2723

سلام. من یک پسر 10 ساله دارم که تمرکز پایینی داره البته بیش فعال نیست ولی خیلی حواس پرته در مدرسه جز شاگردان خوب کلاسه ولی به خاطر همین عدم تمرکز نمیتونه عالی باشه موقع راه رفتن همش به موانع برخورد میکه عصبی مزاج، عجول و مضطربه چندین جلسه مشاوره هم رفته ولی چندان موثر نبوده من دلواپس آینده ایشون هستم لطفا من رو راهنمایی ونید

اطلاعات تکمیلی

سن10 سالجنسیتمردشغلوضعیت تاهلمجرد
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

مادر عزیز سلام
حواس‌پرتی در کودکان از دبستان تا دبیرستان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین در ایام تحصیل می باشد. زیرا تمرکز حواس مساله اصلی تمام موفقیت‌ها در تحصیل و کار است. اما تمرکز حواس نیز مانند مهارت‌های دیگر رانندگی، آشپزی، تندخوانی، خلاقیت و... قابل آموختن بوده و به‌ هیچ‌ عنوان ذاتی نیست و نیاز به تمرین‌های متعدد دارد. هیچ مهارتی تنها با حرف و کلام به وجود نمی‌آید. به همین دلیل ممکن است گاهی لازم باشد والدین همراه با کودک خود مهارت‌های مربوط به افزایش تمرکز را انجام دهند تا انگیزه انجام تمرینات را در آنها ایجاد و تقویت کنند.
کودک هنگام درس خواندن و یادگیری ممکن است با افکاری مواجه شود که مزاحم درس خواندن و باعث حواس‌پرتی اش شوند. دلایل مختلفی مثل اتفاقات روزمره و استرس در بروز این افکار مزاحم نقش دارند. یکی از راهکارها ثبت این افکار در دفترچه یادداشت است. شما میتوانید به کودک خود یاد دهید که افکار بد و مزاحم خود را یادداشت کند و درفرصت مناسب ، زمان‌هایی را برای فکر و حل آنها، به کمک هم اختصاص دهید. راهکار دیگر این است که به کمک هم لیستی از کارها و تکالیف مربوطه که توسّط معلّم ارائه می شود تهیه کنید و به کودک خود یاد دهید که همیشه این لیست را چک کند. حتما هنگامی که کودک شما به چیزی دقّت می کند، او را تشویق نمایید و به او پاداش دهید تا این رفتار را در او تقویت نمایید. نظم داشتن در امور تحصیلی، بر تمرکز حواس می افزاید. کودکانی که بی نظم هستند، دقّت کم تری هم دارند. پس نظم را به کودک خود آموزش دهید و او را به منظم بودن ملزم کنید. سعی کنید اضطراب و تنش را در او از بین برده و روحیه اش را تقویت نمایید؛ زیرا استرس بر یادگیری، اثر منفی می گذارد. این کار را میتوانید از طریق ورزش و بازی انجام دهید که موجب افزایش دقّت می شود و در آخر به خاطر داشته باشید که خستگی زیاد موجب عدم تمرکز است؛ بنابراین استراحت و خواب کافی برای کودک شما لازم است.
شاد و موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha