سلام . برای جلوگیری از پرش ذهنی چه کار میشه کرد ؟ من وقتی دارم یک کاری انجام میدم ذهنم هی میپره اینور و اونور تازه این تکنیک دستبند پلاستیکی و ضربه جهت برگشت تمرکزم نمیپسندم لطفا راهکار دیگه ای هست بفرمایید ممنون

پاسخ مشاور

مشاور خانواده

سلام دوست عزیز، به طور کلی سه مانع در ایجاد تمرکز دخالت دارند :

1) عوامل درونی (جسمی و روانی )   2) عوامل بیرونی ( نور و دما ، محرک های صوتی و تصویری ، رفت و آمد سایرین ، نبود میز و صندلی مناسب ،  زمان نامناسب و ...... 3) تمرین ناکافی و عدم پرورش تمرکز

گام اول برای کسب تمرکز مناسب کردن عوامل درونی و بیرونی است و یادتان باشد برای تمرکز بر مطالعه باید پشت میز مناسب نشست و از دراز کشیدن روی تخت و لم دادن جدا خودداری کرد. گام بعدی انجام تمرینات روزانه ی ساده برای ایجاد و افزایش تمرکز است که باید 10 -15 دقیقه انجام شوند . برای مثال می توانید روی یک صندلی راحت بنشینید و بر روی یک شیء مثلا کتاب یا گلدان یا... به مدت 30 ثانیه تمرکز کنید ، سپس چشمهایتان را ببندید و سعی کنید آن شیء را همان طور که دیده اید در ذهنتان تجسم کنید. چشمانتان را باز کنید و دوباره بین 30 ثانیه تا یک دقیقه بر روی شیء مورد نظر تمرکز کنید ، سعی کنید آن را با تمام ریزه کاری هایش به دقت بینید ، باز هم چشمانتان را ببندید و به کمک ذهن خود آن را همان طور که دیده اید به طور کامل مجسم کنید .این تمرین را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید می توانید شیء را به طور کامل تجسم کنید. پس از آن این تمرین را با اشیا پیچیده تر از شیء قبلی مثلا تابلو نقاشی یا کتابخانه یا ... انجام دهید.

اما در این فرصت کوتاه برای امتحانات شما فرصت کافی برای انجام تممرینات و کسب تدریجی تمرکز ندارید بنابراین  به توصیه های زیر برای تمرکز بر مطالعه ی درسی عمل کنید و هر جا به مشکلی برخوردید بپرسید.

1) طرح سؤال پیش از مطالعه ی دقیق : این کار شما را وادار می کند تا با تمرکز ، دقت کافی ، انگیزه و علاقه برای یافتن پاسخ ها مطالعه کنید.

2) تند خوانی : این کار باعث تمرکز و توجه بیشتر می شود و از پراکندگی ذهن جلوگیری می کند ، سرعت پایین به ذهن فرصت می دهد از این شاخه به آن شاخه بپرد و تمرکز و دقت را کاهش می دهد.

3) خواندن اجمالی: با این کار شما می توانید نکات اساسی را انتخاب کنید و از جزییات صرف نظر کنید با این روش مطالب را سازمان بندی کرده و زمان مطالعه ی خود را برنامه ریزی می کنید.

4) استفاده از راهنما : برای تمرکز بیشتر می توانید از انگشت سبابه یا مداد به عنوان راهنما استفاده کنید ، این کار باعث تمرکز بیشتر و جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن می شود.

5) خط کشیدن زیر مطالب مهم  برای مرور دوباره      

6) ایجاد علاقه و انگیزه برای مطالعه با در نظر گرفتن اهدافتان به سوی موفقیت    

7) تعیین زمان و مکان مناسب برای مطالعه

8) ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت : اجازه ندهید افکار منفی تمرکز حواس شما را مختل کند

9) خواب نامنظم و عادت های غذایی نادرست می توانند از علایم و مشکلات تمرکز باشند ،نخوردن غذای سنگین و خوردن صبحانه ی کافی می تواند در تمرکز مؤثر باشد.

10 ) یادداشت برداری هنگام مطالعه می تواند باعث تمرکز حواس شود.  

11) نظم مکان مطالعه به افزایش تمرکز کمک می کند.

12) استفاده از تکنیک توقف فکر : زمانی که فکر شما منحرف می شود به آن استپ دهید و به آرامی فکرتان را به جایی که می خواهید برگردانید.

13) یادداشت عوامل حواس پرتی : هرگز نمی توانیم عوامل حواس پرتی را به صفر برسانیم ، یک روش مؤثر برای مقابله با عوامل حواس پرتی باقیمانده نوشتن آنها بر روی یک کاغذ و اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن درباره ی آنهاست.

امیدوارم با رعایت نکات فوق در امتحانات خود موفق باشید.


 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha