سلام

دخترم 19ماهه است

مدام مرا صدا میزند و مامان مامان میکند

حتی جوابش رابدهم  باز صدا میزند 

حتی اگر روبرویش باشم

بچه اوله

شاید در هفته چندین ساعت فقط کلاس باشم،پیش مامانمه

و یه مشکل دیگه اینکه در مهمانی و خانه کسی فقط بمن چسبیده،ازم جدا نمیشه

علت چیه؟

نگرانشم

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام
فاصله 12 تا 24 ماهگی سنی هست که دلبستگی در کودکان به حداکثر می رسه و به اصطلاح به این دوره، دوره ی اضطراب جدایی گفته میشه. در این زمان نیاز کودک به تماس که در یک سالگی از طریق نوازش و لمس فیزیکی تامین می شد کم کم به قلمرو اجتماعی گسترش پیدا میکنه. شما باید بدونید که توی دو سال اول زندگی کودک، وابستگی کاملا طبیعیه و جزو روند طبیعی رشد کودکه، ولی بعد از دو سالگی مادر باید وابستگی کودک رو به تدریج، کم کنه. تا قبل از دو سالگی، وقتی مادر از فرزند دور می‌شه، بچه تصور می‌کنه که مادر برای همیشه می‌خواد اونو ترک کنه؛ پس مادر باید همیشه در معرض دید کودک باشه. ولی بعد از دو سالگی کم‌کم این درک و تفکر پیدا می‌شه که جدایی مادر به معنای ترک و طرد کردنش نیست.کودک یکساله فقط به احساس ایمنی نیاز داره و متوجه این نمیشه که مادر وقت نداره یا کار داره یا خسته س.
پیشنهاد میکنم کودکتونو زیاد در آغوش بگیرید و به خاطر وابستگیش از دستش عصبانی نشید و یا باهاش اوقات تلخی و سرزنش نکنید. وابستگی کودک نتیجه عدم امنیته. با در آغوش گرفتن فرزندتون در واقع به او می‌گید که دوست دارم، در کنارتم ، که باعث احساس امنیت و آسودگی اون می‌شه.گاهی تشویقش کنید که با وسایل و اسباب‌بازیهاش ساعات خوبی داشته باشهو برنامه ریزی کنید که فرزندتون با پدرش ساعاتی رو بیرون از منزل به گردش و تفریح بپردازن. اینطوری کودک متوجه میشه که پدر هم میتونه بدون کمک مادر به همون خوبی ازش مراقبت کنه و به تدریج این میزان وابستگی به مادر کم میشه.
به طور کلی باید بگم که فراموش نکنید که کودکتون تا 5 سالگی نیازمند توجه و مراقبت کامل شماست. 

شاد و موفق باشید

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
پرسش ها و پاسخ های مشابه

با سلام"پسری19ماهه دارم که فقط کلمات بابا وآب رو میگه میفهمه ما چه میگیم ولی نمیتونه صحبت کنه!هنوزم

پاسخ سلام دقت کنید که تماس چشمی با شما داره یا نه؟ به حرکات چرخشی علاقه مند هست یا نه؟ پیشنهاد میکنم به یک روانپزشک کودک مراجعه کنید

درد دندان در دختر 9ماهه

پاسخ سلامتا زمانی معاينه نشه نميشه با قطعيت گفت اما ممكنه مربوط به رويش دندانهای شماره ٢ پايين باشه.برای تسكين ميتونيد يه هويج در فريزر بذاريد و به بچه بدين تا گاز بگيره و دندان ها سريعتر رويش پيدا كنند و ...

سلام 27ساله هستم و فرزندم 9ماهه که زایمان طبیعی داشته ام.مدتی است کمردرد شدید دارم که شبها تا صبح از

پاسخ سلام حتما به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید و از وضعیت مهره ها مطلع شوید به خصوص که شما تازه زایمان کرده اید و حتما باید مراقب سلامت خود باشید.

سلام و خست نباشید خدمت کارشناسان محترم 30 سالمه 2 ساله ازدواج کردم و 9ماهه اقدام به بارداری.فروردین

پاسخ سلام و تشکر اصل موضوع همون رفع مشکل همسرتون هست و فعلا نیازی نیست شما دارو استفاده کنین .مگر اینکه شوهرتون کاملا وضعیت طبیعی پیدا کنه و شما باز هم باردار نشین .