2109
عوارض بالا انداختن نوزاد!

عوارض بالا انداختن نوزاد!

1397/10/16 بازدید5599

نی نی سایت: بالا و پایین انداختن نوزادان کار جدیدی نیست. همیشه در فامیل یک نفر هست که علاقه زیادی به بالا و پایین انداختن نوزادان و کودکان دارد. کاری که به نظر کارشناسان آنقدر خطرناک است که حتی می تواند باعث مرگ نوزاد شود. دکتر علی محتشمی متخصص اطفال معتقد است:« بالا و پایین انداختن کودک باعث آسیب مغزی شدید او می شود و حتی و ممکن است در بدترین حالت کشنده باشد. اگر چه بالا انداختن و گرفتن کودک یک سرگرمی و کاری نشاط آور به‌نظر می‌رسد، اما این کار به سندرم تکان کودک منجر شده و جان او را به خطر خواهد انداخت؛ به همین دلیل توصیه می‌شود هرگز نوزاد را به شدت تکان ندهید، این کار با آسیب مغزی شدید در بدترین حالت ممکن است کشنده باشد.»
این متخصص طفال در ادامه گفت:« نوزاد موجودی کوچک و بسیار حساس است که باید به خوبی از او مراقبت کرده و رفتاری نامعقول با او نداشت، به عنوان مثال، هیچ گاه نباید نوزاد را به هوا پرتاب کرد، همچنین هرگز نوزاد خود را شدید تکان ندهید چرا که این کار تکان دادن نوزاد می‌تواند موجب معلولیت‌های دائمی خواهد شد. مغز نوزادان بسیار آسیب پذیر است و عضلات گردن در این دوران قدرتمند نیستند؛ جنبش‌های ناگهانی و شدید می‌تواند باعث برخورد مغز نوزاد با دیواره‌های جمجمه شود که در نتیجه موجب پارگی رگ‌های خونی و جمع شدن خون در مغز اتفاق می‌افتد، این شرایط می‌تواند سبب بروز آسیبی غیر قابل بازگشت شود کهدر بدترین حالت به مرگ نوزاد ختم می‌شود.»

تکان دادن نوزاد و خطر مرگ

دکتر محتشمی درباره خطرهای تکان دادن نوزاد در ادام به باشگاه خبرنگاران گفت:« این آسیب‌ها می‌تواند خطر مرگ را برای کودک به همراه داشته باشد، زیرا باعث می‌شود بچه به کما برود، شبکیه چشم به طور جدی خونریزی کند، خون در مغز لخته شده و شاید به فوت کودک منجرشود، ۶۲۸ پزشکی که برای مسئله پرتاب کودک در سمیناری شرکت کرده بودند، پزشکانی بودند که در آمریکا در ۱۰ بیمارستان بزرگ کودکان به ارزیابی جراحت‌های کودکان در اثر پرتاب به بالا پرداخته بودند. در این سمینار بیشتر از ۸۰ درصد پزشکان اظهار کردند که اگر کودک زیر سه سال را تکان دهیم، خون در مغزش جمع می‌شود، ۹۰ درصد متخصصان هم گفته‌اند به احتمال خیلی زیاد، با تکان کودک، شبکیه چشم او دچار خونریزی شدید خواهد شد، ۷۸ درصد پزشکان نیز احتمال دارد کودک به کما رفته و یا فوت کند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید