2109
اگر بچه دوم در راه دارید، بخوانید!

اگر بچه دوم در راه دارید، بخوانید!

1397/10/03 بازدید2612

آیا فرزند دوم را در راه دارید؟ فرزند کوچکتری دارید که نمی‌دانید چه واکنشی با دیدن خواهر یا برادر جدیدش خواهد داشت؟ نگران نباشید! کتابی که در ادامه معرفی می‌کنیم به شما کمک می‌کند تا این مساله را حل کنید و شادی را با نگرانی جایگزین کنید.

کتاب نوزاد جدید در راه است (راهنمایی برای خواهر و برادر بزرگتر)

  • نویسنده : امیلی منندز آپونته
  • مترجم : برزو سریزدی
  • انتشارات صابرین،1395
  • قیمت نسخه کاغذی: 5000 تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 3600 تومان
  • مخاطب : والدین به همراه کودکان که در انتظار فرزند دوم یا حتی سوم و چهارم خانواده هستند!

تولد نوزاد جدید و اضافه شدن یک عضو به خانواده، علاوه برهیجان و خوشحالی، استرس زیادی را به همه اعضای خانواده وارد می‌کند. بیش از همه کودک خانواده است چون دقیقا نمی‌داند با چه تغییراتی روبرو است و شاید حس می‌کند جایگاه و محبت ویژه‌اش نزد پدر و مادر و اطرافیان را از دست می‌دهد. والدین باید این نگرانی‌های کودک را همان موقع که فرزند دوم را در راه دارند، درک کنند. اجازه بدهند او از ابهام‌ها و ترس‌ها و هیجان‌های منفی اش صحبت کند. وقتی بخاطر وجود بچه جدید، احساس حسادت یا عصبانیت می‌کند؛ نباید او را سرزنش کرد. سرزنش و تنبیه جدی کودک فقط باعث تشدید احساسات و احتمالا رفتارهای منفی کودک خواهد شد. اما چه روندی را باید طی کرد تا با کمترین آسیب این دوران سخت طی شود؟

چطور  و کی بگوییم که فرزند دوم در راه است؟

در مراحلی که این کتاب با توضیحات موجز و تصویرسازی گویا به والدین و کودکان ارائه می‌دهد؛ پیشنهاد می‌شود که از همان ابتدا کودک در جریان حاملگی مادر و ورود عضو جدید به خانواده قرار بگیرد. باید در هر مرحله، درباره تغییراتی که در بدن مادر رخ می‌دهد با کودک صحبت کرد. مادر و پدر می‌توانند درباره خاطراتی که از زمان حاملگی فرزند اول خود دارند صحبت کنند. عکس ها و فیلم‌های آن موقع را دوره کنند و از احساساتی که تجربه کردند و کارهایی که برای به دنیا آمدن او انجام داده اند؛ بگویند.
همه اینها برای کودک بسیار شیرین و جذاب است و بارها از شما خواهد خواست داستان تولد او را برایش شرح بدهید. از هدیه ها و احساساتی که پدربزرگها و مادربزرگها و دیگر اعضای خانواده داشتند هیجان زده و خوشحال می‌شود.
این کتاب را همراه با کودک خود بخوانید و سعی کنید با پیگیری و اجرای مراحل، از استرس و هیجان منفی تغییرات بزرگ ناشی از ورود فرزند دوم یا حتی سوم و ... بکاهید.
مجموعه کتاب های انتشارات صابرین که به آموزش مهار تهای زندگی می‌پردازد؛ بسیار کاربردی و مفید هستند و توصیه‌های خوبی برای والدین دارند. حجم کمی دارند و امکان مطالعه غیر داستانی به همراه کودک را به والدین می دهند.

کتاب عملیات دک کردن کپک

  • نویسنده : باربارا پارک
  • مترجم : نازنین دیهیمی
  • نشرماهی، 1390
  • قیمت نسخه کاغذی : 6500تومان
  • مخاطب : نوجوانان و والدین

اکثر بچه ها در کودکی از خواهر یا برادر کوچکترشان دل خوشی ندارند. این رقیب به ظاهر ضعیف، با همان جثه کوچکش، تمام زندگی کودک را زیر و رو می‌کند. همه نقشها و موقعیتهای مطلوبی که تا به حال کودک داشته را از آن خود می‌کند. محبت و توجه کامل والدین را از کودک می‌گیرد. کودک حس می‌کند والدینش که همه دنیایش هستند، در برابر چشمانش تصاحب شده‌اند. تازه همه انتظار دارند این رقیب را دوست داشته باشی و همه چیزت را با او شریک شوی. هر گونه احساس یا حرف منفی درباره او را سرکوب کنی و نگویی. چون تو بزرگتری و او کوچکتر است. و این احمقانه ترین دلیل برای دوست داشتن بزرگترین دشمن هر کودک است.
احتمالا از دید ما این وضعیت خنده دار است. اما نه برای کودک و نه برای والدینی که درگیر این احساسات بین فرزندانشان هستند اصلا موقعیت جالب و جذابی نیست. کتاب امروز، داستان پسری به نام اسکار را از زبان او می‌گوید که همه زندگیش بخاطر وجود رابرت - برادر کوچکش - بهم ریخته است. اسکار که رابرت را کپک می‌نامد چون باعث خراب شدن زندگی او شده است؛ بعد ازمدتها فکر کردن و نقشه کشیدن، عملیاتی دقیق طرح ریزی می‌کند تا از شر رابرت برای همیشه خلاص شود. نقشه اسکار بسیار دقیق و در چند مرحله طراحی شده است. او باید آقا و خانم هنسون را که در همسایگی آنها زندگی می‌کنند را با خود همراه کند. بدون اینکه انها بدانند باید مهمترین نقش را در عملیات بازی کنند. اسکار چندین ماه و به صورت مرتب به دیدار آنها می‌رود و مدام از اینکه آنها باید یک معاشر داشته باشند تا هم باغچه شان را مرتب کند و هم آنها را بسیار دوست داشته باشد؛ حرف می‌زند. هم از اینکه چقدر رابرت آنها را دوست دارد و دلش می خواهد همراه اسکار به دیدنشان بیاید.
از سوی دیگر اسکار برای والدینش از تنهایی و بی کسی خانواده هنسون می‌گوید و علاقه وافر انها به رابرت را توصیف می‌کند. برای پدر و مادر اسکار خیلی عجیب و جالب است که اسکار این همه به خانواده هنسون توجه و محبت دارد.
در مرحله بعد اسکار باید به صورت همزمان خانواده هنسون را توجیه کند که پدرش بیکار شده و آنها برای نگهداری از دو بچه، مخصوصا رابرت پول کافی ندارند و والدینش بسیار خوشحال خواهند شد که کسی برای مدتی سرپرستی رابرت را به عهده بگیرد. در ضمن مادرش را نیز به تنهایی و بی کسی خانواده هنسون و نیاز آنها به یک همراه و معاشر جلب کند. برای این کار به جز حرف زدن باید کارهای دیگری انجام دهد که قصه اش واقعی‌تر به نظر برسد.
آگهی یافتن مصاحب از طرف هنسون ها و درخواست متقاضی نگهداری از فرزند از طرف والدینش. روند مدیریت این عملیات چند مرحله ای و پیچیده و نتیجه شوک آورش را در کتاب بخوانید و همراه فرزند خود که علاقه چندانی به خواهر یا برادر کوچکترش ندارد؛ بخندید.
از نکات جالب توجه کتاب، تفکر استراتژیک اسکار است. فارغ از نتیجه، اینکه برای حل یک مشکل به این سبک از تفکر و چاره جویی متوسل شویم، نشانه پیشرفت کودک در حل مساله است. نوع رابطه اسکار با همسایه شان که افرادی پیر و تنها هستند، حتی با توجه به نقشه ای که برایشان کشیده نیز قابل توجه و تقدیر است.
از همه مهمتر اسکار برای حذف برادرش، خشونت و بدرفتاری پیشه نکرد. بلکه تلاش کرد با صبر و تحمل نقشه بکشد و مو به مو آن را اجرا کند. اینکه عصبانیت و نفرت را تبدیل به نیرویی برای حل مرحله به مرحله مشکل و اجرای آن کند، عملی بسیار بالغانه و بالنده است. در کنار همه خنده و شوخی هایی با فرزند خود که در طول خواندن کتاب خواهید داشت؛ فکر کردن و حرف زدن درباره این نکات نیز می تواند به روشنتر شدن ذهن فرزندتان کمک کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8758 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6319 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15107 بازدید