2109
چای در بارداری خطرناک است؟

چای در بارداری خطرناک است؟

1397/11/13 بازدید790
نی نی سایت: کافئین یکی از رایج‌ترین مواد روانگردان دنیاست و در صورتی که به اندازه متوسط مصرف شود، می‌تواند برای سلامت بدن موثر باشد یا حداقل سلامت‌تان را به خطر نمی‌اندازد!

اما شواهد رو به افزایشی وجود دارد که نشان می‌دهد کافئین در بارداری می‌تواند برای فرزند شما خطرناک باشد. در ادامه این موضوع، محققان تصمیم گرفتند رابطه میزان دریافتی کافئن مادر و تاثیرات منفی آن بر سلامت جنین را در جوامعی بررسی کنند که چای، منبع اصلی کافئین مصرفی آنهاست تا ببینند چای در بارداری خطرناک است یا خیر.

در این مطالعه حدود هزار زن ایرلندی شرکت کردند که در اوایل بارداری به اندازه معمولی از محصولات کافئین دار استفاده می‌کردند و چای منبع اصلی دریافت کافئین ۴۸ درصد این زنان بود و حدود ۳۹ درصدشان کافئین روزانه خود را از قهوه دریافت می‌کردند .

پژوهشگران این اطلاعات را با داده‌های بیمارستانی در مورد وزن تولد و مدت زمان حاملگی تطبیق دادند و اعلام کردند کافئین قهوه و همینطور کافئین چای می‌‌تواند تاثیر منفی بر نتیجه زایمان داشته باشد.
 
چای در بارداری خطرناک است

گروهی که بیشتر کافئین مصرف می‌کرد، ریسک تولد نوزاد بسیار ریز اندام یا کوتاه‌تر شدن دوره بارداری دو برابر بیشتر بود که این نتیجه، بدون اینکه منبع دریافت کافئین تاثیری داشته باشد، در هر دو گروه چای خورها و قهوه خورها یکی بود.

چقدر کافئین در بارداری مجاز است؟

با اینکه قهوه در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان اصلی‌ترین منبع کافئین شناخته می‌شود (۱۰۰ میلی‌گرم در هر فنجان)، کمتر کسی می‌داند که چای هم مثل قهوه میزان قابل توجهی کافئین دارد (۳۳ میلی‌گرم در هر فنجان).
نحوه دم کردن و همینطور انواع قهوه و چای در میزان کافئین موجود در آن تاثیرگذارند. مثلا کافئین موجود در قهوه دم شده بیشتر از قهوه فوری است و چای سیاه بیشتر از چای سبز کافئین دارد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، میزان مجاز کافئین دریافتی در بارداری ۳۰۰ میلی گرم در روز است که البته این میزان در سازمان‌های بهداشتی کشورهای مختلف متفاوت است؛ مثلا مسئولان ایمنی غذا در ایرلند و کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند مادران در بارداری نهایتا روزی ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند.

اما نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده با وجود مصرف کافئین کمتر از این میزان هم، می‌تواند تاثیر منفی بر نتیجه زایمان داشته باشد.
  

زنان باردار نباید کافئین مصرف کنند؟

غیر از کوتاه‌تر شدن مدت بارداری و ریزتر شدن جثه نوزاد، میزان کافئین دریافتی مادر می‌تواند تاثیرات منفی دیگری از جمله کمتر شدن IQ نوزاد هم داشته باشد. اما این یافته‌ها صرفا نتیجه مطالعات مشاهداتی بوده و این نوع مطالعات صرفا به این دلیل که بین مصرف کافئین و تاثیرات منفی بر زایمان رابطه وجود دارد، نمی‌تواند به طور قطعی ثابت کند که کافئین چنین تاثیراتی دارد.

بنابراین تا زمانی که محققان بررسی‌های بیشتری در آزمایش‌های کنترل شده انجام دهند، بهتر است زنان باردار یا حتی خانم‌هایی که قصدک بارداری دارند، میزان دریافتی کافئین خود را به حداقل برسانند.

منبع: Independent

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14663 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4496 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3803 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3280 بازدید