2109
اعتماد به نفس در زندگی مشترک

اعتماد به نفس در زندگی مشترک

1397/10/24 بازدید415

بدون شک داشتن اعتماد به نفس در زندگی مشترک و رابطه عاطفی، نقش مهم و تاثیرگزاری دارد. گرچه اینکه گاهی احساس کنید اعتماد به نفس لازم را در برابر همسر یا شریک عاطفیتان ندارید، موضوعی غیرطبیعی نیست. چرا که بااقتدارترین افراد هم گاهی ممکن است در رابطه عاطفی احساس ناامنی و ضعف کنند. اعتماد به نفس در رابطه عاطفی به عوامل متعدد فردی و خانوادگی بستگی دارد و جنبه‌های مختلف زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار میدهد. "رادیو عشق برگزارکننده دوره های آموزشی آنلاین پیش از ازدواج" در این مقاله به بررسی موضوع اعتماد به نفس در زندگی مشترک می‌پردازد و راهکارهایی را برای افزایش اعتماد به نفس در رابطه عاطفی بیان می‌کند.

اعتماد به نفس در زندگی مشترک

اعتماد به نفس تعاریف مختلفی دارد. کاربردی‌ترین تعریف اعتماد به نفس عبارت است از: احساس اطمینان از خود که در اثر رضایت و قدردانیِ فرد از ویژگی‌ها و توانایی‌های شخصی خود به وجود می‌آید. اگر این تعریف را با دقت بررسی و تجزیه تحلیل کنیم متوجه خواهیم شد که عدم اعتماد به نفس در اثر عدم رضایت و قدردانی فرد از ویژگی‌ها و توانایی‌های خود ایجاد می‌شود.      

برخی از افراد به طور کلی اعتماد به نفس کمی در برابر جنس مخالف دارند. برای مثال پسری که اعتماد به نفس کمی در برابر دخترها دارد یا خانمی که اعتماد به نفسش در برابر شوهرش  کم است. از طرفی برخی افراد در ابتدای رابطه عاطفی اعتماد به نفس بالایی دارند اما بعد از گذشت چند سال از ازدواج احساس می‌کنند نسبت به اوایل رابطه اعتماد به نفسشان کاهش یافته است.     

احتمال دارد اگر فرد مرتب در شرایط آسیب پذیر عاطفی قرار گیرد، توانایی‌ها و ویژگی‌های خود را نادیده بگیرد زیرا در ازدواج چنین مواردی معمولا به وجود می‌آید. 

ممکن است گاهی اوقات، وقتی با همسرتان قرار ملاقات دارید و او تصور می‌کند که شما خدایِ خانم‌ها هستید، احساس کنید همسرتان شما را بیشتر دوست دارد، یا ممکن است دوباره اعتماد همسرتان را از دست داده و ندانید چگونه رابطه‌تان را بهبود بخشید. ممکن است مردان متاهل انتظارات طرف مقابل را برآورده نکنند، در برآوردن انتظارات افراط کنند، عصبانی شوند، و گاهی آنقدر که با دیگران مهربان هستند، با همسرانشان مهربان نباشند، و موارد دیگر. تمام این فرصت‌هایی که باعث "عدم قدردانی از توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی" می‌شوند به اعتماد به نفس آسیب رسانده و اثر معکوس بر ازدواج خواهند داشت. بنابراین، چگونه می‌توان همسرانی با اعتماد به نفس بیشتر بود؟

اگر عزت نفس کافی نداشته و یا در روابط قبلی شکست خورده باشید، ممکن است افزایش مجدد حس اعتماد به نفس برایتان مشکل باشد. با این حال، اعتماد به نفس نه تنها باعث بهبود رابطه می‌شود، بلکه باعث افزایش سلامت، توانایی رویارویی با نگرانی‌ها و سلامت عاطفی کلی می‌شود. با رعایت چند مورد ساده، می‌توانید اعتماد به نفس خود، و سطح اعتماد موجود در رابطه‌تان را افزایش دهید.

راه افزایش اعتماد به نفس در زندگی مشترک

برای افزایش اعتماد به نفس در رابطه عاطفی و زندگی مشترک نکات زیر را در پیش بگیرید:

 

باور داشته باشید ارزشمند هستید

ارزش‌های خود را باور داشته باشید. احساس ارزشمند بودن باعث جذابیتِ بیشترِ شما در نظر طرف مقابل خواهد شد. با اینکه ممکن است احساس با ارزش دانستنِ خود یکی از عوارضِ اعتماد به نفسِ تازه کسب شده‌تان باشد، اما این مورد برای ایجاد تعهد در شما و ایجاد زندگی هیجان انگیز نقش اساسی دارد.

این موضوع را اعلام کنید زیرا شما ارزشِ عشق و یک ارتباط کامل را دارید. باور داشته باشید که شما صلاحیت دوست داشتن و دوست داشته شدن را دارید.

به روزهای اول آشنایی بازگردید 

همسری دارای اعتماد به نفس بودن چیزی نیست که گاهی باشید و گاهی نباشید؛ چیزی نیست که اگر از بین رفت، برای همیشه برود. اعتماد به نفس می‌آید و می‌رود، و این کاملا طبیعی است!

اگر چندین سال از شروع زندگی مشترک و ازدواج شما با همسرتان می‌گذرد و احساس می‌کنید نسبت به گذشته اعتماد به نفس کمتری دارید شاید بهتر باشد به زمانی که با یکدیگر قرار ملاقات داشتید بازگردید. این بدان معنا نیست که شما مجبورید مانند وقتی که یک فرد بالغِ  19 ساله بودید، رفتار کنید و به این معنی نیز نیست که شما باید از زمان حال فرار کنید، بلکه به این معنی است که بر روی نقاط قوت خود یا فعالیت‌هایی که در ملاقات‌هایتان انجام می‌دادید تمرکز کنید. شگفت آور این است که یادآوری آن روزهای ملاقات تا چه حد می‌تواند احساسات و خاطراتی که در میان دغدغه‌های پس از تشکیل زندگی مشترک- مانند مسائل مالی و تربیت فرزندان- فراموش شده‌اند را برانگیزد! شما در آن زمان اعتماد به نفس داشتید و اکنون نیز می‌توانید اعتماد به نفس داشته باشید! 

                                                                                                                                  

 لیستی از کارهای مثبتان تهیه کنید                                                                                   

ممکن است تمام آنچه در نظر دارید در عرض یک روز یا در مدت زمانی که مشخص کرده‌اید، انجام نشوند. اما در حال انجام فعالیتی هستید! اگر در محل کارتان دارید برای انجام تعهدات شغلیتان خودتان را می‌کُشید یا به زحمت یک پروژه‌ی به تعویق افتاده را آماده می‌کنید و یا تمام روزتان را با یک کودک نوپا سر می‌کنید باید کلاهتان را بالا بیندازید. آنچه انجام داده‌اید را یاداشت کرده، یک دوست یا همسرتان را از انجام آنها مطلع ساخته وبدانید که در همین حد کافی است. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات اهداف بزرگ و غیر قابل دسترسی برای خود تعیین می‌کنیم، و اگر به آن اهداف نرسیم یا از آنها پیشی نگیریم، نباید به خود آسیب برسانیم. به آنچه می‌توانید انجام دهید اعتماد داشته باشید زیرا شما کارهای خوبی انجام می‌دهید. 

از دیگران برای شناخت نقاط قوت کمک بگیرید 

اگر تمام روش‌های دیگر با شکست روبرو شد، از همسر، یک دوست، والدین، خواهر یا برادر، همسایه یا رئیستان درخواست کنید نقاط قوتتان را به شما بگویند. زمانی که نقط ضعفتان برایتان آشکار شوند، ‌چشم‌پوشی از نقاط قوتتان آسان است (این موضوع در مورد تمام انسان‌ها صادق است، نه فقط شما). بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چه فایده‌ای برای جهان هستی دارید، از دیگران کمک بخواهید. مطمئنا افرادی به کمکتان خواهند آمد و نظرات مفید و سازنده‌ای خواهند داد.

به ظاهر و سلامت خودتان اهمیت دهید 

برای افزایش اعتماد به نفس خود، کاری انجام دهید. این کار می‌تواند ایجاد تغییری در ظاهرتان، کوتاه کردن موها به یک مدل جدید، یا یادگیری یک فعالیت باشد. تلاش در جهت افزایش اعتماد به نفس باعث ایجاد اعتماد به نفس در روابط می‌شود.‌‌

از خودتان راضی و خرسند باشید. این جمله بدان معنی است که ورزش کنید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و لباس‌هایی بپوشید که احساس می‌کنید شما را "جذاب‌تر" می‌کنند. هر کاری که شما را زیبا، جذاب، خوش قیافه و شاد کرده و احساس راحتی در شما ایجاد می‌کند، انجام دهید. ورزش نه تنها باعث می‌شود نسبت به جسم خود احساس بهتری داشته باشید، بلکه باعث تعادل هورمون‌ها و بهبود وضعیت روحی و روانی نیز می‌شود.

میان احساس ما نسبت به خود و نحوه‌ی برخوردمان با دیگران رابطه شگفت انگیزی وجود دارد. اگر اعتماد به نفس داشته باشید، رفتارتان با همسرتان نیز بهتر خواهد بود.

 در زمان حال زندگی کنید      

هر روز مدتی را به خود اختصاص دهید تا ذهنتان را پاکسازی کرده و برای خود مشخص کنید که می‌خواهید در روابطتان چگونه رفتار کنید. بر نکات مثبت تمرکز کنید. خودگویی ‌مثبت به ایجاد اعتماد به نفس کمک می‌کند. تائیدات مثبتی که باعث تقویت احساسات مطلوب می‌شوند را تکرار کنید.

برای آنچه که دارید سپاسگزار باشید

روابط خود را همان‌طور که هست بپذیرید  و موارد شگفت انگیزی که اخیرا تجربه کرده‌اید و همچنین نمونه‌های عینی از چیزهایی که می‌خواهید بهبود یابند را مشخص کنید.

هر روز بخاطر نعمت‌های خدا شکرگزار باشید و بدانید که این قدرت را دارید که در تمام زمینه‌ها با عشق پاسخ داده و از نیروی خود برای ایجاد یک زندگی هیجان انگیز استفاده کنید.

وابستگی را کنار بگذارید و مستقل باشید

خود را یک فرد مستقل بدانید. تلاش نکنید کاملا با طرف مقابل یکی شوید، زیرا این کار به احساسِ شما نسبت به خودتان آسیب می‌رساند. بهتر است قبل از برقراری ارتباط با فردی دیگر، یاد بگیرید خودتان بوده و متکی به خود باشید.

علایق‌تان را رشد و توسعه دهید. گاهی اوقات کارهایی را بدون شریک زندگی‌تان انجام دهید. همچنین، کارهای جالب و هیجان انگیزی با همسرتان انجام دهید. به گفته پژوهشگران، افرادی که در روابط عاطفی بیشتر احساس خوشبختی و رضایت دارند اغلب افرادی هستند که هم با همسرشان و هم به تنهایی کارهایی را انجام می‌دهند.

صحبت های درونی مثبت داشته باشید

از خود بپرسید که چرا اجازه دادید اعتماد به نفستان در این رابطه دچار تزلزل شود. آیا امکان دارد شما رابطه‌تان را با الگوهای رفتاری منفیِ ناشی از صدایی مختصر اما بلندی که می‌گوید شما سزاوار عشق نیستید، تخریب کنید؟

آگاهی از باورهای محدود کننده اهمیت دارد اما این که اجازه دهید این باورها از بین بروند نیز مهم است.

محکم و با اطمینان صحبت کنید

رفتارها بلندتر از لغات صحبت می‌کنند، بنابراین شروع کنید گزینه‌های مطمئنی را انتخاب کنید که با تعهد و تصور شما هماهنگ باشند. اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت و شما پاداش‌هایی دریافت خواهید کرد زیرا دارید به سمت توانایی‌هایتان گام بر می‌دارید و تصمیمات مفید و مثبتی می‌گیرید.

بیشتر با هم وقت بگذرانید

زمانی را برای برقراری ارتباط با یکدیگر اختصاص دهید. در قرار ملاقات‌ها یا روزهای اول ازدواج، زمان زیادی را با هم می‌گذرانید—تمام هدفِ شما همین است! صحبت کردن و کیفیت زمانی که (بدون حواسپرتی) با معشوقه‌تان صرف می‌شود به شما اجازه‌ی برقراری ارتباط مجدد، داشتن اوقاتی خوش، و مشاهده‌ی ویژگی‌های مثبتِ یکدیگر می‌شود. درست است که زندگی سخت بوده و انجام این کار مشکل است اما دلیلی وجود دارد که همه می‌گویند زمانی را با یکدیگر بگذرانید: این کار باعث نجات زندگی‌ها می‌شود.

اجازه ندهید دیگران با شما بدرفتاری کنند

از آنچه باعث ایجاد روابط سالم می‌شود آگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که شریک زندگیتان با ادب و احترام با شما رفتار می‌کند. به طور مداوم انتقاد نکنید و رفتارهای منفی نداشته باشید.

رو راست باشید. رو راست بودن باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود در حالی که ترس و شک و تردید عزت نفستان را تهدید می‌کند. در رابطه، خودتان را مانند رویاهایتان ببینید و تصور کنید که تمام چیزهایی که می‌خواهید، امکانپذیر هستند.

احساساتتان را با طرف مقابل در بگذارید

طبیعتا، بزرگ‌ترین پشتیبان شما در این رابطه شریک زندگی شماست، بنابراین رویاها و چالش‌های خود را با او در میان بگذارید. تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید را به او گفته و احساسات و نیت‌های خود را با اطمینان بیان کنید.

چیزی خجالت‌آور در مورد خودتان را به شریک زندگیتان نشان دهید. به اشتراک گذاری اسرار و یا چیزهایی که از آنها خجالت می‌کشید با شریک زندگیتان می‌تواند در ایجاد احساس امنیت و صمیمیت مفید باشد. افشای خود برای ایجاد یک رابطه سالم اساسی است و می‌تواند اعتماد شما به یکدیگر را افزایش دهد.                    

محبتتان را به رابطه زناشویی محدود نکنید

رابطه زناشویی و معاشقه دو موضوع متفاوت هستند و همه روابط،به  هر دو آنها را نیاز دارند. بر خلاف باور عموم، معاشقه نباید منجر به برقراری روابط جنسی شود. این را به خودتان ثابت کنید: برنامه ریزی کنید یک شب را به معاشقه و خوشگذرانی جسمی با همسر خود، بدون برقراری روابط جنسی بگذرانید.

اعتماد به نفس شریک عاطفیتان را افزایش دهید

بر ویژگی‌های مثبت شریک زندگیتان تمرکز کنید. اگر تلاش کنید اعتماد به نفس همسرتان را افزایش داده، از او انتقاد نکنید، به او تعارف کنید و اطمینان مجدد بدهید، احتمال این که شما نیز همین چیزها را از او را دریافت کنید بیشتر خواهد شد.

قدردانی خود را نشان دهید. قبل از اینکه به شریک زندگی خود در مورد چیزی شکایت کنید، از او بخاطر کاری که امروز برای شما انجام داده تشکر کنید. با ابراز قدردانی، بیوشیمی خود را تغییر دهید.

یک مزیت بزرگِ قدردانی، این است که وضعیت، تن صدا و حالت چهره‌تان نیز نسبت به شریک زندگی‌تان تغییر می‌کند.

هر آنچه به شما احساس خوبی می‌دهد انجام دهید

هیچ دستور نهانی برای داشتن اطمینان بیشتر وجود ندارد. هر شخص ذاتا منحصر به فرد است؛ شما ممکن است با بودن در طبیعت یا در امامزاده، با صحبت با خدا و یا با دوستان قدیمی، و یا شاید با نادیده گرفتن همه افراد برای مدتی کوتاه و انجام ندادن هیچ کاری؛ اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید! با این حال هر کاری فکر می‌کنید درست است را انجام دهید. خودتان را پیدا کنید.

به یاد داشته باشید، اعتماد به نفس، نوعی اطمینان از خود است که از درک شما از توانایی‌ها و ویژگی‌های خودتان ناشی می‌شود. شما توانایی‌ها و ویژگی‌های شگفت انگیزی دارید. به آن‌ها اطمینان کنید تا اعتماد به نفس خود را به دست آورید. و من به شما می‌گویم، هیچ چیز برای همسر شما جذاب‌تر از اعتماد به نفس، خوشحالی و محبت شما نیست. و سپس مراقب باشید، زیرا اعتماد به نفس عمیق، ازدواج شما را تقویت خواهد کرد!

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14820 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10485 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2085 بازدید