2109
ترس از بارداری یا توکوفوبیا را می شناسید؟

ترس از بارداری یا توکوفوبیا را می شناسید؟

1397/10/09 بازدید413

نی نی سایت: ترس از بارداری را خیلی از خانمها احساس می کنند به ویژه زنانی که برای اولین بار این اتفاق شیرین را تجربه می کنند. اصطلاح توکوفوبیا در علم روان شناسی به معنای ترس شدید از زایمان و بارداری است. به گفته کارشناسان اختلال ترس شدید از بارداری و زایمان پیامدهایی مثل اضطراب، کم خوابی، اختلال در خوردن و افسردگی به همراه دارد. به گزارش روزنامه خراسان معمولا این اختلال تحت تاثیر عوامل فردی و محیطی مختلفی قرار می گیرد و به دو صورت ممکن است برای خانم ها اتفاق بیفتد.

خانم ها و اولین بارداری

ممکن است این اختلال در اثر عواملی مثل تجربیات ناخوشایند گذشته درباره مسائل جنسی یا شنیدن ماجرای یک زایمان یا دیدن فیلم های مربوط به زایمان و موارد مشابهی که به نوعی زایمان را خیلی دردناک، سخت و خجالت آور به تصویر کشیده اند، رخ دهد.

خانم ها و بارداری دوم یا بیشتر

در این نوع، خانم هایی که بنا به دلایل مختلف تجربه یک یا دو زایمان سخت را داشته اند ممکن است تجربه دردناک یا ناخوشایند قبلی باعث ایجاد این فوبیا در آن ها بشود. همان طور که ذکر شد این اختلال تحت تاثیر عوامل فردی و محیطی ایجاد و تشدید می شود. بنابراین با کنترل این دو دسته عوامل می توان سلامت روانی زنان باردار را تامین کرد. زمینه ذهنی افراد به عنوان یک متغیر فردی بسیار مهم، گاهی ممکن است تحت تاثیر حرف های دیگران یا تماشای کلیپ های مربوط به صحنه های زایمان قرار گیرد و رویکرد منفی یا مثبت فرد را شکل دهد.

اهمیت درمان توکوفوبیا

این هراس یک موضوع عادی و کم خطر نیست زیرا می تواند بر تصمیم مادران تاثیرگذار باشد. آسیب های این اختلال بر زنان و خانواده هایشان می تواند به شکل اجتناب از بارداری، تصمیم برای سقط یا سزارین یا آسیب های در حین و پس از زایمان ظاهر شود. این هراس، سختی ها و نیازهای دوران بارداری را تحت الشعاع قرار می دهد، به همین خاطر نیاز است که برای جلوگیری از تبدیل ترس عادی به توکوفوبیا یا تحت کنترل قرار دادن آن در زمان بارداری این زنان تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.

انکار درد زایمان ممنوع!

یکی از راه های درمان این اختلال، کم کردن تاثیر منفی محیط روی فرد است. در این فرایند اطرافیان یک خانم باردار از طریق همدلی و ایفای نقش حمایتی خود نقش فوق العاده ای دارند. انکار درد زایمان، استرس خانم باردار را بیشتر می کند بنابراین به جای گفتن این که زایمان درد ندارد، بهتر است گفته شود درد کوتاه مدت زایمان در برابر شیرینی و لذت به دنیا آوردن نوزاد قابل تحمل است و همه خانواده نیز همواره در کنارش هستند. مراجعه به مشاور نیز همچون دیگر مراحل زندگی فرد به عنوان یک راهکار مفید و موثر پیشنهاد می شود.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام من اين مشكل رو دارم ميتونين به من كمك كنين ؟

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
6830 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5010 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14941 بازدید