انصراف از تحصیل در کارشناسی ارشد

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 173 بازدید

من ورودی سال ۹۴ کارشناسی ارشد روزانه یکی از دانشگاههای تهران هستم. اگر بخواهم ادامه بدهم این ترم، ترم ۷ من خواهد بود، یعنی از سنوات ۶ ترمه  کارشناسی ارشد یک ترم هم بیشتر. راستش میبینم که انرژی ادامه دادن این رشته را ندارم. با اینکه ۶ ترم گذرانده ام اما هنوز ۳ واحد درس دارم که باید پاس کنم. و باید نمره خیلی بالایی هم از این درس بگیرم (بالای ۱۸)  تا معدل کلم بالای ۱۴ بشود و بتوانم دفاع کنم. در صورتی که در این شش ترم، بالاترین نمره ای که توانسته ام بگیرم، ۱۶ بوده آن هم از یک درس نسبتا آسان که این سه واحد باقی مانده ام خیلی خیلی از آن درس سخت تر است. پایان نامه ام هم تقریبا بیشترش مانده و در انجام آن هم خودم را ناتوان میبینم. تصمیم خودم از ترم ۵ این بود که انصراف بدهم، اما از همان موقع اطرافیانم بهم میگفتند که حیف است و داری از دانشگاه تهران که بهترین دانشگاه ایران است انصراف میدهی و این کار را نکن. و من بخاطر این حرفها ترم ۵ و ۶ را ادامه دادم. اما حالا واقعا احساس میکنم انرژی ادامه دادن این رشته را ندارم. در تمام تابستان حتی یک ساعت هم روی پروژه ام کار نکردم. انگار طلسم شده ام.

 از همان پارسال که میخواستم انصراف بدهم، تصمیمم این بود که دوباره در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنم ولی این دفعه در رشته ی ادبیات. (رشته فعلی ام فیزیک است.) خواندن درس های رشته ادبیات برایم جذاب است. و هنوز هم تصمیمم این است که از فیزیک انصراف بدهم و ادبیات بخوانم. منتها دیگران بهم میگویند که ممکن است چند سال بعد پشیمان بشوم و ...  همینطور بهم میگویند مگر چقدر از درست مانده؟ یک درس سه واحدی و یک پایان نامه! و درک نمیکنند که همان درس سه واحدی را من دو ترم است که نتوانسته ام پاس کنم و تازه به نمره ی بالایی هم از این درس نیاز دارم‌. و درک نمیکنند که واقعا این شرایط برایم دشوار است.

به نظر شما چیکار کنم؟ من دلم میخواهد یک نفر بهم امیدواری بدهد و دل مرا قرص کند که انصراف بدهم و ادبیات بخوانم و به چیز دیگری فکر نکنم.

از بس اضطراب دارم، چند وقتی است همه شب ها کابوسهای وحشتناک میبینم

ممنون میشوم اگر مرا راهنمایی کنید.

اطلاعات تکمیلی

سن 27 جنسیت زن شغل دانشجو وضعیت تاهل مجرد
پاسخ مشاور

روانشناس و مشاور

با سلام
برای تصمیمات اساسی در زندگی تنها شما هستید که مسئول تصمیمات خود خواهید بود و این شما هستید که بایستی با نتیجه تصمیمات خود روبرو شوید.
دیگران تنها با توجه به گذشته یا انتظارات خود به شما پاسخ خواهند داد. حتی اگر من یا هر فرد دیگری به شما اطمینان بدهد یا به قول شما امیدواری بدهد که مشکلی پیش نمی آید باز هم این شمایید که بایستی با نتیجه تصمیمات خود رو برو شوید .
در نتیجه هیچ کس نمی تواند به شما کمک کند بجز خود شخص شما.
بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل در رشته های ریاضی به دلیل پافشاری خانواده و یا اشتباه در انتخاب رشته در سنین کم با ادامه تحصیل دچار مشکل می شوند . در مورد شما اگر پایان نامه هم به اتمام برسد به دلیل سنوات برای گرفتن  مدرک با مشکل روبرو هستید (این مورد را قبل از هر تصمیمی از دانشگاه چک کنید)
در نهایت باید عرض کنم این شما هستید که با زندگی خود رو برو خواهید بود و نتیجه تصمیمات را شما هستید که طی خواهید کرد. دیگران با شما نیستند تا بخشی از کارها را انجام دهند. اما نکته مهم این است که بعد از این مساله چی؟ یک زمانی به نقطه ای در زندگی خواهیم رسید که فارغ از نظر دیگران به کاری می پردازیم که مدتها آن را دوست داشتیم و انجام کاری که به ما احساس بهتری می دهد برای ما مفید تر خواهد بود و اتفاقا در بیشتر مواقع در انجام آنها موفق تر هستیم.
شاد و پیروز باشید.

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

انصراف با فوق دیپلم

پاسخ سلام. بستگی به دانشگاه داره . از خود دانشگاه سوال کنید. بستگی داره بورسیه باشید یا نه ؟ دانشگاه زیر نظر کدام ارگان باشه. قبل از انصراف با افراد با تجربه مشورت کنید. بیشتر افرادی که انصراف دادند بالاخ...

انصراف از دانشگاه دولتی

پاسخ سلام. از خود شما می گیرند اگر نتوانند از شما بگیرند از ضامن شما می گیرند. باز هم اگر نتوانند وقتی استخدام شدید حقوقتان را مسدود می کنند. حتی می توانند حسابتان را مسدود کنند و حتی می توانند از نظر قضای...

انصراف از دانشگاه دولتی

پاسخ سلام. ممکنه شهریه را که دادی به زور پس بدهند یا پس ندهند والا مشکل دیگری پیش نمی یاد.

انصراف از دانشگاه و سردرگمی

پاسخ سلام. اگر به کارهای تئوری و کتابخانه ای علاقه دارید باید به سراغ رشته هایی بروید که کار عملی کمتری دارند مثل ادبیات - تاریخ - علوم اجتماعی- علوم سیاسی - ریاضی -مدیریت- فلسفه- الهیات - علوم سیاسی . مسل...