2723

با سلام وقتتون بخیر پسر من ۲۳ این ماه سه ساله پرمیشه،الان نزدیک ۳ هفتست که دارم از پوشکش میگیرم،روزای اول باهام همکاری میکرد به ضرب جایزه داخل سرویس بهداشتی ونقاشی کشیدن رو دیواراش ولی از چند روز بعدش دیگه جایزه هم براش جذابیت نداشت،حتی تشویقش میکردیم دعواشم نمیکردیم،ولی الان این سه هفته کلا هیچ همکاری باهامون نمیکنه دائما شورت آموزشی وشلوارشو جیش میزنه اصلا بهمون نمیگه ،وما هم بهش میگیم بیا اصلا نمیاد،فقط زمانی که شورتشو خیلی خیس میکنه میگه جیش کردم منو بشور،خودم الان ۷ ماهه باردارم واقعا داره بهم فشار میاد که دعواشم نکنم واون نم اصلا همکاری نمیکنه،فقط بهش میگم پسرم من که خیلی دوست دارم من که بهت افتخار میکنم ازین که داخل شلوارت جیش میکنی ناراحت میشم،چرا نمیای تو دستشوویی جیش کنی بچهای بد جیششونو داخل شلوارشون میریزن اصلا هیچ توجهی نمیکنه میخواستم تا اول تیر که دومی دنیا میومد اونو از پوشک میگرفتم،ولی الان از شدت فشار فقط میشینم گریه میکنم

اطلاعات تکمیلی

سن ۲۸ جنسیت زن شغل خانه دار وضعیت تاهل متاهل
پاسخ مشاور

مشاور کودک

سلام و وقت بخیر مامان عزیز 

با توجه به شرایطی که فرمودید که 3 هفته هست آموزش را شروع کردید .و در حال حاضر با مقاومت کودک مواجه شدید . 

زمانی که این اتفاق می افتد بهتر است که آموزش توالت را به مدت تقریبا یک ماه متوقف کنید و بعد از آن دوباره شروع کنید . 
دلیل این موضوع این است که وقتی تنش بین مادر و کودک بالا میگیرد کلا این فرایند را دشوارتر و بی ثمر تر می کند . 
برای جلوگیری از این تنش ها بهتر است که متوقف کنید . 
در این زمان توصیه و صحبت کردن با کودک خیلی تاثیری ندارد اما یاد گیری هر چقدر عینی تر باشد بهتر است . 
زور و اصرار و دعوا فقط وضع را خراب می کند و هر بار کودک را به چند قدم عقب تر می راند .

اما آموزش توالت یک فرآیند 3 تا 4 هفته ایی است که اگر به خوبی پیش برود در این فاصله کودک کامل یاد میگیرد . 
از لگن مخصوص استفاده کنید که دوست داشته باشد . می توانید آن را کنار اتاقش بگذارید تا از آن استفاده کند . حتی اگر با پوشک روی آن نشست اشکالی ندارد . می توانید از عروسک یا خرس هایش استفاده کنید و آنها را بنشانید روی لگن تا کودک ببنید و از طرف آنها با او صحبت کنید . از کتاب قصه های مربوط هم میتوانید استفاده کنید . 
می توانید در زمان هایی که برهنه است او را روی لگنش بنشانید مثلا قبل یا بعد از حمام ، او را روی لگن بنشانید بدون اینکه اصرار داشته باشید که ادرار کند . 
بعد از زمان فوق که خواستید آموزش را شروع کنید .( بجز زمان خواب نیمروزی و شب ها که کودک پوشک می شود .)  هفته اول هر یک ربع یا نیم ساعت او را به دستشویی ببرید . بستگی به میزان مصرف مایعات دارد . بهتر است در طول روز مایعات بیشتر استفاده شود و از عصر به بعد کمتر .در این زمان حتما به رژیم غذایی کودک توجه داشته باشید که مدفوعش سفت و برنده نباشد . مثلا از مایعات ، فیبر سبزیجات شیر میوه های هسته دار مثل هلو زرد آلو یا برگه خشک میوه ها مخصوصا آلو و زردآلو و غلات در برنامه غذایی اش داشته باشید که دچار یبوست نشود چون همین موضوع باعث وحشت بچه ها می شود . 
از کودک سوال نپرسید که جیش داری ؟ بگوئید بریم جیش کنی . اگر سرگرم بازی و تماشای کارتون است او را با ترفند ببرید . یک باره او را از ان محیط جدا نکنید که کار به لجبازی بکشد . مثلا کارتون می بیند از زبان شخصیت های کارتون بگویید :‌ ما میایستیم تا تو بری جیش کنی و بیای و بعد کارتون را استپ کنید یا از زبان اسباب بازی هایش ... با بازی مثلا قطار بازی کنید و او راایستگاه توالت پیاده کنید و ...
تا کار به دعوا بین شما و او نکشد . 
هفته دوم به همین شکل اما می توانید بیرون بروید مثلا تا پارک ببریدش بدون پوشک . هم شما و هم او اعتماد به نفس پیدا میکند . 
اگر پیش آمد زمانی که به جای لگن در شلوارش جیش کرد او را دعوا نکنید اما بگوید :‌ توی شلوارت جیش کردی ؟ خب بدو بدو که بریم بقیه ش رو توی لگن بکن و ببریدش تا روی لگن بنشیند حتی اگر جیش هم نداشته باشد . و بعد در تمیز کردن خودش و جایی که جیش کرده است ازش کمک بگیرید و به او به اندازه توانش مسولیت بدهید . مثلا برو دستمال بیار که اینجا رو باهم تمیز کنیم یا ... (کارهای کوچک )
نکته مهم این است که کودک در این سن ب شدت به توجه و نوازش و آغوش و مراقبت شما نیاز دارد . حتما این وعده های آرامبخش روانی را به کودک بدهید هر چقدر که تعامل مثبت بین شما و او برقرار باشد شما در هر مرحله بهتر پیشرفت خواهید داشت . 
کثیف کاری هااتفاق می افتد اما صبوری شما و حفظ آرامش توام با لحن قاطع شما می تواند شما و کودکتان را از این مرحله عبور دهد . 


دلتان شاد باشد .... 

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha