عصبی بودن همسر

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 76 بازدید

با سلام و عرض ادب.  همسرم عصبی است بعد از 15 سال زندگی مشترک وقتی عصبی میشه جلوی هرکسی به من توهین میکنه، کنترل روی خشمش نداره بچه هام کلی مشکلات پیدا کردن. واقعا درمانده شدم نميدونم چیکار باید بکنم؟

اطلاعات تکمیلی

سن32جنسیتزنشغلخانه داروضعیت تاهلمتاهل
پاسخ مشاور

مشاور خانواده

دوست خوبم سلام

آیا قبل از ازدواج هم به این شکل بودن. چه چیزی بیشتر موجب عصبانیتشون می شود. شما چه واکنشی نشان می دهید. در مورد خشم باید دید علت چیست گاهی ازعدم مهارت کافی برای کنترل خشم است. گاهی آموزشهای تربیتی والدین.و مشکل در کنترل کردن تکانه هاشون دارند. اگر علت بررسی شود بهتر می توان به همسرتان کمک کرد. در مورد تغییر رفتارکه  به خود همسرتان بستگی دارد آیا تمایل به تغییر و رسیدن به آرامش درونی دارند یا خیر. اما شما به عنوان همسرشان می توانید نقش موثری داشته باشید..
گاهی کسانی که عصبانی هستند به دلیل عدم توجه و محبت کافی است. سعی کنید به نیازهای هم به طور مثبت پاسخگو باشید.
ابتدا در این مورد که این مسئله داره شما رو اذیت می کنه صحبت کنید (در حین صحبت کردن طوری نباشد که همسرتان احساس کند دارد مورد بازجویی قرار می گیرد. ملایم با احترام احساس خود را بگویید. مثلا عزیزم می خوام در مورد عصبانیت و واکنشهات با هم صحبت کنیم چون این موضوع داره روی رابطه مون تاثیر می گذاره). از خودشان کمک بخواهید تا علت را بررسی کند چه چیزی تو رو خیلی بهم میریزه...تو چه موقعیت های.. دوست داری چی تغییر کنه و.. حالا با توجه به شرایطی که بیان می کنند چه کاری می شود کرد برای جلوگیری از خشم.و از شما چه انتظاراتی دارند. و سپس شما در مورد احساس خودتان . نیازها و انتظاراتتان بگویید و پیشنهاداتی در مورد بهتر شدن روابط.
 می توانید پیشنهاد دهید.
ابتدا از موقعیت و اتفاقی که باعث می شود تا عصبانی شود جلوگیری کند. چند دقیقه به خودشان زمان بدهند سریع عکس العمل نشان ندهند.محل را ترک کنند. یک لیوان آب بنوشند. یک بالشت بردارند و به روی آن مشت بکوبند و یا هر کاری که میتونه مخصوص خودشان باشد. شما در مواقعی که فکر می کنید ممکن کنترلشان را از دست بدهند کمی خود داری کنید اجازه دهید اوضاع به حالت اول خودش برگردد سپس در مورد موضوع صحبت کنید.
با همسرتون همدلی کنید درکنارش باشید، به حرفهاش با جان و دل گوش کنید .فضا رو ترتیب دهید که بتواند به راحتی صحبت کند و شما شنونده خوبی باشید .مراقب باشید نصیحت و یا تمسخر و.. نکنید ( مثلا عزیزم می دونم که شرایط سختی رو داری می گذرونی اما بدون من همیشه کنارتم تحت هرشرایطی .و می دونم که به خاطر ما همه تلاشتو داری می کنی و این رو بدون که من به توانایی هات ایمان دارم و...)
برای ایجاد صمیمیت و احترام متقابل بکوشید. وقتی همسرتان احساس کند هر اتفاقی که بیفته شما پیشش هستید تاب آوری بهتری در مشکلات پیدا می کنند.
به همسرتان بگویید وقتی اعصابتان خرد شده و خشمتان قلیان می‌کند، از مهارت‌های تمدد اعصاب کمک بگیرند. تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک تصویر آرامش‌بخش یا تکرار کلمه یا عبارتی که آرامتان می‌کند، بسیار به دردشان خواهد خورد. حتی می‌توانید موسیقی آرامش‌بخش گوش دهند،  یا چند حرکت یوگا را تمرین کنند. 
در زمان عصبانیت خیلی راحت ممکن است چیزهایی را به زبان بیاورند که بعداً از گفتن آنها حسابی پشیمان شوند. چند دقیقه مکث کرده، چیزی به زبان نیاوند و فکرتان را جمع کنند و بگذارند طرف‌ مقابلتان هم همین کار را بکند.
وقتی توانستند روشن و واضح فکر کنید، ناراحتی‌تان را به طریقی قاطع اما نه هجومی ابراز کنند. نگرانی‌ها و نیازهایتان را به روشنی و وضوح کامل بدون اینکه موجب ناراحتی طرف‌ مقابل شود، برای او شرح دهد. 
( شما در مورد احساسی که بعد از توهین ایشون بدون توهین بگویید... من خیلی ناراحت میشم وقتی جلوی جمع به من توهین می کنی.دوست دارم رفتارهای داشته باشیم که به هم نزدیک تر بشیم و..)
در زمان هایی که همسرتان آروم هستند در مورد انتظارات هم صحبت کنید. نکات مثبت ایشون رو پررنگ جلوه دهید.
زمانهایی را برای دلگرمی دادن بهم ترتیب دهید.
مثلا بگویید من ازاین چندتا اخلاق و رفتارت خیلی لذت میبرم قرار بذارید توی این هفته انجامش بدید. ایشون هم در مقابل همین کاروانجام دهند.
کتابها و گروه های برای شرکت در جلسات کنترل خشم وجود دارد. همسرتان را تشویق کنید از این گروه ها استفاده کنند
پایدار باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha