درمان استرس بعد از زلزله

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 544 بازدید

سلام و خدا قوت.

متاسفانه من بعد از زلزله کرمانشاه و تجربه زلزله ای که در شهر خودم( سنندج) همون شب داشتم،مشکلاتی برام پیش اومده.همش استرس اینو دارم که نکنه دوباره تکرار بشه..نصف شب با ترس شدید از زلزله از خواب بیدار میشم و حس میکنم که داره زلزله میاد و همسرمو بیدارمیکنم که اونم میگه چیزی نیست بخواب..ولی مثلا همین امشب من ازساعت ۳ بیدارم و تا الان که ۴.۳۰ خوابم نبرده.با توجه به اینکه شاغلم این روند خواب برام مشکل ساز شده.

واقعا نمیدونم باید چیکار کنم...همش نگران دوتا بچه هام(۴ ساله و۱ ساله) هستم..به قدری ضربان قلبم بالا میره که بعضی وقتها دچار سرگیجه میشم.به همسرم هم که میگم ، میگه تو حساسی اهمیت نده ولی واقعا دست خودم نیست‌.من تو این شهر غریبم و تقریبا هیچ آشنایی نداریم.نمیدونم نیاز حضوری پیش دکتر برم یا نه..

عذرمیخوام که توضیحاتم طولانی شد..ممنونم از کمکتون


پاسخ مشاور

مشاور خانواده

دوست خوبم سلام.
بابت اتفاقی که برای شما و مردم کرمانشاه افتاد بسیارمتاثر شدم...همدردی من رو بپذیرید.
نگرانی شما بابت اتفاقی که افتاده کمی طبیعی است وممکن خیلی از ما هم دچاراین نگرانی باشیم. اما مسئله ای که وجود داره اینه که اجازه ندیم این نگرانی همه زندگی ما رو تهت سلطه خودش بگیره.
سعی کنید آرامش خودتان رو بدست بیارید.
این را بدانید چه ما به زلزله  فکر کنیم چه نکنیم وقوع زلزله به هیچ عنوان دست ما نیست. پس فکردن شما هیچ سودی ندارد. می توانید به جای افکار منفی به خودتان وخانواده تان فکر کنید وازبودن کنارهم لذت ببرید.
زمانی که داشت این فکر به سراغتون میومد تمرکز خودتان روی یک مسئله دیگری ببرید. ذهن ما به خصوص در مواقع شب که خلوت است ومزاحم های محیطی وجود ندارد بیشتر تمایل دارد فاجعه سازی کند. دراین مواقع از روش توقف فکر استفاده کنید یک کش دور مچ دست خود ببندید و زمانی که افکارمنفی آمد کش را بکشید تا کمی دردتان بیاید. ویا بلند به خود بگویید ایست الان وقتش نیست... در واقع این شما باشید که ذهنتان را کنترل می کنید.
قبل از خواب یک موسیقی آروم بی کلام صرفا جهت آرامش گوش کنید.
کتاب بخوانید.ورزش کنید
ترس ها و افکار منفی خود را در یک کاغذ بنویسید سپس مچاله کنید.
با خانوادتان اوقات خوشی را بگذرانید.
برای جلوگیری از ضربان قلب... تنفس های عمیقی بکشید ..چهار ثانیه زمان دم بگیرید...هشت ثانیه نگه دارید و به آرومی بازدم... انقد این تمرین را انجام دهید تا آروم شوید.
درصورت نیاز اگر علائم تان بعد از مدت زمانی بهبود پیدا نکرد می توانید به روان شناس به طور حضوری مراجعه کنید

پیروز باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

استرس و اضطراب پس از زلزله

پاسخ سلام دوست عزیزممنون از اینکه ما را انتخاب کردید .دوست عزیز اول اینکه به خدا توکل کنید و این توکل به شما آرامش می دهد .ورزش انجام دهید .فکر های مزاحم را بنویسید و این نوشتن خودش به شما کمک می کند .سعی...

اختلال در خواب ناشی از ترس از زلزله

پاسخ سلام خانم عزیز چنین تغییراتی تا مدتی بعد از تجربه ی زلزله عادی است. اما نباید طولانی شود. فراموش نکنید بیداری و خواب ما در آمدن یا نیامدن زلزله یا در میزان خسارات نقشی ندارد ، بنابراین منتظر و مراقب ن...

مقابله با ترس از زلزله

پاسخ سلام دوست عزيز✋🏻 ممنون از اينكه ما را انتخاب كرديد اين نشانه اضطراب شماست. هر زمان كه فكر منفی به سراغتان ميايد و شما را دچار حالتهای اضطرابی ميكند با شروع اولين فكر منفی با خود بگوييد:بسه ،كافی...

استرس و ترس در بارداری دوم بعد از زلزله

پاسخ سلام دوست عزیز ممنونم از اینکه ما رو انتخاب کردید. احساس شما را کاملا درک می کنم ترس شما و اضطراب ناشی از آن طبیعی است باید بدانید که این یک ترس جمعی است و همه بعد از آمدن زلزله منتظر زلزله های بغدی...