2109
مُسکن نخورید؛ سلولهای مغزتان را خاموش کنید

مُسکن نخورید؛ سلولهای مغزتان را خاموش کنید

1397/11/02 بازدید326
نی نی سایت: دانشمندان با «ساکت کردن» سلول های مغز که احساس ناراحتی را تفسیر می کنند، توانستند برای درمان درد روش جدیدی پیدا کنند که شاید افراد را از مصرف مُسکن بی نیاز کند.

این محققان با قرار دادن موش ها در معرض دمای ناخوشایند یا سوراخ کردن پوستشان (با سوزن)، نقاطی از مغزشان به نام آمیگدالا را- که احساسات را پردازش می کردند- فعال کردند.

وقتی سلول های آمیگدالای این جوندگان مسدود شد، هنوز امواج درد تولید می شد اما مغز این درد را تفسیر نمی کرد. به این ترتیب جوندگان از منبع درد دور می شدند اما هیچگونه احساس آزردگی و ناراحتی، مثل لیسیدن زخم، از خود نشان نمی دادند.

کاهش درد بدون مُسکن

سرپرست این مطالعه، پروفسور شرر از دانشگاه استنفورد می گوید: «مثل این است که دیگر درد برایشان مهم نباشد، حتی اگر بتوانند آن را تشخیص دهند».
 
کاهش درد بدون مُسکن

برای اینکه مشخص شود مغز چطور درد را تفسیر می کند، محققان سلول های آمیگدالای موش ها را از لحاظ ژنتیکی تغییر دادند تا وقتی فعال شدند، شب تاب شوند.

آنها متوجه شدند وقتی این موش ها در معرض گرما یا درد کم سوزن قرار می گیرد، این سلول ها روشن می شوند. برای ساکت کردن این سلول ها، دانشمندان آنها را با کمک مهندسی ژنتیک به گیرنده های بیان احساسات متصل کردند تا با دارویی – که نامش ذکر نشده- فعالیت شان کاهش یابد.

مدارهای مغزی مربوط به درد در گونه های مختلف شبیه به هم هستند، بنابراین احتمال می رود همین مکانیسم ها در انسان هم رخ دهد و دیگر نیازی به مُسکن نداشته باشیم.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16347 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11574 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3064 بازدید