دختر ۴ماهه ام از دو ماهگی علایمی که نشان داد دکتر گفت شاید تشنج باشه فنوباربیتال ۱۵ دادم ولی باز تکرار شد آزمایشات و سونو و نوارمغزش سالمه فقط ام آر آی مونده ماه بعد شربت لوبل دادن فعلا گفتن احتمال داره تشنج نباشه این حالت بچه شما بیشتر به حرکات دست و پاش حساسه میتونین کمکم کنین بدونم چه چیزی میتونه باشه این حالت بجز تشنج؟ کمی گردنش رو کج میکنه به یک طرف بالا تنه اش سفت میشه یک طرف رو نگاه میکنه فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان بردم 

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۸ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

کاردرمانگر جسمی کودکان

درود و سلام 

وقت خوش 

دوست ارجمند، اول اینکه در نظر داشته باشید که بنده کارشناس ارشد کاردرمانی هستم و دکترای علوم اعصاب شناختی دارم و بنده پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان نیستم و در این زمینه اصلا نمیتوانم اظهار نظر بکنم و این عرصه ی موضوع پرسش شما، مربوط به استادان و پزشکان متخصص مغز و اعصاب کودکان است . لطفا دقت بفرمایید که تشابه نام تخصص ها شما را به اشتباه نیاندازد. 

ولی در خصوص اینکه فرموده اید نوار مغز ایشان سالم بوده است باید خدمتتان عرض کنم که وقتیکه پزشک متخصص مغز و اعصاب از داروهای ضد تشنج نظیر آنچه که سرکارعالی نام برده اید، استفاده می کند یعنی در نوار مغزی مشکلاتی نظیر تشنج، برهم خوردگی نظم موجهای مغزی یا احتمال تشنج وجود دارد، پس باید احتیاطات لازم را در خصوص بروز تشنج در نظر داشته باشید. این احتیاطات شامل مواردی میشوند که رعایت آنها تا پایان سن سه سالگی بسیار مهم و پر اهمیت هستند، احتیاطاتی نظیر پرهیز از قرار گرفتن در زیر دوش حمام، پرهیز از‏ قرار گرفتن در معرض باران شدید، پرهیز از‏ قرار گرفتن در مکانهای با سر و صدای زیاد، پرهیز از‏ قرار گرفتن در مکانهای با‏ رقص نور های شدید، تغییر ارتفاع بسیار زیاد نظیر چرخ و فلک های بسیار بلند، پروازهای طولانی مدت بیش از دو ساعت، پرهیز از بیخوابی و کم خوابی های مستمر،گرسنگی و تشنگی زیاد، انجام حرکات شدید و همچنین حرکات تعادلی با سرعت بالا در حین انجام تمرینات کاردرمانی و فیزیوتراپی، انجام تحریکات گرمایی و سرمایی متضاد بطور پشت سرهم، استفاده از یخ در تکنیکهای حرکت درمانی کودکان به ویژه در بخشهای مرکزی تنه. همچنین نوازش کردن ممتد و انجام تمرینات ماساژی عمقی و در قالب عملکردهای مهاری همراه با خواباندن کودک در روی بالشهای فومی میتواند در آرامش بخشی و افزایش حس عمقی کودکان بسیار موثر و کاربردی باشد و زمینه ی کاهش بروز تشنج در نوزادان و کودکان را  فراهم کند. 

البته همیشه و همواره به عنوان اقدامات لازم در خط اول درمان استفاده از دارو درمانی مناسب و دقیق و زمانبندی شده تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان می باشد، البته در صورت صلاحدید ایشان استفاده از داروهای تقویت کننده رشد مغز و سیستم عصبی نیز میتواند بسیار کمک کننده باشد.  

امیدوارم این پاسخ بتواند برای شما و فرزند عزیزتان مفید باشد و زمینه کاهش احتمال بروز تشنج را با رعایت موارد بالا فراهم بیاورید.

‏با سپاس فراوان از پرسش ارزشمندتان *  سربلند باشید.  

تجربه شما

login captcha

من دکتر نیستم ولی 1سال و چند ماھه تو این مطبام بھترین مراکز درمانی کشور بارھا رفتم۔ تجربه زیاد کسب کردم متاسفانه۔

شک نکن تشنجه۔۔۔

بھترہ پیش چندتا دکتر بری نه یکی

دختر من از دو ماھگی حین بازی وقتى پلک ميزد نصف ثانيه بيشتر چشمش بسته میموند۔ به بزرگترا میگفتم میخندیدن۔ فیلمشو گرفتم نشون شوھرم و بزرگترا دادم باز مسخرہ م کردن تا بالاخرہ بدنبال افتادن از روی مبل دستش پرید و با فنو باربیتال و تگرتول و روبل و کلوبازام و فولونیک اسید شروع کردم البته نه باھم دیگه و الان قرص نیترازپامو شربت لیسکانتین و قرص توپیرامات جواب دادہ خداروشکر۔

اینم بگم نوار مغز و سی تی و ام آر آی ھمه سالم بودن تا این بار که رفتم مطب شخصی و دکتر فوق تخصص مغزو اعصاب دکتر خودش مستقیم نوار مغز دید و تشخیص داد تشنجه۔ بھش برس۔ الان من 1سال و سه ماھه بھش دارو میدم۔