2109
بالاخره غذاهای تراریخته بخوریم یا نخوریم؟

بالاخره غذاهای تراریخته بخوریم یا نخوریم؟

1397/09/21 بازدید1943

نی نی سایت: از وقتی مواد غذایی تراریخته شناخته شد مهمترین سوال مردم این بود که این مواد برای سلامتی مضر است یا نه؟ گروهی از کارشناسان اعلام کردند بهتر است از مواد غذایی تراریخته استفاده نکنید و گروهی دیگر گفتند نه مشکلی نیست مصرف کنید.حالا مهمترین سوال این است که بالاخره از مواد غذایی تراریخته استفاده کنیم یا نه؟ دکتر غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد تاکنون همه اقلام وارداتی تراریخته که از طریق سامانه و قانونی وارد کشور شده‌اند، مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند و تخلفی مشاهده نشده است.
اصغری در تشریح اقدامات سازمان غذا و دارو برای آزمایش مواد و فرآورده‌های غذایی وارداتی برای تشخیص مواد تراریخته به ایسنا گفت: « این آزمایشگاه‌ها با تایید سازمان غذا و دارو به ارائه خدمات می‌پردازند. بر همین اساس امکان شناسایی رخدادهای رایج و مورد تایید این سازمان فراهم شده و فهرست این آزمایشگاه‌ها به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های تولیدی و وارداتی ابلاغ شده است. فرآورده‌های غذایی به طور مستمر و مداوم از نظر تراریختگی در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو بررسی می‌شوند، همچنین آزمایشگاه کنترل و اداره کل غذا سازمان غذا و دارو با سازمان ملی استاندارد برای تدوین جزوات استاندارد در زمینه شناسایی فرآورده‌های غذایی تراریخته همکاری مستمر دارد.»

همه محصولات مجوز دارند

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تمام محصولات تراریخته و همچنین کلیه دانه‌های روغنی سویا، ذرت، کلزا و پنبه دانه با هدف مصرف انسانی مورد بررسی‌های لازم قرار می‌گیرند، گفت:« سازمان غذا و دارو برای اطمینان از ایمنی و سلامت محصولات غذایی تراریخته بررسی هر یک از این محصولات را انجام داده و در صورت اخذ تاییدیه‌های لازم، اقدام به صدور مجوز می‌کند. این اقدامات بر اساس ضوابط و مقررات جاری نمونه گیری‌های گسترده و بررسی‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود. تمام محصولات تراریخته دارای مجوز از سازمان غذا و دارو، دارای مجوز مصرف در کشور مبدا و کشورهای اتحادیه اروپا بوده و دارای تاییدیه از EFSA به عنوان یک مرجع معتبر هستند و مدیران عامل و مسئولین فنی شرکت‌های تولیدی و وارداتی که ماده اولیه یا محصول تراریخته دارند، ملزم به مستندسازی و نگهداری مستندات بهداشتی و شناسنامه محصولات و نتایج آزمایشات هستند و این مدارک و مستندات توسط بازرسان سازمان و معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها به صورت مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7242 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5303 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14981 بازدید