2109
زایمان طبیعی بعد از سزارین خطرناک است؟

زایمان طبیعی بعد از سزارین خطرناک است؟

1397/10/08 بازدید907

نی نی سایت: زنان بارداری که سابقه سزارین داشته اند می توانند با زایمان طبیعی فرزندشان را به دنیا بیاورند. فاطمه قاسمی کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که مادران دارای سابقه زایمان سزارین می‌توانند بعد از 18 ماه نسبت به عمل زایمان طبیعی اقدام کنند گفت:« خطر مرگ و میر برای مادرانی که زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشند چهار برابر کمتر از عمل سزارین مجدد است.»
قاسمی با بیان این که یکی از مهمترین اهداف وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغ طرح تحول سلامت ترویج زایمان طبیعی بوده است، به ایسنا گفت:« دستور العمل عمل طبیعی بعد از سزارین یکی دیگر از برنامه‌های تکلیفی وزارت بهداشت بود دانشگاه‌های علوم پزشکی است. طبق دستور العمل مادرانی که خودشان تمایل داشته باشند می‌توانند در صورت امکان بعد از عمل سزارین، زایمان طبیعی انجام دهند، پزشک و بیمارستان باید همکاری لازم برای عمل طبیعی را با مادران انجام دهند. ‌ بر اساس اطلاعات بدست آمده در شش ماه نخست امسال از حدود 14 هزار تولد 34 مورد زایمان طبیعی بعد از سزارین بودند.»

ریسک سزارین بیشتر است

کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که متأسفانه همکاری پزشک و بیمارستان برای انجام عمل زایمان طبیعی فراگیر نشده و فقط تعداد کمی از پزشکان برای انجام این مهم همکاری لازم را دارند، گفت:‌ زایمان طبیعی بعد از سزارین یک ریسک پزشکی است که فقط تعداد محدودی از پزشکان آن می‌پذیرند. البته ریسک سزارین مجدد بیشتر از ریسک زایمان طبیعی بعد از سزارین است. پارگی رحم، چسبندگی جفت، خونریزی و عفونت ازجمله عوارض زایمان سزارین است که در مرتبه دوم این نوع زایمان بیشتر هم می‌شوند. خطر مرگ و میر برای مادرانی که زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشند 3.8 درصد در 100 هزار تولد زنده است ولی این آمار در عمل سزارین مجدد 13.4 درصد است.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
10440 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
7617 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15278 بازدید