2109
 روشهای منسوخ شده ی درمان ناباروری مورد انتقاد قرار گرفت

روشهای منسوخ شده ی درمان ناباروری مورد انتقاد قرار گرفت

1393/06/02 بازدید875

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فن آوری¬های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، دکتر محمد مهدی آخوندی  با اشاره به منسوخ شدن برخی از روش¬های درمان ناباروری در دنیا از انجام آن¬ها در بعضی از مراکز درمانی انتقاد کرد.

دکتر آخوندی تاکید کرد: روشGIFT  وZIFT سال¬هاست که در دنیا منسوخ شده است وعلاوه بر هزینه ، اثربخشی پایین می تواند آسیب جدی سلامت زنان را نیز در پی داشته باشد و در روش GIFT طی عمل لاپاراسکوپی ، تخمک و اسپرم که از بیمار گرفته و در محیط آزمایشگاه آماده و از طریق یک کاتتر (لوله)ظریف و طی همان عمل جراحی به داخل ناحیه آمپول لوله رحمی انتقال داده می شوند تا لقاح در آنجا رخ بدهد. بعد از لقاح، تکامل رویان به طور معمول ادامه می یابد. 
وی افزود: در روش ZIFT نیز تخمک های بارور شده در محیط آزمایشگاه ،طی عمل لاپاراسکوپی به داخل لوله رحمی قرار منتقل می شوند.
 
رییس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا،  با اشاره به اینکه در این روش¬ها امکان لقاح صد در صد نیست خاطر نشان کرد: میزان باروری تخمک، پیشرفت روند باروری و کیفیت جنین های تولید شده در این روش¬ها قابل ارزیابی نیست و به همین سبب معمولا تعداد جنین های بیشتری منتقل می شود که این امر می تواند منجر به بارداری های چند قلویی و حاملگی خارج رحمی شود.
 
به گفته دکتر آخوندی، در روش¬های درمان ناباروری نوین مثل میکرواینجکشن برخلاف روش GIFTو ZIFT تخمک و اسپرم هایی با بهترین کیفیت انتخاب و در محیط آزمایشگاهی با تزریق اسپرم به داخل تخمک از روند تشکیل جنین اطمینان حاصل می شود. 
دکتر آخوندی تاکید کرد: در روش میکرواینجکشن معمولا تعداد جنین کمتری به رحم انتقال داده می شود و لذا احتمال وقوع حاملگی خارج از رحم وبارداری چندقلویی کاهش یافته  و درصد موفقیت درمان نیز بیشترمی گردد.
 
رییس انجمن جنین شناسی ایران، خواستار به روز شدن روش¬های درمان ناباروری در کشور شد و افزود:  با توجه به اینکه در حال حاضر امکان دسترسی به تکنولوژی جدید برای تجهیز آزمایشگاه های جنین شناسی وجود دارد، انجام روش¬های نوین به دلیل کمتر تهاجمی بودن می تواند سبب پیشگیری از بروز عوارض  و در نهایت جلوگیری از اتلاف وقت زوجین شود.گفتنی است جهت آشنایی زوجین با جدیدترین روش¬های کمک باروری هر هفته  شنبه ها ساعت 19 برنامه ای با عنوان " پایان ناباروری"  با همکاری پژوهشگاه ابن سینا از شبکه چهار سیما پخش می شود.
 
افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، بررسی مشکلات پیش روی درمان ناباروری در کشور اعم از مراجعه دیرهنگام،افزایش سن، مراجعه به مراکز غیر تخصصی درمان و باورهای غلط در درمان ناباروری از مهمترین اهداف این برنامه است که با حضور متخصصان بررسی می شود. 
 
منبع: پژوهشگاه ابن سینا
   
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8584 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6169 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15090 بازدید