پرخاشگری کودکان

نام ارسال کننده محرمانه می باشد 116 بازدید

با سلام ، دختر من دوسال و سه ماهه است ، تازگی وقتی از رفتار کسی خوشش نمیاید پرخاش کرده و میخواهد اورا بزند  ( مثلا وقتی سوار ماشین بودیم و میخواست روی صندلی بایستد وقتی به او گفتم خطر دارد و باید بنشیند ، چون چند مرتبه به علت ترمز گرفتن ماشین نزدیک بود بیفتد ، اورا بازور نشاندم چون مقاومت میکرد   .سپس او میخواست مرا بزند ، به او گفتم نباید کسی را بزنی و این کار درستی نیست) 

باید با او چگونه رفتار کنم

پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

سلام

حالت پرخاش و کتک زدن وضعیت معمولیه که بیشتر والدین با این مساله درگیر هستن. وقتی کودکتون برای رسیدن به چیزی که میخواد پرخاش میکنه اول از همه اینو در نظر داشته باشید که نباید تسلیمش بشید. باید خیلی قاطع و محکم اما مهربون بهش بگید که با ادامه دادن این کار به چیزی که میخواد نمیرسه. تحت هیچ شرایطی کوتاه نیاید. و از محیط و دسترسش اگه امکان داره دور بشید. در مواقع لجبازی و پرخاش باید برخورد قاطعانه اما با آرامشی داشته باشید، از کوره در نرید و بهش بگید که از کارش ناراحتید و هر کاری پیامدی داره و از چیزی که به اون علاقه داره محرومش کنید مثلا کارتون، قصه یا بازی. اما با وجود این محرومیت بهش بگید که دوستش دارید (محبت بی قید و شرط(.

در مورد اینکه چطوری فرمان بدید که کودکتون به حرفتون گوش کنه مواردی هست که باید رعایت کنید. فرمان شما باید روشن باشه یعنی دقیقا بگید چی کار کنه (مثلا نگید برو اتاقتو مرتب کن بگید برو اسباب بازیاتو بریز توی سبد). دستور شما باید کوتاه باشه. هر چی طولانی تر باشه احتمال اجرا کمتره (مثلا نگید قرار بود از بیرون میای بری لباستو عوض کنی بگید عزیزم لباس!). فرمان های قابل اجرا برای انجام کار صادر میشه نه برای انجام ندادن (مثلا نپر روی مبل بپر بغل بابا). آدم به لحاظ روانی از چیزی که منع میشیم، تحریک می شیم و انجام میدیم پس به جای اینکه بگید انجام نده و نکن بگید چی کار انجام بده.

بهتون پیشنهاد میکنم شرایطی که باعث این رفتارهاش می شه رو بررسی کنید، مثلا آیا برای مدت طولانی بهش بی توجه بودید و برای جلب نظر شما، این واکنش رو نشون می دهه؟! خشم و عصبانیتش معمولا بی دلیله یا دلیلش معقول نیست و یا بعد از ناکامی عصبانی میشه؟ بهتره عوامل موثر بر این رفتار رو شناسایی کنید و با تغییر موقعیت، در صدد رفع آن ها بربیاید.

شاد و موفق باشید

 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha