2109
با ورزش می‌توان به جنگ کرونا رفت؟

با ورزش می‌توان به جنگ کرونا رفت؟

1399/01/18 بازدید904
همیشه شنیده‌ایم که ورزش و مدیتیشن می‌تواند به کاهش وزن، کاهش استرس و بهبود سلامت بدن‌مان کمک کند. اما ممکن است یک فایده پنهان دیگر هم داشته باشد: جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا. این فایده آخر به درد این روزهای ما که با شیوع کرونا درگیر هستیم، میتواند بسیار مهم باشد.

ورزش و مدیتیشین چقدر از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند؟

محققان می‌گویند مدیتیشن با تمرکز حواس یا ورزش ملایم می‌تواند احتمال سرماخوردگی و بیماری را تا 30 درصد کاهش دهد؛ حتی بزرگسالانی که بیمار می‌شوند اما به فعالیت ورزشی و تمرکزی خود ادامه می‌دهند، شدت علائم‌شان ملایم‌تر است و روزهای کمتری از کار غیبت خواهند داشت و نیازشان به ویزیت پزشک کمتر از کسانی است که ورزش و مدیتیشن انجام نمی‌دهند.

ورزش، بعد واکسن آنفلوآنزا

پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که این مطالعه را انجام داده‌اند، امیدوارند نتیجه این مطالعه باعث شود پزشکان در کنار واکسن آنفلوانزای سالانه، ورزش یا مدیتیشن را هم برای بیماران‌شان تجویز کنند.

در این مطالعه که با حضور 400 فرد 30 تا 69 ساله بین سال‌های 2012 تا 2016 انجام شد، داوطلبان به 3 دسته تقسیم شدند: اولین گروه برای 8 جلسه در کلاس ورزش شرکت کردند، دومین گروه 8 جلسه مدیتیشن رفتند و سومین گروه در هیچ کلاسی شرکت نکردند.
تا قبل از شرکت در این مطالعه، هیچ یک از این افراد مرتب ورزش یا مدیتیشن انجام نمی‌دادند و به طور متوسط سالی یک بار سرما می‌خوردند.
 
مدیتیشن یا ورزش می‌تواند احتمال سرماخوردگی و بیماری را تا 30 درصد کاهش دهد

این داوطلبان بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر (اواخر تابستان تا اوایل پاییز) در کلاس‌های خود شرکت کردند و تا 6 ماه بعد، هفته‌ای یکبار به ورزش یا مدیتیشتن ادامه دادند؛ یعنی تا زمانی که علائم بیماری شامل عفونت تنفسی حاد ظاهر شود.

تاثیر ورزش و مدیتیشن در آنفلوانزا

در این دوره 8 ماهه، 112 سرماخوردگی و آنفلوانزا در گروه مدیتیشن رخ داد که باعث شد در کل 73 روز کاری را از دست بدهند.
در گروه ورزش، 120 سرماخوردگی و آنفلوانزا بروز کرد که آنها هم 82 روز کاری را از دست دادند.
اما در گروه کنترل، 134 مورد عفونت تنفسی رخ داد که باعث شد این گروه 105 روز از محل کارشان غیبت داشته باشند.
همچنین میزان مراجعه به پزشک در دو گروه ورزش و مدیتیشن به ترتیب 21 و 22 بار بود، گروه کنترل 24 بار به پزشک مراجعه کرده بودند. به همین خاطر هزینه ویزیت پزشک و بیمه و غیبت از کار هم برای هر گروه محاسبه شد.
در نهایت محققان اعلام کردند گروه مدیتیشن 27 درصد عملکرد بهتری داشتند و گروه ورزش حدود 17 درصد بهتر از گروه کنترل بودند.
همچنین داوطلبانی که مدیتیشن یا ورزش انجام می‌دادند، کیفیت خواب، سطح استرس و سلامت کلی روان‌شان بهبود یافته بود.
سرپرست این مطالعه دکتر بروس بارت می‌گوید: «مطالعات بیشتری باید در مورد فواید ورزش و مدیتیشن انجام دهید چراکه شاید این فعالیت‌ها به خصوص در جمعیت‌های پرخطرتر یا بیمارتر فواید بیشتری داشته باشد».

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها