2723

کمرویی و عدم اعتماد به نفس

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 69 بازدید

سلام خانم پناهی خدا قوت 

نه من از اینکه پدرم منو بیشتر از بقیه دوست داشت خیلی خوشم میومد مثلا  تولدم چون عید غدیر بود و یادش بود برام کادو میخرید یا یواشکی به من پول تو جیبی بیشتر میداد و همیشه تشویقم میکرد درس بخونم و به جایی برسم (تا کارشناسی خوندم) . نه اصلا درخواست بدی نداشتن. رابطم صمیمانه نبود خیلی خشک و رسمی مثلا :میومدن از سرکار سلام میکردن، اگه سوالی داشتم میپرسیدم  در همین حد ولی برعکس با مامانم خیلی صمیمی ام، با من نه اصلا بدرفتاری نمیکردن  ولی به خاطر دعوا با مادرم چون جو بدی تو خونه بود همش استرس اینو داشتم که دوباره الان بابام از سرکار میاد و دعوا میشه از پدرم بدم میومد. خانم پناهی عزیز آیا الان تو سن ۲۷سالگی میتونم درمان شم و اعتماد به نفس پیدا کنم؟ واقعا از خودم بدم میاد از اینکه هر جا میرم میگن تو چقد مظلوم و ساکتی واقعا روحیم خراب شده. از یه طرف به خاطر آینده پسرم نگرانم که مثل خودم شه 

اطلاعات تکمیلی

سن 27 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام به شما خانم عزیز

ابتدا عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخ☺
اینکه شما شاهد اختلافات والدینتون بودید مطمئنا خاطرات ناخوشایندی رو در ذهنتون به جا گذاشته و از طرفی نکات مثبت و قوتی هم وجود داشته، همون صمیمیت با مادر و مورد توجه و علاقه پدر واقع شدن علی رغم سنگینی رابطتون.
اینکه شما از سبک رفتار خودتون و قضاوتهای دیگران احساس ناخرسندی دارید نشان از حضور انرژی زیادی ست درون شما که مدتهاست سرکوب شده و مورد توجه شما قرار نگرفته و همین امر موجبات دلسردی و احساس ناتوانی و نهایتا ضعف در اعتماد به نفس را فراهم کرده. 
اینکه آیا در این سن میشود روی اعتماد به نفس کار کرد پاسخ من به شما مطمئنا مثبت است و جای نگرانی به واقع وجود ندارد.
اعتماد به نفس به معنای شناخت و پذیرش خود، اعم از توانمندیها و نقاط قوت و ضعفهای خود و به کارگیری مهارتهای کسب شده در موقعیتهای جدید و ناشناخته ست.
پس برای شروع خوب است که ابتدا بر افکار و باورهای خودتون یک بازبینی داشته باشید و افکار منفی و قضاوتها و ارزیابی های منفی که در موقعیت های مختلف در مورد خودتون انجام میدهید رو بررسی کنید چرا که همین افکار منفی ایجاد احساس منفی و نهایتا موجب رفتارهای اجتنابی خواهند شد. مثلا اینکه وقتی در یک جمع آشنا یا غریبه قرار میگیرید و لازم است خودتان را ابراز کنید، چه افکاری از ذهنتان میگذرد و بعد چه احساسی را تجربه میکنید و نهایتا چه رفتاری میکنید و خیلی موقعیتهای دیگر.
بعد از این مرحله جایگزین کردن افکار مثبت و خودگویی مثبت خواهد بود و اینکه نگاه واقع بینانه داشته باشید، اینکه افراد به علت تفاوتهای شخصیتی و تربیتی رفتارهای متفاوتی خواهند داشت و قرار نیست که شما همه را راضی و خشنود کنید همانطور که شما از رفتار و طرز فکر خیلیها ممکنه خشنود نباشید.
پرداختن به علائق شخصی و هدف گذاری کردن در این راستا البته متناسب با تواناییتون و انتخاب اهداف در دسترس هم خیلی کمک کننده خواهد بود و در تقویت اعتماد به نفس شما موثر.
ترس از خطا و اشتباه کردن هم یکی از دلایل اجتناب ما از فعالیتها و ابراز خود هست که از یک باور اشتباه نشات میگیرد، از اینکه من وقتی موفق و قابل تحسین هستم که اشتباه نکنم، در صورتیکه این اشتباهات هستند که به ما می آموزند و مسیر درست را در اختیارمان قرار میدهند.
پس با کمی همت و تلاش مطمئن باشید که به یک احساس رضایت فردی خواهید رسید که البته مستلزم اختصاص زمان و پشت کار شما هم هست چرا که سالها با این روش کنونی زندگی کردید و برای تغییر باید به خودتان زمان بدهید و دلسرد نشوید و همچنان به همت و تلاش خودتون ادامه دهید.
انشالله که موفق و پیروز باشید🌹

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

کمرویی و عدم اعتماد به نفس

پاسخ سلام و وقت بخیر مشکل شما یه مشکل اضطرابی هست که کاملا قابل درمان هم هست . برای حل مشکل تون باید ریشه یابی کنید که از کی و به دنبال چه اتفاقی شما نتونستین خودتون رو ابراز کنید اینکه در کودکی مورد تحقیر...

کمرویی و داروی فلوکستین

پاسخ سلام.سوالتان چیست؟

کمرویی کودک

پاسخ با سلام دوست عزيز اين علائم ميتواند نشانه اضطراب اجتماعي در فرزندتان باشد لذا در چنين كودكاني ، ارزيابي و قضاوت ديگران ميتواند باعث تشديد شدن و اجتناب از خيلي موقعيتهاي اجتماعي شود . پيشنهاد مي شود...

کمرویی پسرم در کلاس

پاسخ سلام وقت شما بخیر سن ۳ سال و نیم برای کودکان سنی است که هنوز دوست دارند بازی‌های خودشان را انجام دهند ولی این بار در کنار هم سن و سالانشان، پس در حال حاضر جای نگرانی نیست که ممکن است در آینده خجالتی ...