سلام خسته نباشید. من یه دختر دوساله دارم که ۵ ماهه از شیر گرفتمش یعنی ۲۲ ماهگی. اما خواهرم تازه زایمان کرده وقتی میبینه اون به بچش شیر میده آمدنی خونه هوایی میشه سینمو میخواد من هر از گاهی میدادم. تا اینکه آنقدر محکم میمکه حالم خیلی بد میشه دیگه چسب سیاه زدم ترسوندمش. ولی اگر یک وقت بخواد ندم موقع خوابیدن تو جاش جیش میکنه. یا میره تو خلوت اینکارو انجام میده یا موقع هایی منو باباش سرگرم صبحت هستیم جیش میکنه. لطفا اگه میتونید کمکم کنید. راستی اینم بگم من شوهرم خیلی گند اخلاقه یکسره دوست داره باهام دعوا کنه که میکنه. یه جورایی بچه ی من توی تَنشه. میتونه یعنی علتش میتونه این باشه؟؟ (اینم بگم هرچقدر به دخترم میگم جیش داری میگه نه ندارم یا شده با زور میبرمش که دیگه کمردرد که هیچی و ۲ ماه و نیمم هست که از پوشک گرفتمش.) پیشاپیش ممنون از راهنمایی شما.☺

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۰ جنسیت زن شغل - وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

با سلام خدمت شما مادر عزیز

 

کودکان در 3 سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می آموزند، برای تشخیص گذاری اختلال دفعی هنوز زود است ولی  با توجه به گفته های شما باید بررسی شود که آیا این عمل کودک، به دلیل اضطرابی است که تجربه می کند یا لجبازی و جلب توجه که هر کدام مسیر درمانی متفاوتی را می طلبد. به عقیده من با توجه به اینکه دخترتان را از شیر گرفته و نوزاد جدیدی نیز به جمع شما اضافه شده است، واکنش های کودک شما به دلیل ناامنی و اضطرابی است که با آن مواجه شده است. 

با استفاده از انیمیشن های آموزشی و کتاب های داستان تصویر دار، و یا عروسک های مورد علاقه کودکتان (بازی)، هر روز زمانی را به آموزش و مداومت در آن اختصاص دهید.

در هر روز با استفاده از جدول ستاره ( جداول امتیاز دهی ) هر بار دستشویی رفتن را مورد توجه مثبت قرار داده و در اخر هر روز یک پاداش کوچک و دوست داشتنی برای کودک خود در نظر بگیرید.

از واکنشهای شدید ( چه مثبت مثل تشویق و چه منفی مثل تنبیه و دعوا ) جدا خودداری کنید.

بدون احساس فشار و ملایمت، به تدریج این مرحله طی می شود. در صورت عدم موفقیت و بهبود، سریعا به روانشناس مراجعه نمایید.

 

با ارزوی موفقیت و شادی برای شما

تجربه شما

login captcha