عصبانیت کودک پنج ساله

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 36 بازدید 1 تبادل تجربه

با سلام. پسر بزرگ من تقریبا پنج سالش هست. پسرم به شدت عصبی هست و هر حرفی که بهش میزنیم خیلی با عصبانیت جواب میده و داد میزنه و گاهی هم فحاشی میکنه.

خواهش میکنم راهنماییم کتید باید چکار کنم

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان


عرض سلام و وقت به خیر:دوست عزیز در مورد مشکل فرزندتون لازم است که توضیح بیشتری می دادین که بیشتر در چه شرایطی پرخاشگری میکنه و برخورد شما چیست.

 اما در کل به شما پیشنهاد می کنم: 

1)با او وقت بیشتری بگذرانید. برنامه ریزی ای کنید که ساعاتی را در طول روز فقط با او و بدون فرزند کوچکترتان  بگذرانید.در ماه یک یا دو بار ، دو نفری به پارک یا رستوران یا... بروید

2)در مقابل پرخاشگری ها و استفاده اش از الفاظ زشت از تکنیک تایم اوت استفاده کنید

تکنیک تایم اوت یا وقفه کوتاه که اغلب آن را به عنوان یک روش محروم سازی اجتماعی می شناسیم، یک روش اصلاح رفتاراست که شامل جدا کردن موقت فرد از محیطی است که در آن مرتکب رفتار غیرقابل قبولی می شود. هدف از آن دور کردن فرد از محیطی است که لذت بخش است و رفتار مخرب را تقویت می کند و بنابراین با این محرومیت و جداسازی به خاموشی رفتار مخرب کمک می کند. تایم اوت یک روش آموزشی و والدگری است که توسط اکثر متخصصین کودک و روانشناسان رشد به عنوان یک روش موثر تربیتی توصیه می شود.

.مانند زمانی که کسی را می زند، وسایل را پرت می کند یا جیغ می زند و قشقرق می کند و… در این زمان او را از آن محیط دور می کنیم و به یک محیط دیگر می بریم. توصیه می شود که یک مکان از قبل برای زمان تایم اوت در نظر گرفته شود و هر بار از مکان جدیدی استفاده نشود.

نکته ی مهم این که این مکان نباید برای کودک ترسناک، خطرناک و لذت بخش و جذاب باشد.

زمانی که کودک شروع به رفتار مخربش کرد او را به مکان مخصوص تایم اوت یا وقفه کوتاه هدایت می کنید. کودک آن قدر در آن مکان می ماند تا آرام شود، بعد از این که به آرامش رسید معادل هر سال از سنش یک دقیقه صبر می کنید ( مثلا کودک ۳ ساله تا ۳ دقیقه بعد از آرام شدنش)، و بعد از گذشت این زمان اجازه خروج از مکان تایم اوت را دارد.

سربلند باشید مثل شمشاد

تجربه شما

login captcha

خیلی ممنون از شما بابت پاسخگوییتون

بیشتر وقتی نمیخواد کاری رو انجام بده و مجبورش می کنم مثل دستشویی رفتن که خیلی سخت میره یا مسواک زدن