سوالات رایج رشد کودک تولد تا 5 سالگی

در این فایل های صوتی با نام (نکات طلایی رشد کودک) هانیه عبدالکریمی، کاردرمانگر به بررسی ابعاد مختلف رشد کودک از بدو تولد تا 5 سالگی می پردازد و با ذکر مثالهای کاربردی در مورد رشد ارتباطی، جسمی، شناختی، اجتماعی و ... به نکات مهم این دوران از زندگی کودک (که به "دوران طلایی" رشد هم معروف است) اشاره می نماید.

در دو سال اول زندگی بیش‌ترین رشد سلول‌های مغزی همراه با شکل گیری ارتباطات عصبی رخ می‌دهد. مراقبت ویژه از کودک تا ۳۶ ماه پس از تولد منجر به تکامل جسمی، عصبی، روانی و اجتماعی کودک می‌شود. این دوره تکاملی باید تحت مراقبت‌های ویژه والدین انجام شود.

این در حالی است که بیش‌ترین سرمایه گذاری در کودکان توسط خانواده و جامعه پس از شروع دوران مدرسه، جوانی و میان سالی رخ می‌دهد که این موضوع نیاز به اصلاح دارد و در واقع بهتر است تمام سرمایه گذاری برای کودکان در سالهای اول زندگی صورت گیرد.
  حتما بشنوید   نکات طلایی رشد ارتباطی کودک  
همچنین آشنایی با دوران رشد کودک و نشانه های رشد سالم باعث می شود اگر کودکی تاخیر در رشد داشته باشد با مداخله زودهنگام از آسیبهای جدی آینده که موجب صدمه های جسمی و روانی جبران ناپذیر در بزرگسالی خواهد شد جلوگیری به عمل آید.

نکته قابل توجه دیگر این است که کسب این دانش موجب می شود مادر بتواند با اضطراب کم تری در ارتباط با فرزند خود مواجه شود و بتواند از این دوران شیرین که به سرعت سپری خواهد شد لذت ببرد. همینطور این آرامش مادر به کودک نیز منتقل خواهد شد و در همین سالهای ابتدایی است که پایه های شخصیت سالم در فرد شکل می گیرد.

فهرست عناوین این دوره :
رشد حرکتی ریز 1   2 تا 6 ماهگی  
رشد حرکتی ریز 2  8 تا 12 ماهگی  
رشد حرکتی ریز 3  14 تا 18 ماهگی  < شما اینجا هستید
رشد حرکتی ریز 4  20 تا 24 ماهگی  
رشد حرکتی ریز 5  27 تا 33 ماهگی  
رشد حرکتی ریز 6  36 تا 48 ماهگی  
رشد حرکتی ریز 7  54 تا 60 ماهگی