علت نگه داشتن مدفوع در کودکان

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 391 بازدید

سلام. دخترمو در 21 ماهگی از پوشک گرفتم بعد از هفته اول همه چی عالی بود و راحت ادرار و مدفوعشو در دستشویی انجام میداد. اما یک روز که ظهر خوابید و بیدار شد ادرار و مدفوعشو نگه داشت تا حدی بی اختیار دفع میکرد. مشکل ادرارش حل شد اما مدفوعش باقی مونده با دست خودشو نگه میداره حاضر نیست بشینه و داد و بیداد میکنه چند بار میره دسشویی اما برمیگرده.

اطلاعات تکمیلی

سن 28 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

پزشک اطفال

درود

علل نگهداشتن مدفوع در كودکان بسته به سن متفاوته.

به چند دليل مهم و شايع اشاره ميكنم:

  • در سن از پوشک گرفتن معمولا به علت متفاوت شدن شرايط دفع مدفوع يک نوع سردرگمی در كودک ايجاد ميشه كه ميتونه دليل امتناع از رفتن به دستشويی و یا نگهداشتن مدفوع بشه.علل روانی و ترس از محيط دستشويی و... رو هم به اين گروه بايد اضافه كرد.
  • از علل دیگر اصرار و حساسیت بیش از حد والدین در تمیز نگهداشتن لباس و... بوجود آمدن این ذهنیت در کودک است( معمولا سنین پایین)که “دفع مدفوع کار ناپسندی است”.
  • از علل شايع كه در كودكان كمی بزرگتر ديده ميشود بايد به بازيگوشی و عدم دست كشيدن از بازی در حال انجام برای لذت بردن بيشتر( مثل ديدن كارتون و يا سرگرمی های مورد علاقه كودكان) عليرغم احساس دفع مدفوع اشاره كرد. اين كودكان حاضر نيستند بازيشون رو رها و به دفع مدفوع بپردازند و مدفوع خود را نگه ميدارند.
  • يكی ديگر از علل شايع و در عین حال مهم مخصوصاً اگر كودک در هنگام مبادرت به دفع مدفوع احساس ناراحتی و گريه بكند، شقاق مقعد است. اين كودكان به علت اينكه در اثر دفع مدفوع درد زيادی دارند، سعی ميكنند مدفوع خود را نگه دارند.

طرز برخورد و درمان هر كدام از علتهای ذكر شده متفاوت است.

با شرح حالی که شما اشاره کردید حتما کودکتان باید توسط متخصص کودکان ویزیت و معاینه شود.( مخصوصا از نظر شقاق مقعد).

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha