سلام خدمت مشاور محترم,

پسر هجده ماه ای دارم که شیر خودم می خوره و من الان هفته بیست وچهارم بارداری هم هستم, چندین بار سعی کردم از شیر بگیرمش ولی متاسفانه موفق نشدم . تنها مشکلم موقع خوابیدنشه که انگار هیچ راهی به غیر از میک زدن برای خوابیدن بلد نیست هر روشی امتحان می کنم جیغ میزنه و فقط می خواد میک بزنه تا بخوابه.. روزها بهش نمیدم ولی موقع خواب ظهرش با اینکه سر سینم تلخ می کنم بازم گیج خواب که میشه تلخی تحمل میکنه میک میزنه تا بخوابه متاسفانه شبها هم موقع خوابش که میشه همین مشکل دارم.. 

واقعا نمی دونم چه کار کنم اینطوری که پیش بره اصلا نمی تونم به بچه بعدیم شیر خودم بدم.. متاسفانه هیچکس به من نگفت که نباید بچه رو عادت داد به اینکه با شیر خوردن بخوابه منم تجربه ای نداشتم و الان واقعا دارم اذیت میشم.. سوال دیگه ای که داشتم این هست که آیا باید هم زمان شیر ازش بگیرم ? یعنی هم برای خواب ظهر و هم شب ? و یا اینکه اول بزارم خواب ظهرش درست بشه و به اون عادت کنه بعد شب شروع کنم? 

ممنون میشم پاسخ بدین و راه حلی پیشنهاد کنین


پاسخ مشاور

روانشناس و مشاور


با سلام
تصمیم نهایی درباره زمان دقیق قطع شیردهی به آمادگی مادر و کودک بستگی دارد. دستورالعمل مرکز تحقیقات طب اطفال آمریکا از سال
۲۰۰۵ اعلام کرده تغذیه کودک تا ۶ماهگی باید منحصرا با شیر مادر باشد بعد از آن در کنار شیر مادر تا یک سالگی به تدریج غذاهای جامد اضافه شود و شیردهی تا زمانی که مادر و کودک می‌خواهند ادامه پیدا کند.

سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۰۱ پیشنهاد کرده است، کودکان تا ۶ماهگی فقط شیرمادر بخورند


قبل از 12 ماهگی، کودک بعضی از مواد مغذی را از طریق غذاهای جامد دریافت نمی‌ کند. توصیه می‌ شود برخی از مواد غذایی را هم تا قبل از یک سالگی به کودکان ندهید. در هر صورت، تغذیه با شیر مادر باید تا پایان یک سالگی حتما ادامه پیدا کند.

بعد از یک سالگی کودک می ‌تواند با فنجان یا لیوان مخصوص مایعات بنوشد. بیشتر متخصصان کودک و حتی روان ‌پزشکان به مادران توصیه می ‌کنند یک و نیم تا 2 سال به بچه شیر بدهند و زمانی که تصمیم گرفتند کودک را از شیر بگیرند، این کار را به تدریج انجام دهند. بهتر است برای متوقف کردن این کار، 3 هفته وقت اختصاص دهید.

اگر چه در برخی از کودکان بعد از قطع شیردهی دوره‌ های بی ‌قراری و گریه کردن وجود دارد اما والدین به ‌خصوص مادران عزیز نباید نگران باشند زیرا این مشکل با گذشت زمان حل می‌ شود.

ابتدا زمانی که کمترین شیر را در سینه دارید(حوالی غروب) کودک خود را با یک وعده غذایی جامد یا مایعات دلخواه مشغول کنید و وعده شیر را حذف کنید. یکی، دو روز بعد، یک وعده دیگر روزانه را حذف کنید. به مرور بدون این که کودک را تحت فشار بگذارید وعده ‌های روزانه را طوری حذف کنید که این کار برای هر دوی شما رضایت‌ بخش باشد.

به هیچ وجه از روش های تلخ کردن سینه و روش های سنتی استفاده نکنید این روشها پایه و اساس علمی ندارند. مساله ای که امروزه ما به خوبی به آن آگاهی داریم این است که کودک امنیت را از مادر کسب می کند و با تلخ کردن سینه این ارتباط به درستی شکل نگرفته و با در این مورد نوزاد بیشتر عدم امنیت را تجربه خواهد کرد.

همچنین با توجه به این که هر نوزادی ویژگیهای جسمی و روانی خاص خود را دارد حتما
از پزشک نوزاد خود و یا یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. تا با توجه به شاخص های جسمی نوزاد راهکارهای درست و اختصاصی در نظر گرفته شود.
شاد و پیروز باشید.

 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha