2723

سلام وقتتون بخیر.  من پسرم دو سال و شش ماهش هست ولی تاکنون موفق نشدم از پوشک بگیرمش راههای زیادی هم امتحان کردم و هر دفعه شکست خوردم واقعا دیگه نمیدونم چیکار کنم اصلا نمیگه جیش یا پی پی دارم و خودش رو خیس میکنه و بعدش میگه مامان جیش کردم عوضم کن لطفا منو راهنمایی کنید چیکار کنم

اطلاعات تکمیلی

سن 28 جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام دوست عزیز وقت به خیر

اول این که این مسئله رو مدنظر داشته باشید که پسرها ، کمی دیرتر از دخترها مهارت کنترل دفع رو به دست میارند. از طرف دیگه اگه تا سه سالگی هم به تاخیر بیفته ، به هیچ وجه دیر نشده . در نظر داشته باشید که لازمه در مورد پسرتون با روالی که می فرمایید ، این فرایند تا سه سالگی به تاخیر بیفته تا نتایج با ثبات تری رو شاهد باشیم.

 

حالا در مورد راهکار انجام این کار:

مرحله اول: آگاه سازی احساسی کودک ، نسبت به زمان دفع. به این شکل که در زمانی که کودک مشغول دفع هست و از طریق نشانه های ظاهری قابل تشخیص است ،به کودک گفته شود :" که هر زمانی کارت  تمام شد به من اطلاع بده تا ببرمت و بشورمت". در این مرحله کودک مشغول ارتباط ذهنی بین حالات هیجانی دفع و عملکردهای فیزیولوژیکی بدنش است. این مرحله حدود یک هفته طول می کشد.

 

مرحله دوم: به دفعات متعدد در طی روز ، پوشک از بدن کودک خارج شود ، وارد دستشویی شود و در موقعیت دفع قرار گیرد و دوباره از دستشویی خارج شود .مجدد پوشک شود. زمان هایی را برای بردن به دستشویی انتخاب کنید که احتمال دفع بالا باشد. مثل بعد از زمان بیدار شدن از خواب که مثانه کودک پر هست . یا بعد از خوردن غذا که روده کودک آماده دفع است. انتخاب چنین زمان هایی ،چون احتمال موفقیت را بالا می بره و احتمال دفع بیشتر می شه ، باعث رشد اعتماد به نفس کودک و آمادگی بیشتر برای ادامه عملکرد کودک می شه. این مرحله حدود 10 روز طول می کشه.

 

مرحله سوم: به طورکامل پوشک رو از بدن کودک جدا کنید. در طی روز به شکل بازی و رقابتی ، کودک را تشویق به رفتن به دستشویی کنید. سعی کنید آرامش خودتون رو حفظ کنید و در صورتی که نابجا دفع انجام شد ،صبوری پیشه کنید و به شکلی آرام تذکر لازم رو به کودک بدهید. این مرحله هم حدود 1 هفته تا 10 روز طول می کشه.

 

در نهایت این مسئله رو مدنظر داشته باشید که زمان های گفته شده ، حدودی هستند. ممکن است که در بعضی کودکان زمان هایی کوتاه تر یا طولانیتر رو شاهد باشیم.

 موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha