2109
موبایل و تلویزیون برای کودکان مضر است؟

موبایل و تلویزیون برای کودکان مضر است؟

1397/11/10 بازدید1131
نی نی سایت: بر اساس یک مطالعه بزرگ کانادایی، بازی با موبایل و تماشای تلویزیون و هر صفحه نمایشگر دیگری، آن هم برای ساعات طولانی می‌تواند رشد مهارت‌هایی مثل زبان و جامعه پذیری کودکان را به تاخیر بیندازد.
بر اساس این مطالعه که با حضور دو هزار و ۵۰۰ کودک دو ساله انجام شده، محققان کانادایی و آمریکایی اعلام کرده‌اند که بچه‌ها نباید قبل از حداقل سن ۱۸ ماهگی نباید بازی با موبایل را تجربه کنند.

اما قوانین انگلستان چنین محدودیت‌هایی را برای بچه‌ها قائل نیست و آنها معتقدند شواهد کافی در مورد تاثیرات خطرناک صفحات نمایشگر برای بچه‌ها وجود ندارد.
تماشای صفحات نمایشگر شامل برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و ویدئو، بازی‌ها و استفاده از کامپیوتر، تبلت، موبایل یا هر وسیله دیگری است که صفحه نمایشگر دارد.

بازی با موبایل برای نوپایان خطرناک است؟

در این مطالعه میزان بازی با موبایل بچه‌ها از مادرها پرسیده شد و مهارت‌ها و رشد بچه‌ها در سن ۲ سالگی، از طریق پرسشنامه‌هایی مخصوص مشخص شد.
بازی با موبایل برای نوپایان خطرناک است

در این مطالعه مشخص شد این بچه‌ها در سن دو سالگی، هفته‌ای حدودا ۱۷ ساعت در مقابل تلویزیون، موبایل و سایر صفحات نمایشگر می گذرانند.
این مدت زمان تا سن ۳ سالگی این کودکان به حدود ۲۵ ساعت در هفته افزایش یافت اما تا سن ۵ سالگی‌شان که بچه‌ها وارد پیش دبستانی می‌شوند، به ۱۱ ساعت در هفته کاهش یافت.

بعد از این مطالعه محققان توصیه کردند که بهتر است ساعت بازی بچه ها با موبایل و ... یا تماشای تلویزیون، بعد از اینکه مشخص شد مشکلی در برقراری ارتباطات اجتماعی ندارند، افزایش یابد.

البته هنوز مشخص نیست که دقیقا کدام وسیله دارای نمایشگر – نوع استفاده یا نوع دستگاه- باعث تاخیر رشدی بچه‌ها می شود. حتی ممکن است صفحات نمایشگر در کنار برخی موارد دیگر مثل نوع تربیت یا مقدار ساعات بازی و تفریح کودک، باعث تاخیر رشدی و مهارتی شود.

چه مقدار بازی با موبایل، زیاد است؟

بر اساس مطالعه تازه‌ای که انجام شده، بچه‌های کمتر از ۱۸ ماه، بهتر است در معرض رسانه‌های تصویری نباشند اما ویدئو چت ضرر کمتری برایشان دارد.
همچنین والدین بچه های ۱۸ تا ۲۴ ماهه که می‌خواهند رسانه دیجیتال را به فرزندشان معرفی کنند، بهتر است از برنامه‌های با کیفیت بالا شروع کنند و برنامه را همراه فرزندشان تماشا کنند تا در فهم موضوع برنامه به او کمک کنند.

برای بچه‌های ۲ تا ۵ ساله بهتر است زمان تماشای تلویزیون و بازی با موبایل و ... به یک ساعت در روز محدود شود و صرفا از برنامه‌های با کیفیت استفاده شود. همچنین والدین باید همراه فرزندشان برنامه را تماشا کنند.
برای بچه‌های ۶ سال به بالا هم، قوانین مشخصی تعیین کنید تا میزان استفاده‌شان از صفحات نمایشگر بر ساعت خواب و فعالیت‌های فیزیکی‌شان تاثیر نگذارد.


منبع: BBC

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8452 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6093 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15079 بازدید