2709
تغییر بدن در بارداری، چه اتفاقی می‌افتد؟

تغییر بدن در بارداری، چه اتفاقی می‌افتد؟

1397/09/20 بازدید6443
 تغییر بدن در بارداری شامل موارد متعددی می‌شود؛ از تغییر سایز رحم گرفته تا عوض شدن جنس موها. در این مقاله با 7 نمونه از مهم‌ترین تغییرات بدن در بارداری آشنا خواهید شد.

1. تغییر بدن در بارداری؛ چه اتفاقی برای موها و ناخن می‌افتد؟

از مهم‌ترین موارد تغییر بدن در بارداری، تفاوت در جنس ناخن‌ها و موهای زن باردار است. از آنجایی که میزان استروژن بدن در طول بارداری باعث رشد بیشتر موها می‌شود، زنان باردار معمولا موهای ضخیم‌تر و سالم‌تری خواهند داشت. این مسئله نه تنها روی موهای سر تاثیر می‌گذارد، بلکه ممکن ست موهای نواحی شکم، کمر، سینه و بالای لب را هم ضخیم‌تر کند یا افزایش دهد.
بعد از بارداری میزان استروژن کاهش پیدا می‌کند، بنابراین طبیعی است که با ریزش مو مواجه شوید که طبیعی است. بعد از چهار الی شش ماه از زایمان، رشد موها به وضعیت طبیعی خودش برمی‌گردد.
تغییر ناخن در بارداری، از دیگر تغییرات این دوران است. ناخن‌ها در این دوران نرم‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و ممکن است به راحتی بشکنند. رشد ناخن‌ها در طول دوران بارداری بیشتر خواهد شد.

2. تغییرات پوست در بارداری

تغییر بدن در بارداری، شامل تغییرات پوست هم می‌شود. یکی از این تغییرات که اغلب نارضایتی خانم‌ها را به دنبال دارد، ترک‌های پوستی است. این خطوط صورتی، بنفش یا سفید، معمولا روی شکم، سینه‌ها و ران‌ها دیده می‌شود و ممکن است خارش هم داشته باشد. ترک پوستی معمولا در خانم‌هایی بیشتر اتفاق می‌افتد که چاق هستند یا در طول دوران بارداری‌شان خیلی سریع وزن اضافه کرده‌اند. محققان استفاده از کره کاکائو برای از بین بردن خارش پوستی ناشی از ترک‌های پوستی را پیشنهاد می‌کنند؛ اما متاسفانه راهی برای جلوگیری از آن‌ها نیست. این خطوط معمولا بعد از زایمان به دلیل جمع شدن پوست، کمتر به چشم می‌آیند. از دیگر تغییرات پوستی دوران بارداری می‌توان موارد زیر هم اشاره کرد:
  • افزایش جریان خون در صورت که منجر به گلبهی شدن صورت و زیباتر به نظر رسیدن زن باردار می‌شود.
  • ایجاد لکه‌های تیره (معمولا به رنگ قهوه‎‌ای) که بعد از بارداری از بین می‌روند.
  • خانم‌هایی که آکنه دارند، معمولا در دوران بارداری متوجه بیشتر شدن آکنه‌ها خواهند شد.
تغییرات پوست در بارداری

3. بینایی زنان باردار چه فرقی می‌کند؟

زنان باردار ممکن است تغییراتی را در زمینه بینایی‌شان تجربه کنند؛ این تغییرات از جمله تاری دید در بارداری ممکن است به دلیل خشکی چشم اتفاق بیفتند یا دلیل مهم‌تری داشته باشند که نیاز به بررسی بیشتر دارد. همچنین خانم‌هایی که قبلا سابقه دیابت داشته‌اند ممکن است تغییر بدن در بارداری را به شکل تغییر در دید چشم‌ها تجربه کنند. در هر صورت بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و به او بگویید باردار هستید و دچار چه تغییراتی شده‌اید.

4. تغییرات سینه‌ها در بارداری

از جمله موارد تغییر بدن در بارداری که تقریبا تمام خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند، می‌توان به تغییرات سینه‌ها اشاره کرد. این تغییرات معمولا شامل موارد زیر می‌شود:
  • سینه‌ها معمولا پرتر به نظر می‌رسند و حساس‌تر می‌شوند
  • هاله دور سینه‌ها بزرگتر شده و به قهوه‌ای متمایل می‌شود
  • نسبت به لمس حساس می‌شوند
  • ممکن است در سه ماهه سوم یا حتی زودتر، ترشحات شیر مانند داشته باشند

5. تغییر دمای بدن در بارداری

بالا رفتن دمای بدن و تعریق بیشتر از جمله موارد مهم تغییر بدن در بارداری هستند. دلیل این امر بالا رفتن متابولیک بدن است. برای اینکه احساس گرما را کاهش دهید از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنید و به اندازه کافی آب بنوشید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید به اندازه کافی آب می‌خورید یا نه؛ به رنگ ادرارتان دقت کنید. اگر ادرارتان شفاف است، بدنتان به اندازه کافی آب دریافت می‌کند؛ اما اگر داروی خاصی مصرف نمی‌کنید و رنگ ادرارتان تیره است، احتمالا دچار کم آبی هستید. به خاطر داشته باشید بعضی ویتامین‌های بارداری هم ممکن است رنگ ادرار را به زرد روشن تغییر دهند.

6. مفاصل و تاندون‌ها شل می‌شوند؟

در اولین معاینه زن باردار لگن او مورد بررسی قرار می‌گیرد تا پزشک مطمئن شود جای کافی برای رشد بچه در آن وجود دارد. جالب اینجاست که طبیعت برای ایجاد فضای بیشتر برای جنین، از هورمون‌هایی مثل ریلکسین استفاده می‌کند که مفاصل و تاندون‌ها را شل می‌کند و باعث ایجاد فضای بیشتر می‌شود. ریلکسین نه تنها مفاصل و تاندون‌های اطراف لگن را ریلکس می‌کند، بلکه این تاثیر را روی کل بدن دارد. به همین دلیل است که بعضی زنان باردار از کمردرد یا سیاتیک شکایت می‌کنند. ریلکسین همچنین روی نحوه راه رفتن به خصوص از هفته 25 بارداری به بعد هم تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که شکم بزرگتر شده و ستون مهره‌ها قوس بیشتری پیدا می‌کند، انجام دادن یوگای بارداری با مشورت پزشک می‌تواند برای از بین بردن احساس ناراحتی در این نواحی مفید واقع شود.

7. اضافه شدن به سایز پاها

بعضی خانم‌ها وقتی صحبت از تغییر بدن در بارداری می‌شود، بلافاصله به تغییر سایز پاهایشان اشاره می‌کنند. محققان هم تحقیقات محدودی انجام داده‌اند که معمولا تایید کرده‌اند پای خانم‌ها ممکن است دچار یک سایز افزایش شود. همچنین قوس کف پا ممکن است کمی صافتر شود. بنابراین در این دوران خودتان را برای خرید کفش راحت بارداری آماده کنید.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها