2109
آیا مادر خوبی هستم ؟

آیا مادر خوبی هستم ؟

1397/10/17 بازدید1141

 کتاب آیا مادر خوبی هستم ؟

  • نویسنده : عبدالحسین رفعتیان
  • نشر قطره، 1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 10000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال :5000تومان
  • مخاطب : مادران و پدران
مادر شدن یا به عبارتی انتخاب نقش والدی برای هر انسان بالغی، باعث شناخت بسیاری از ویژگی های شخصیتی اش می شود که شاید پیش از این، چندان به کیفیت و شدت آن آگاهی نداشته است. از اینرو است که در یک رابطه سالم مادر/فرزندی، نه فقط فرزند از موجودی ضعیف و کوچک به فردی بالیده و بالغ تبدیل می شود؛ بلکه مادر توانمندی های بسیاری را در خود کشف و آنها را پرورش می‌دهد. یک مادر آگاه در روند فرزندپروری، با شناختن ابعاد توانمند و ضعیف شخصیت خود، به درک عمیق تر احساسات و نوع روابطش با فرزندش می‌رسد و مانع از آسیب رسیدن به فرزندش بر اثر نواقص و مشکلات شخصی خود می‌شود. توانمندی‌های خود را نیز پرورش می‌دهد و اجازه می‌دهد فرزندش هم به طور مستقل رشد کند و شخصیت خود را تحقق بخشد.
این راه سخت و پر از سوال و ابهام فقط با هشیاری و داشتن ذهن روشن مادر، هموار می‌شود. مادر باید تشخیص بدهد مرز زندگی و آرزوها و شخصیت خودش و کودکش کجاست. از چه زمانی باید نیازهای خود و کودکش را از هم تفکیک دهد و به کودکش کمک کند که هویت و خواسته ها و انتظارات خودش از زندگی را محقق کند.
این کتاب که حاصل یک گفتگوی نسبتا طولانی و ده جلسه ای میان آقای دکتر عبدالحسین رفعتیان و آقای علی طاهری است و به همان شکل گفتگو و مصاحبه، به بررسی ویژگی های مادر خوب و کافی، و روند رسیدن به این رشد می‌پردازد. لحن کتاب بسیار خودمانی و گفتگوها فارغ از اصطلاحات تخصصی و دانشگاهی است و مطالب پیچیده تئوریک به سبکی ساده و روان بیان شده است.
یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب بخشی است که به آمادگی یک زن برای مادر شدن می‌پردازد. چیزی که در آموزش‌های رسمی و غیررسمی ما چندان جایگاهی ندارد. گویی مادر شدن و آگاهی از وظایف و بایدها و نبایدهای آن یک روند غریزی و فیزیولوژیک است و انسان نیز همچون دیگر موجودات به محض تولد فرزندش می‌داند باید چه بکند و چگونه نیازهای فرزندش را تشخیص دهد و برآورده سازد.
جامعه سنتی و ناآگاه، از زنان انتظار دارد همه آرزومند و مشتاق مادر شدن باشند و احساسات و عواطف بسیار مثبت و یکسانی را ابراز کنند. اینجا است که نداشتن شوق بسیار و نشان ندادن هیجان و احساسات فراوان، غیر عادی یا حتی ناهنجار تلقی می‌شود. گویی یک مادر باید و باید شدیدترین احساسات مثبت را تجربه و نشان دهد وگرنه مادر خوبی نیست و کفایت لازم را هم برای مادر شدن و فرزندپروری ندارد.
حال آنکه مانند همه پدیده های زندگی امروز، مادر شدن و والد بودن، کمترین شباهتی با روندهای سنتی و تاریخی دارد و صرف به دنیا آوردن یک نوزاد، یک زن را تبدیل به مادری آگاه و عاشق نمی‌کند. وظایف و نقش های متعدد و پیچیده یک زن و راهی که طی می‌کند تا از دختربچه‌ای کوچک و پر از آرزو، تبدیل به زنی اگاه و مستقل شود؛ باعث بروز تضادهای بسیار در شکل مادر بودن و مادری کردن می‌شود. بیان این مباحث و تقدس زدایی از مادری کردن و نشان دادن فراز و فرودهای عاطفی و هیجانی که یک زن ادراک می‌کند؛ باعث افزایش آگاهی از سختی ها و تعهدات افراد نسبت به پذیرش تربیت و پرورش یک کودک می‌شود. در چنین فضایی است که زنان می‌توانند احساسات خود را عادی و طبیعی تلقی کنند؛ از کمالگرایی و داشتن انتظارات غیرواقعی از خود و فرزندشان دور شوند و به واقع از فرآیند فرزندپروری و رشد و شکوفایی شخصیت خودشان لذت ببرند.
درست است که این عنوان این کتاب گویی فقط زنان و مادران را مخاطب قرار می‌دهد؛ ولی به نظر نگارنده خواندن آن برای زنان و مردان جوانی که در مسیر مادر و پدر شدن هستند به یک اندازه مفید و ضروری است. دانستن آنچه یک مادر باید خود را برای آن آماده کند و تجربه ای که پیش روی خواهد داشت؛ هم برای یک مادر و هم برای پدر خانواده بسیار لازم و مفید خواهد بود. پس این کتاب را به همراه همسر و شریک زندگی خود بخوانید؛ درباره اش حرف بزنید و ابهام ها و سوال های خود را درباره کفایت و آمادگی خود برای مادر و پدر شدن با متخصصان این حوزه در میان بگذارید. اطمینان داشته باشید که هر گامی که برای افزایش آگاهی خود در این زمینه بر می‌دارید؛ زندگی اینده شما را شادتر، غنی تر و زیباتر می‌سازد و آینده فرزند شما را تضمین می‌کند.


کتاب مسابقه سبز

  • نویسنده : لورن چایلد
  • مترجم : آرام وحیدی
  • انتشارات فنی ایران
  • قیمت :4000 تومان
  • مخاطب : 7 تا 10 سال
لولا و چارلی خواهر و برادری هستند که پیش از این هم کتاب دیگری از مجموعه ماجراهای آنها را معرفی کرده‌ایم. لولا علاقمند به جمع کردن همه چیز است و هیچ چیزی را دور نمی‌ریزد. اتاقش مملو از همه چیزهایی است که مدتها است یا استفاده نمی شوند یا عملا زباله محسوب می‌شوند. اما وقتی دوستش مارتی از برادر بزرگش به او می‌گوید که او هم همچون لولا اصلا به نظم و ترتیب اتاقش اهمیت نمی‌دهد و اتاقش پر از زباله و چیزهای به دردنخور و آشغال است. لولا تصمیم می‌گیرد هر چیزی که استفاده نمی‌کند را دور بریزد. اینجا است که چارلی به او یاد می‌دهد می‌تواند بجای جمع کردن یا دورریختن چیزهایی که از آنها استفاده نمی‌کند، آنها را بازیافت کند. آنها همراه با دوستان خود در مدرسه در یک برنامه مسابقه بازیافت شرکت می‌کنند که طی آن اگر به اندازه معینی دورریختنی بازیافتی شامل کاغذ و مقوا و روزنامه، قوطی کنسرو و ... جمع کنند، یک نهال برنده می‌شوند که می‌توانند آن را در حیاط مدرسه بکارند. بچه ها در این تجربه یاد می‌گیرند چگونه زباله‌ها را تفکیک کنند و مواد قابل بازیافت را از مواد غیرقابل بازیافت جدا کنند. توجهشان به این نکته جلب می‌شود که درست مصرف کردن هر چیزی و کمتر زباله تولید کردن اولین گام در حفظ و نجات کره زمین از مشکل بزرگ زباله ها است. یاد می‌گیرند هر کار بزرگ و پروژه طولانی را می‌توانند به صورت گروهی در زمانی کمتر و با کیفیت بهتر انجام دهند.
لورن چایلد، نویسنده و تصویرگر محبوب انگلیسی از سال 1999 کودکان جهان را با لولا و چارلی آشنا کرده است. او در کتاب‌های خود به مهارت های زندگی و توجه به مسئولیت های فردی و اجتماعی را به کودکان می‌آموزد. کتاب های او بارها توجه و تحسین منتقدان و جوایز مهمی دریافت کرده است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید