد كه به هيچ وجه نمي­توانم در ميهمانی شما شركت نمايم.


12- تشكر و قدردانی لطف كرديد كه مرا به ميهمانی خود دعوت نموديد، ولی من دوست ندارم و نمی ­آيم. 


و یادتان باشد نوع بیان شما اهمیت دارد!!


1- مطمئن شويد كه طرف مقابل از شما چه مي­خواهد. اگر مطمئن نيستيد، بگوييد: « بايد درباره آن فكر كنم». از اين راه، فرصتی را برای پاسخ دادن مشخص كنيد.


2- اگر مطمئن نيستيد از شما چه چيزی را خواسته­اند، توضيح بيشتری بخواهيد.


3- تا جايی كه می توانيد، پاسخ ­های كوتاه دهيد و از آوردن دلايل زياد و دادن توضيحات طولانی خودداری كنيد.


4- از عبارت­هايی با واژه« من» استفاده نماييد و به جای سرزنش و يا محكوم كردن طرف مقابل، موضوع را طرح نماييد .


5- به جای عبارت­هايی نظير« فكر نمي­كنم بتوانم…»، از واژه « نه» استفاده نماييد.


6- حركت­های غير كلامی خود را با پيامی كه مي­دهيد، همخوان سازيد.


7- در مواردی كه ناچاريد، امتناع خود را چندبار تكرار نماييد؛ نبايد برای هر بار دليل جديدي بياوريد، بلكه كافی است همان گفته پيشين را تكرار نماييد.


8- اگر با وجود تكرار پاسخ، باز هم طرف مقابل اصرار مي­ورزد، بايد سكوت كرد و يا اينكه موضوع بحث را عوض كرد



در این رابطه کتاب جرات داشته باش را نیز مطالعه فرمایید.🌹🌹🌹

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

مهارت جرات ورزی و قاطعیت

پاسخ دوست عزیز، سلام از متنتان متوجه شدم که احساس تحت فشار بودن زیادی از ارتباط با افرادی که گفتید دارید. متاسفانه عده ای از افراد حد و حدود مجاز خودشان را به درستی رعایت نمی کنند و موجبات دلخوری و آزار د...

قطعیت تعیین جنسیت

پاسخ سلام دوست عزیز با توجه به اینکه در سن ۱۲ هفتگی هنوز دستگاه تناسلی جنین کامل نشده و واضح نیست نمی توان قطعی وضو درصد تعیین جنسیت از طریق سونوگرافی انجام داد و داخل برگه سونوگرافی هم جنسیت جنین ذکر نمی ...

قطعیت روش های کمک باروری

پاسخ سلام دوست عزیز بستگی به شرح حال و وضعیت جسمانی همسر شما دارد که تحرک اسپرم ایشان چقدر باشد ویا فاکتورهای مهم آنالیز اسپرم ایشان در چه حدود و کیفیتی باشند همسر شما می تواند با مشورت پزشک متخصص ارولوژ...

قطعیت در بارداری مثبت

پاسخ سلام دوست عزیز با توجه به اینکه شما همیشه تاخیر در پریود داشتید این مسئله مجدد تکرار شده است اگر بیشتر از ۱۰ روز تاخیر در پریود داشتید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا برای درمان تنبلی تخمدان شما دا...