2109
سرطان در ایران، معرفی 10 عامل اصلی!

سرطان در ایران، معرفی 10 عامل اصلی!

1397/11/09 بازدید329

نی نی سایت: سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای در حال توسعه است. پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی این است که آمار سرطان از ۱۴ میلیون مورد در سال ۲۰۱۲ به رقم ۲۷ میلیون مورد در سال ۲۰۳۰ می رسد و این رقم در همه سطوح جامعه بشری کشورهای مختلف اتفاق می افتد.محققان معتقدند عوامل زیادی در شیوع سرطان نقش دارند. سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر سرطان را از نظر میزان بروز و شیوع رتبه‌بندی کرده است که در این رتبه‌بندی ایران در رده چهارم قرار دارد.

سیگار و قلیان دو عامل اصلی سرطان

«مرکز ملی پویش مبارزه با سرطان برای اولین بار 10 عامل اصلی  سرطان‌  در ایران را شناسایی و براساس آخرین اطلاعات دقیق علمی، منطقه به منطقه و براساس میزان شیوع اعلام کرده است.» حجت‌اله تنهایی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این مطلب گفت:« در این پویش ملی سیگار و قلیان با عنوان عامل مهم سرطان‌زا ۳۰ درصد از سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است.بوشهر، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و فارس در صدر سرطان‌های با عامل قلیان و سیگار قرار دارند. عامل دوم سرطان، تریاک است که حداقل ۱۰ درصد سرطان بعد از ۳۵ سالگی مربوط به این ماده مخدر است.الکل سومین عامل سرطان است که ۱۰ درصد از سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است، سرطان‌های دهان و حنجره و حفره گلو به این عامل مربوط می‌شود.»
 

چاقی چهارمین عامل سرطان در ایران

چهارمین عامل سرطان در ایران چاقی است. تنهایی در این باره گفت:« درصد بالایی از مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ۳۰ تا ۴۰ درصد از غذاهایی که می‌خوریم اضافه است و قند بالای ۱۰۰ نشان دهنده چاقی است.پنجمین عامل سرطان مصرف بیش از حد نمک و شیرینی است مصرف نمک در ایران سه برابر آمار جهانی است.ششمین عامل سرطان مصرف کم میوه و سبزی است، میوه و سبزی کاهنده سرطان است.هفتمین عامل سرطان مصرف آجیل‌های شور و پر نمک است. هشتمین عامل سرطان آلودگی هوا است که یک تا ۴ درصد از سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است.نهمین علت سرطان عفونت‌ها هستند که منجر به بیماری‌های هپاتیت می‌شود. مصرف مایعات داغ هم عامل دهمین عامل سرطان است، نوشیدن چای داغ ابتلاء به سرطان را دو برابر می‌کند.محققان می‌گویند نوشیدن چای داغ یا چای داغ سوزان با دو تا پنج برابر شدن احتمال ابتلاء به سرطان مری در ارتباط است این سرطان هشتمین سرطان رایج در جهان به شمار می‌رود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید