2109
اولین شناسنامه ایرانی به نام کیست؟

اولین شناسنامه ایرانی به نام کیست؟

1397/10/03 بازدید3693

نی نی سایت: امروز سوم دی ماه روز ملی ثبت احوال است. برای اولین بار در سال 1295 و پس از تصویب نامه هیات وزیران اداره احصائیه تاسیس شد. اولین شناسنامه در 3 دی ماه سال1297 و برای دختری به نام فاطمه ایرانی صادر شد. این سازمان با تصویب قانون و بخشنامه‌ها ارتقاء یافت و در سال 1307 اداره ثبت احوال در کل کشور شکل گرفت و صدور شناسنامه در سراسر کشور آغاز شد. همچنین در سال 1314 اداره آمار به سازمان ثبت احوال کشور اضافه شد و بخش سرشماری نفوس را در کشور سازمان ثبت احوال تا سال 1337 که بعد از آن اداره آمار از ثبت احوال جدا شد بر عهده گرفت. تا قبل از سال 1295 هجری شمسی ثبت وقایع حیاتی مثل ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید به عمل می آمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می شد اثری مشاهده نمی شد.

سازمانی برای ثبت تولد و فوت

مهمترین وظیفه این سازمان ثبت آمار تولد و فوت مردم کشور است. البته این سازمان هر روز آماری از متولدین و افراد متوفی را هم اعلام می کند. مثلا تعداد متولدین امسال تا لحظه نوشتن این گزارش 1175649هستند. از این تعداد 601933 نوزاد پسر و 573719 نوزاد دختر هستند. درباره فراوانی پنج اسم برتر هم می توان به سخنان سخنگوی سازمان ثبت احوال استناد کرد. او در نشست خبری که به مناسبت روز ملی ثبت احوال برگزار شد در این باره گفت:« در 100 سال گذشته تا کنون اسامی فاطمه با فراوانی ۴ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۳۲۱ اسم، زهرا با فراوانی ۲ میلیون ۸۷۵ هزار و ۴۹۷ مورد، مریم با فراوانی یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۶۴۴ مورد، معصومه با فراوانی یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۷۴ مورد و زینب با ۹۶۳ هزار و ۴۷۰ مورد بیشترین اسامی را به خود اختصاص داده اند.» سیف الله ابوترابی در ادامه گفت:« در میان اسامی پسران نیز در بازه زمانی ۱۰۰ ساله اسامی محمد با ۲ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ مورد، علی با ۲ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۶۸ مورد، حسین با یک میلیون و ۸۰۰ هزار و ۱۱۴ مورد، مهدی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۴۴ مورد و رضا با فراوانی یک میلیون و ۸۰ هزار ۳۲ مورد بیشترین اسامی در میان پسران بوده اند.»

اسامی محبوب دختر و پسر

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین درباره ۲۰ اسم برتر دختران طی ۹ ماهه امسال گفت:« اسامی فاطمه، زهرا، هلما، زینب، یسنا، آوا، نازنین زهرا، باران، ریحانه، فاطمه زهرا، رها، مرسانا، آیلین، النا، مهرسا، بهار، رقیه، آیناز، مهیا و مریم بیشترین اسامی بوده که خانواده ها برای دختران خود انتخاب کرده اند.» ابوترابی به اسم پسران نیز در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و گفت:« اسامی امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، محمدطاها، محمدحسین، کیان، محمدرضا، ماهان، امیرمحمد، سامیار، آراد، مهدی، محمدمهدی، امیررضا، محمدامین و علی اصغر نیز از اسامی پرطرفدار پسران بوده است.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15713 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11192 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2291 بازدید