2109
کدام لوازم  آرایش در بارداری مضر است ؟

کدام لوازم آرایش در بارداری مضر است ؟

1397/11/02 بازدید1529

نی نی سایت: خیلی از زنان باردار فکر می کنند استفاده از لوازم آرایش با کیفیت هیچ خطر و عوارضی در دوران بارداری ندارد، اما کارشناسان نظر دیگری دارند. هیچ مواد آرایشی در این دوران بی خطر نیست و حتما باید با نظر پزشک استفاده شود. دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو توصیه‌هایی به خانم‌های باردار دارد تا در این دوران با اطمینان بیشتری از روش‌ها و لوازم آرایش و زیبایی استفاده کنند.

ضد آفتاب شیمیایی ممنوع

برای انتخاب ضد آفتاب در دوران بارداری بهتر است تا جایی که ممکن است سراغ ضدآفتاب‌های شیمیایی نروید تا مواد شیمیایی کمتری جذب پوست‌تان شود و درنتیجه خطر کمتری هم متوجه جنین‌تان شود. به گزارش زندگی آنلاین بهترین انتخاب؛ ضدآفتاب‌های فیزیکی است که کمتر جذب پوست می‌شوند و با فیلترهای فیزیکی درون خود از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند.
 

حواستان به کرم و لوسیون باشد

مواد موجود در داروهای موضعی از طريق پوست جذب بدن ‌می‌شوند و اگر برای جنین مضر باشند ممکن است باعث نقايص مادرزادی یا حتی مرگ جنين شوند، بنابراین بهتر است در دوران بارداری حسابی حواستان به کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی باشد. مثلا کرم‏های حاوی ترتينويين که معمولا برای لايه‏ برداری و جوانسازی پوست، درمان جوش‏ها و جای جوش‌ها تجويز مي‏شوند، در دوران بارداری ممنوع است چراکه به راحتی جذب پوست میشوند و مواد درون آنها می‌تواند در رشد جنين اختلال ايجاد ‏کند.
از طرفی کرم‏های اسيد ميوه يا AHA که به‌عنوان لایه‌بردار شناخته می‌شوند چندان مشکلی در دوران بارداری ندارند البته بعد از استفاده از چنین کرم‌هایی محافظت پوست در مقابل آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه پوست مادر باردار بیشتر مستعد لک است و پوست لایه‌برداری شده هم در صورت مواجهه با آفتاب به راحتی لک می‌شود.

لک برها شاید وقتی دیگر

مواد شيميايی دیگری هم مثل هيدروکينون و رزورسينول که برای درمان لک به کار می‌روند، نباید در دوران بارداری مصرف شوند، به همین دلیل برای خانم‌هایی که دچار لک حاملگی شده‌اند به هیچ وجه چنین کرم‌هایی تجویز نمی‌شود، آنها بهتر است در دوران بارداری برای از بین بردن لک‌ها از محلول يا کرم ويتامين c و ضدآفتاب‏هاي فيزيکی استفاده کنند.

لایه بردار هرگز

کلا کرم‏های مرطوب‏ کننده معمولی دارای مواد لايه‏ بردار نيستند بنابراین استفاده از آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی کرم‏هايی که پوست را تحريک و پوسته‏ ريزی ايجاد می‌کنند و لایه‌برداری مختصری انجام مي‏دهند، ممکن است دارای میزانی ترتينويين يا رتينول باشند بنابراين بهتر است از آنها استفاده نشود.یادتان باشد بهتر است خانم‏های باردار در مورد تمام کرم‏های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.
 

بوتاکس و ژل ممنوع

حواستان به تزریق ژل و بوتاکس باشد. تولیدکنندگان بوتاکس و ژل‌ها‌ توصيه مي‏کنند خانم‏ها در دوران بارداری از اين مواد استفاده نکنند چراکه اگر به هر دليلی مشکلی برای جنين ايجاد شود، اولین متهم، کارخانه سازنده این محصولات تزريقی زيبايی است که مسلما آنها را بدنام مي‏کند اما خيلی وقت‌‌ها تزريق دوز مناسب بوتاکسی استاندارد و باکيفيت در خانمی که از بارداری خود اطلاعی نداشته، مشکلي ايجاد نکرده است. اما با اين حال بهتر است ریسک نکنیم و توصیه کنیم که خانم‏ها در دوران بارداری و شيردهی از تزريق بوتاکس يا ساير ژل‏ها، فيلرها و پرکننده‏ها خودداری کنند.

 محصولات حاوی سویا ممنوع

هرچند در حالت عادی محصولات مراقبت پوست که حاوی عصاره سویا هستند برای بدن خطری ندارند و حتی گاهی هم توصیه می‌شوند اما مصرف این مواد در دوران بارداری باعث تشدید ماسک بارداری (لکه‌های تیره روی پوست صورت) می‌شوند. البته استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداری دقیقا همین کار را می‌کند و این اثر احتمالا به دلیل حالت استروژنی سویاست بنابراین توصیه می‌شود اگر دچار لک‌های بارداری یا ملاسما شده‌اید برای جلوگیری از تشدید رنگ این لک‌ها سراغ مصرف محصولات حاوی سویا نروید.
 

لیزر نه!

برخلاف تصور عموم استفاده از لیزر در دوران بارداری از نظر پزشکی هيچ اشکالی ندارد چراکه ليزر يک نور است که نفوذ آن داخل پوست چندان زیاد نیست و عمق آن نهایتا بيشتر از چند ميلي‏متر نمی‌شود، اما باتوجه به حساسیت این دوران، استرس‌های مادر و اينکه اگر به هر دليلی مشکلی در جنين به وجود بيايد ممکن است آن را به ليزر ارتباط بدهند، معمولا پزشکان و تولیدکنندگان دستگاه‏های ليزر توصيه می کنند در دوران بارداری خانم‌ها سراغ این روش نروند.

مواد آرایشی خطرناک

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید استفاده از مواد آرایشی، بهداشتی با برندهای تایید شده است که مواد مضر و سمی در آنها وجود ندارد. همچنین سراغ محصولاتی بروید که برچسب مواد تشکیل‌دهنده دارند تا اگر ماده‌ای خطرساز برای جنین در آن وجود دارد از مصرف آن خودداری کنید. مواد خطرناک در بارداری: Lead(یک نوع ماده سرب)، Salicylic acid (سالسیلیک اسید)، Phthalates(فتالات)، Retinol A و Parabens.
باید یادتان باشد برای آرایش صورت‌تان از محصولات عاری از مواد سرطان‌زا استفاده کنید همچنین اگر آکنه دارید و فکر می‌کنید، باید از لوازم آرایش مخصوص پوست‌های آکنه‌دار کمک بگیرید سخت در اشتباهید زیرا این محصولات حاوی رتینول و سالسیلیک اسید هستند که همان‌طور که گفته شد در دوران بارداری خطرناکند.

عطر و اسپری مجاز است؟

استفاده از عطر و اسپری در دوران بارداری خطری جدی‌ به بار نمی‌آورد، فقط مشکل بارداری با مواد معطر این است که به دلیل حساسیت بیشتر خانم‌ها به بو‌ها در این دوران ممکن است به آنها حالت تهوع، سرگیجه و سردرد دست بدهد، بنابراین اگر می‌خواهید در این دوران چنین دردسرهایی نداشته باشید بهتر است عطر و اسپری نزنید و برای رفع بوی بد قسمت‌هایی از بدن‌تان که زیاد عرق می‌کنند هر چند ساعت یک‌بار آنها را بشویید.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16201 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11495 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2544 بازدید