2709
پرخوری در بارداری نشانه چیست؟

پرخوری در بارداری نشانه چیست؟

1397/10/25 بازدید4257

نی نی سایت:« زنان باردار باید کمی بیش از مقدار عادی روزانه در حدود 2200 تا 2900 کالری در روز مصرف کنند.» دکتر الهام اکبری جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته با بیان این مطلب درباره دلایل پرخوری و ضعف و گرسنگی در دوران بارداری گفت:« در دوران بارداری مادر زود به زود دچار گرسنگی و ضعف می‌شود که اگر آن را کنترل نکند اضافه وزن می‌گیرد و همانطور که می‌دانید کاهش وزن بعد زایمان کار راحتی نیست. فقط این که باردار هستید به این معنا نیست که شما باید به اندازه دو نفر غذا بخورید. بعضی زنان نزدیک به 4000 کالری در دوران بارداری می‌خورند ؛ به خاطر داشته باشید که اشتهای زیاد خودتان را کاهش دهید تا بتوانید یک بارداری بسیار سالم‌تر، آرام‌تر و همچنین زایمان خوبی داشته باشید.»

کمبود آب و گرسنگی در بارداری

این جراح و متخصص زنان و زایمان در ادامه درباره عواملی که باعث ضعف و گرسنگی می شوند به زندگی آنلاین گفت:« یکی از دلایل گرسنگی در بارداری به علت کمبود آب بدن است. کم شدن آب بدن، یکی از دلایل احساس گرسنگی است، در واقع کمبود آب در بدن حتی در سطح خفیف به عنوان نشانه گرسنگی ظاهر می‌شود. اعلام گرسنگی و تشنگی از طریق هیپوتالاموس انجام می‌گیرد. زمانی که بدن دچار کمبود آب شود، سیم‌های هیپوتالاموس روی هم می‌افتند و شما به جای یک بطری آب، یک بسته چیپس می‌خورید.اگر همیشه آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید، می‌توانید از بروز این اشتباه جلوگیری کنید.»

کربوهیدرات و ضعف در بارداری

اگر کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کنید پس باید منتظر ضعف و گرسنگی هم باشید. دکتر اکبری در این باره توضیح می دهد:«کربوهیدرات‌های ساده مانند مواد غذایی حاصل از آرد و شکر، سطح قند خون را به شدت افزایش می‌دهند و به سرعت پایین می‌آورند.پایین آمدن ناگهانی قند خون باعث تحریک احساس گرسنگی می‌شود.»

کمبود خواب و ضعف در بارداری

یکی دیگر از دلایل احساس گرسنگی، نداشتن خواب کافی و خوب در شب است به عبارتی اگر شب آرام و راحتی را پشت سر نگذاشته باشید، دو هورمونی که با اشتها ارتباط دارند، ترشح می‌شوند. کمبود خواب باعث افزایش هورمون Gherlin که محرک اشتها است و کاهش هورمون Leptin که محرک احساس سیری است، می‌شود.سعی کنید شب‌ها 7 الی 8 ساعت بخوابید تا هورمون‌های اشتها مجدداً تنظیم شوند.

ضعف و کمبود پروتئین

دکتر اکبری معتقد است گرسنگی در بارداری می تواند به علت کمبود پروتئین بدن باشد:«اگر در وعده‌های غذایی خود از پروتئین و چربی سالم استفاده کنید، مدت بیشتری احساس سیری خواهید داشت.پروتئین نه تنها مدت طولانی‌تری در معده می‌ماند و احساس سیری می‌دهد، بلکه احساس گرسنگی را نیز سرکوب می‌کند.»

گرسنگی در بارداری به دلیل کمبود چربی

«چربی‌های اشباع نشده هم مثل پروتئین باعث احساس سیری می‌شوند.از مغز میوه‌ها، آووکادو و روغن‌های سالم برای تأمین چربی مورد نیاز بدن استفاده کنید.به گفته متخصصین، 20 الی 30 درصد کالری موردنیاز روزانه بایستی از طریق چربی تأمین شود.»

ضعف در بارداری به دلیل استرس

این جراح و متخصص زنان و زایمان استرس را یکی از عوامل اصلی گرسنگی و ضعف معرفی می کند:«زمانی که تحت فشار هستید، بدن هورمون‌های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند.افزایش این هورمون‌ها باعث می‌شود بدن احساس کند مورد حمله قرار گرفته و به انرژی نیاز دارد.در نتیجه اشتهای شما افزایش می‌یابد.همچنین استرس سطح ماده شیمیایی سروتونین را در مغز کاهش داده و باعث احساس گرسنگی کاذب می‌شود.»

حذف وعده غذایی و گرسنگی

اگر اهل نادیده گرفتن وعده های غذایی هستید پس باید منتظر ضعف و گرسنگی هم باشید:« اگر صبحانه یا ناهار نخورید، بیشتر گرسنه می‌شوید. زمانی که معده برای مدتی طولانی خالی می‌ماند، هورمون گرسنگی Gherlin را بیشتر تولید می‌کند و اشتهای شما افزایش می‌یابد.سعی کنید بیش از 4 الی 5 ساعت وقفه بین وعده‌های غذایی ایجاد نشود.حتی اگر از صبحانه خوشتان نمی‌آید، در ساعت اول پس از بیدار شدن، چیزی مانند ماست، کره بادام زمینی یا تکه‌های سیب بخورید.»
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8048 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5771 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15050 بازدید