سلام خسته نباشید. کودک من یک سال و نیم داره ولی خیلی به من وابسته هست حتی با پدرش هم آروم نمیگیره میخوام راهنمایی کنید چه جوری این مشکل را برطرف کنم

اطلاعات تکمیلی

سن23جنسیتزنشغلخانه داروضعیت تاهلمتاهل
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام
فاصله 12 تا 24 ماهگی سنی است که دلبستگی در کودکان به حداکثر می رسد و به اصطلاح به این دوره، دوره ی اضطراب جدایی گفته می شود. دو سال اول زندگی کودک، وابستگی کاملا طبیعی و جزو روند طبیعی رشد کودک است. در این دوره وقتی مادر از فرزند دور می‌شود، کودک تصور می‌کند که مادر می‌خواهد برای همیشه او را ترک کند. کودک در این سن فقط به احساس ایمنی نیاز دارد و وقت نداشتن، کار داشتن و یا خسته بودن مادر را متوجه نمی شود. برطرف کردن نیازهای عاطفی مثل بغل کردن و در آغوش گرفتن به خصوص تا دو سالگی از مهم‌ترین نیازهای عاطفی کودک است. کودک در این سن نیازهای عاطفی خود را با گریه کردن و رفتارهایی از این قبیل به والدین نشان میدهد. تولد تا دو سالگی زمانی است که اعتماد در کودک شکل میگیرد و به خودش، والدینش و دنیای اطرافش اعتماد می‌کند .اگر در این سن به طور کامل به نیازهای عاطفی کودک پاسخ داده نشود دچار بی‌اعتمادی شده و این عدم اعتماد در بزرگسالی ممکن است باعث شک، کم‌رویی و خجالتی شدن و ... شود.

پیشنهاد میکنم کودک خود را زیاد در آغوش بگیرید و به خاطر وابستگیش از او عصبانی نشوید. با این کار در واقع به او می‌گویید که دوستت دارم، در کنارتم ، که باعث احساس امنیت و آسودگی او می‌شوید. کودک خود را تشویقش کنید که با وسایل و اسباب‌بازیهاش ساعات خوبی داشته باشد و بازی کند اما شما همیشه در دید و دسترس او باشید. برنامه ریزی کنید که با پدرش ساعاتی را بیرون از منزل، بدون شما، به گردش و تفریح بپردازد. در این صورت کودک متوجه میشود که پدر هم میتواند بدون کمک مادر، به همان خوبی از او مراقبت کند و به تدریج این میزان وابستگی به مادر کم میشود.
شاد و موفق باشید

 

 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha